koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374CO JEST GRANE wrzesień 2025 - nr 37321. Festiwal Opowiadania, WrocławOSSO Książki zbójeckie
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

100-lecie pedagogiki waldorfskiej Rudolfa Steinera - wykłady i wystawa

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 050 wyświetleń od 26 kwietnia 2019
  • 18 maja 2019, sobota
    » 14:00

Obchody 100-lecia pedagogiki waldorfskiej

Stulecie pedagogiki waldorfskiej jest okazją do zadania zasadniczego pytania o wyzwania, przed którymi stoi edukacja przyszłości. Tworząc podwaliny pedagogiki w 1919 roku, Rudolf Steiner czerpał istotne inspiracje z literackiej i przyrodoznawczej spuścizny Johanna Wolfganga Goethego.


Wstęp wolny


Program:

14.00 rozpoczęcie

14.15 wykład: “Wędrówka – Oddech – Odpoczynek. Goethe o doświadczaniu siebie i świata a ogólne rozumienie człowieka w pedagogice waldorfskiej” - Prof. Jörgen Soetebeer

15.30 przerwa

15.45 wykład: "Nowoczesne całościowe poznanie człowieka w duchu J.W. Goethego” - Tomasz Mazurkiewicz

17.00 informacje o wystawie: Iwona Stypułkowska

18.00 zakończenie


Wykład: “Wędrówka – Oddech – Odpoczynek. Goethe o doświadczaniu siebie i świata a ogólne rozumienie człowieka w pedagogice waldorfskiej” - Prof. Jörgen Soetebeer

Stulecie pedagogiki waldorfskiej jest okazją do zadania zasadniczego pytania o wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się edukacja przyszłości. Tworząc podwaliny pedagogiki waldorskiej w 1919 roku, Rudolf Steiner czerpał istotne inspiracje z literackiej i przyrodoznawczej spuścizny Johanna Wolfganga Goethego. Po 100 latach praktyki okazuje się, że potencjał pierwowzoru oraz samej idei pedagogicznej - w swym najgłębszym wymiarze - nie zostały zrealizowane. Do stworzenia teoretycznego almanachu edukacji przyszłości, praktyka poznawcza i edukacyjna Goethego stanowią zadziwiająco nowoczesny model, który, ze względu na jego znaczenie, powinno się rozważyć, wychodząc od Steinerowskiego sposobu myślenia.


Wykład: "Nowoczesne całościowe poznanie człowieka w duchu J.W. Goethego” - Tomasz Mazurkiewicz

J.G. Goethe wniósł ważny, choć rzadko rozumiany i doceniany, wkład w poznanie przyrody nieożywionej (prafenomen), świata roślin (praroślina) i świata zwierząt (typ zwierzęcy). Kolejnym krokiem jest poznanie człowieka. Jak powinno ono wyglądać, aby pozostać w zgodzie z poprzednimi trzema, tzn. wynikać z tej samej postawy poznawczej? Wykład będzie próbą odpowiedzi na to pytanie.


Wystawa prac inspirowanych Nauką o barwach J.W. Goethego

Na wystawie przedstawione zostaną reprodukcje prac kilkunastu malarzy, dla których podstawą twórczości stała się Nauka o barwach Goethego rozwinięta na początku XX wieku przez Rudolfa Steinera. Goethe pokazał, że barwy powstają w wyniku oddziaływania ciemności i światła, traktowanych jako równorzędnie aktywne zasady działające w przyrodzie. Wyodrębnił dwa wzajemnie biegunowe prafenomeny odpowiedzialne za powstanie barw. Konsekwentnie badał dwa związane z nimi widma barw pryzmatycznych: jedno z zielenią w środku – znane Newtonowi – i drugie z purpurą w środku. Pozwoliło mu to zbudować zamknięte koło barw, zwane kołem barw Goethego. Odkrył również, znajdujące wyraz w zachowaniu oka, dążenie barw do współistnienia w harmonii. Przeżycie barw, wyrażających również jakości moralne, nie miało dla Goethego charakteru subiektywnego, podlegało szkoleniu, mogło więc stać się podstawą nowego podejścia w malarstwie rozszerzonego przez Rudolfa Steinera. Idee Goethego inspirowały Turnera, powoływali się na nie również Kandyński i Klee. Pragnienie doświadczenia i przeżycia barwy jako będącej obrazem sił pozazmysłowych, działających w świecie zmysłowym, prowadziło między innymi Henni Geck, Gerarda Wagnera, Margaritę Wołoszynę czy Asję Turgieniew w ich poszukiwaniach malarskich. Na wystawie będzie można zobaczyć również plansze Goethego do jego doświadczeń z pryzmatem oraz rysunki tablicowe Rudolfa Steinera, akwarele i szkice wykonane m.in. dla szkoły waldorfskiej.

Wystawa przygotowana przez Iwonę Stypułkowską

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ