koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
POK - GRUDZIEŃ 2025/ STYCZEŃ 2026NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  6 lat temu

Koncert kameralny 17.03.2020 g. 19:00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 403 wyświetleń od 22 września 2019

Koncert kameralny

Imperto Piano Trio 
Karolina Trojakowska -fortepian
Piotr Domański, Tomasz Bielak, Paweł Pruszkowski - perkusja

Dmitrij Szostakowicz - II Trio e-moll op. 67 
Dmitrij Szostakowicz - XV Symfonia A-dur op. 141a (oprac. na skrzypce, wiolonczelę, fortepian, celestę i perkusję – Viktor Derevianko)

Swoje drugie Trio na fortepian, skrzypce i wiolonczelę komponował Szostakowicz w niezwykle trudnych czasach II wojny światowej. Rosja nie tylko była wyniszczona przez wojnę, ale i wstrząśnięta tragicznymi losami wielu Żydów. W lutym 1944 roku Szostakowicz stracił swojego największego przyjaciela, teatrologa i krytyka muzycznego Iwana Sollertyńskiego. Kompozytor należał przy tym do osób, które surowo przestrzegały pewnych tradycyjnych obrzędów i obyczajów. Zawiadamiając Izaaka Glikmana o śmierci Sollertyńskiego, zwrócił się w liście z następującą prośbą: „zdobądź gdzie możesz wódkę i 11-go marca równo o 19-tej czasu moskiewskiego wypijemy (ty w Taszkiencie, ja w Moskwie) po szklaneczce tego napitku, celebrując w ten sposób miesiąc od dnia śmierci Iwana Iwanowicza”.
Szostakowicz zadedykował utwór pamięci Iwana Sollertyńskiego. Nawiązał w ten sposób do wielkich swoich poprzedników, Czajkowskiego i Rachmaninowa, którzy poświęcili swoje tria wielkim artystom. Byt dzieła zatoczył krąg w 1975 roku, kiedy podczas uroczystości pogrzebowych w Konserwatorium Moskiewskim nad wystawioną trumną z ciałem zmarłego Szostakowicza rozbrzmiewała II część utworu.
Solistyczne potraktowanie instrumentów (wywiedzionych ze wszystkich sekcji orkiestry) stanowi znak szczególny XV Symfonii Dmitrija Szostakowicza. Cechuje ją bogactwo szaty dźwiękowej z jednej strony, z drugiej zaś wyjątkowo transparentna instrumentacja, czyniąca Symfonię utworem niemal kameralnym. Doliczono się nawet, że w częściach I, II, IV (liczących po kilkaset taktów) Szostakowicz używa pełnej orkiestry na przestrzeni zaledwie 8–13 taktów, a w III części tutti orkiestrowe nie występuje nigdy. Tak wyjątkowy utwór aż prosił się o przetranskrybowanie na zespół kameralny. Opracowania dokonał za aprobatą kompozytora pianista Viktor Derevianko.
Ostatnia Symfonia autora baletu Złoty wiek swoją sławę zawdzięcza naszpikowaniu cytatami. Są to zapożyczenia i odniesienia do własnej twórczości (I koncert wiolonczelowy, II i IV Symfonie) oraz zupełnie celowo przeplatające się z tematami Symfonii aluzyjne cytaty z Rossiniego i Wagnera.

zmodyfikowano  6 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ