koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Wonderful World - performance taneczny austriacko-polskiej grupy COLLECTIVE B

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 528 wyświetleń od 6 grudnia 2018

“Wonderful Word” performance taneczny grupy Collective B

12.12.2018 - W ramach 7. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days / Wejście bezpłatne, konieczna rezerwacja: warsawdancedays@gmail.com

18.12.2018 - W ramach Sceny Tańca Studio / Bilety na miejscu

Koncepcja i choreoografia: Elsa Mourlam / 
Taniec: Elsa Mourlam, Sonia Borkowicz / 
Muzyka: Tomas Novak / 
 Muzyka na żywo: Tomas Novak, Christopher Haritzer, Florian Strober


"Wonderful World" to przedstawienie tworzone metodą pracy w procesie, konfrontujące widzów-uczestników z tematem przemocy i poddające pod dyskusję przejawy jej występowania we współczesnym świecie. Taniec, teatr fizyczny, muzyka na żywo przechodzą płynnie w epicką, spektakularną scenę masakry, umiejscowioną pomiędzy slapstickiem a realizmem, w której terror i przemoc pojawiają się w niekontrolowany sposób. W apokaliptycznej atmosferze przedstawienia, co pewien czas następują krótkie chwile ciszy, pozwalające publiczności na zdystansowanie się, na przyjrzenie się sobie i swojemu doświadczeniu i podzielenie się nim. W ten sposób widzowie-uczestnicy wspólnie tworzą refleksję na temat aktu przemocy.

Choreografka o swojej pracy: Uwielbiam, korzystając z poetyki i elokwencji języka tańca, teatru fizycznego i muzyki na żywo, odsłaniać złożoność i kruche piękno życia oraz zadawać pytania o ich znaczenie: czym jest życie, w jaki sposób żyjemy i czy chcemy tak żyć? W związku z tym moje prace zawsze wynikają z krytycznego myślenia o sprawach ludzkości – ta pod tytułem “Wonderful World” konfrontuje widzów z tematem przemocy. Przemoc jest wszechobecna w mediach, przenika wszelkie obszary globalnego społeczeństwa, staje się zjawiskiem masowym i, moim zdaniem, wymaga od gatunku ludzkiego refleksji na temat współczesnego świata i relacji międzyludzkich. Podstawy teoretyczne Pracę nad “Wonderful World” poprzedziły gruntowne badania. Najpierw skupiłam się na przemocy w ujęciu antropologicznym i na koncepcji “obrazu”. Następnie badania poprowadziły mnie do dalszych analiz emocji wywoływanych przez terror, eksploatowaniu tychże przez media i ich odbiorze publicznym.

Choreografia i muzyka

Choreografia i muzyka opierają się głównie na wybranym materialne filmowym zawierającym sceny przemocy, który zaczerpnięty został z mediów społecznościowych, dziennikarskich newsów oraz horrorów i kina akcji. Materiał filmowy posłużył choreografce do analizy radykalnej zmiany stanu emocjonalnego ofiary i do poznania jej gestów. Następnie zrekonstruowała ona realne ruchy aktów przemocy za pomocą fizycznych gagów z filmów Bustera Keatona i Charliego Chaplina. Natomiast kompozytor muzyki przełożył na dźwięki emocje związane z ruchami ciała doświadczającego przemocy z materiału choreograficznego i dodał dźwięk transkrybowany z materiału filmowego zawierającego brutalne sceny. Tak więc materiał ruchowy i muzycznych zostały skomponowane na zasadach obowiązujących w montażu wideo (powtórzenia, przyspieszenie, zatrzymanie kadru, powiększenie, przybliżenie, zwolnione tempo, zwielokrotnienie obrazu, zaakcentowanie punktów zwrotnych. (…)).

Wybór dramaturgii

Mise-en-scène (umieszczanie na scenie) elementów inscenizacji w “Wonderful World” oscyluje pomiędzy slapstickiem a realizmem. Dzięki elementom powagi z jednej i humoru z drugiej strony tworzę paradoksy objaśniające i poszerzające pojęcie przemocy. Paradoksy są moim ulubionym sposobem na opowiedzenie historii: uwielbiam przesadne kontrasty i przekraczanie granic znaczeniowych.


Elsa Mourlam – francuska choreografka, niezależna tancerka i performerka. Ukończyła studia tańca współczesnego na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako choreografka współpracuje z teatrem “En Aparté” a od 2007 roku tworzy performance dla francuskich festiwali streetartu “Lune amitié” i “Lune Estival”. Prowadziła także zajęcia tańca współczesnego i teatru dla “Lullaby Danza Project” i dla ’Théâtre en Miettes’ we Francji. Jest współzałożycielką (od 2015 roku) eksperymentalnego kolektywu “Collective Studententum” (tworzącego na pograniczu free jazzu/głosu/tańca/improwizacji) oraz interdyscyplinarnego kolektywu artystycznego “Collective B”. Współpracowała także z licznymi choreografami, m.in. z Idit Herman, Paulem Wenningerem, Jianan Qu, Rose Breuss i ze Stephanie Felber.

Florian Strober, ur. w 1988 roku w Eggenfelden w Niemczech multiperkusista dorastał i socjalizował się w sercu Górnej Bawarii. Edukację muzyczną rozpoczął w klasie perkusji klasycznej w Muzycznej Szkole Zawodowej Maxa Kellera w Altötting, by przerwać naukę i przenieść się na Uniwersytet Antona Brucknera w Linz w Austrii na studia jazzu i muzyki improwizowanej. Obecnie gra z licznymi zespołami reggae w całej Europie i aktywnie tworzy kulturę klubową w bawarskim Töging am Inn.

Sonia Borkowicz, ur. w 1993 w Poznaniu. Licencjat zrobiła na Wydziale Sztuki Tańca i Pedagogiki Tańca na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Jako tancerka i performerka współpracowała z licznymi choreografkami i choreografami jak: IsabelleSchad, Jianan Qu,Yumiko Yoshioka, Atsushi Takenouchi, Editta Braun czy Stephanie Felber. Sonia jest współzałożycielką kolektywu artystycznego “Collective B” z siedzibą w Wiedniu. Jest menedżerką kultury i współorganizatorką festiwali “TanzHafen” (w Austrii), “Body/Sound/Space” (w Austrii) oraz Art fairPlayce (w Polsce).

Tomas Novak, czeski kompozytor i multiinstrumentalista. Studiował grę na wiolonczeli w Konserwatorium Wiedeńskim oraz kompozycję i jazz na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz w Austrii. Przez długi czas pisał muzykę dla swego kwartetu rockowego Zwei Staender, w którym również śpiewał i grał na gitarze elektrycznej. W 2011 roku opublikował swój pierwszy album “Tierlieder” zawierający 10 kompozycji wiedeńskich chanson. W 2016 roku, razem z Paulem Schuberthem, wypuścił nowy album “Alte Stories”. Występował z takimi osobowościami sceny jak: Paul Gulda, Thomas Gansch, Christoph Cech, Mario Rom, Andreas Erd i in. Jego kompozycja współczesna pt. “Menta Pulegium” miała swoją premierę w czerwcu 2016 roku na żywo na antenie najważniejszej austriackiej rozgłośni radiowej grającej muzykę klasyczną Radio OE1. Razem z Elsą Mourlam założyli eksperymantalny “Collective Studententum” (tworzący w obszarze free jazz/głos/taniec/improwizacja), z którym wyprodukował liczne performance i filmy krótkometrażowe.

Christopher Haritzer ur. w 1987 roku w Linz w Austrii, dorastał w Karyntii. Tam uczęszczał na pierwsze lekcje muzyki i tam grał tradycyjną austriacką muzykę ludową na blaszanych instrumentach dętych. Studiował jazz na klarnecie u Floriana Bramböcka i Petera Tusche oraz muzykę ludową na Uniwersytecie Antona Brucknera w Linz. Tam też był współzałożycielem i grał na “flow circus sessions” – sesjach muzycznych odbywających się raz w miesiącu w klubie na statku Miss Florentine. Jest założycielem i liderem oktetu Sepp. Gra także w duecie z pochodzącym z Górnej Austrii akordeonistą Paulem Schubertem w formacjach takich jak Klezplosion, Café Kus Kus, Çarx oraz w wiedeńskiej grupie teatralnej Schlüterwerke.

Więcej informacji na FB organizatora: https://www.facebook.com/events/473164673173746/

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ