Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.
Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny.
W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie:
Stanisław Moniuszko
„Bajka” – uwertura fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op.64
przerwa
Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
Straszny Bazar
31 października 2012 - 19:00
Bazar
Okrzei 26 Warszawa
15 756muzyka
Reggae Halloween w Klubie Salon Gier!
31 października 2012 - 22:00
Salon Gier
Armii Ludowej 13 Warszawa
16 075samorozwój
II Zaduszkowe Wspominki Jazzowe w Klubie Barometr
31 października 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
15 959muzyka
Michał Kempa
31 października 2012 - 19:00
Chłodna 25
ul. Chłodna 25 Warszawa
16 386muzyka
HALLOWEEN z BORYM w Przechyłach
30 października 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 038muzyka
P.UNITY oraz ONEIRIC
30 października 2012 - 19:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
16 632muzyka
GROOVE JAM SESSION
30 października 2012 - 20:00
COCOdeORO
Potocka 14 Warszawa
16 354muzyka
Etno Jam Session w Klubie Barometr
30 października 2012 - 21:00jest więcej terminów
Barometr
Smolna 40 Warszawa
15 546muzyka
PEPSI ROCKS! presents Corruption & Cochise
30 października 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 935muzyka
Mostly Other People Do the Killing
30 października 2012 - 20:00
Klub Powiększenie
ul. Nowy Świat 27 (pasaż Italia) Warszawa
17 085muzyka
Laureaci
29 października 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
15 976muzyka
Funk&Jazz Jam Session w Barometrze oraz Nick Sinckler- gość specjalny
29 października 2012 - 20:30jest więcej terminów
Barometr
Smolna 40 Warszawa
15 604muzyka
DRUM SESSION w Przechyłach
28 października 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 306muzyka
Akcja pucybut
od: 27 października 2012 do: 28 października 2012
Centrum Handlowe Blue City
al. Jerozolimskie 179 Warszawa
19 345muzyka
ROBERT KASPRZYCKI
28 października 2012 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
15 400muzyka
Koncert Jarosław Wasik w Klubie Barometr
28 października 2012 - 20:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
15 816muzyka
Prawykonanie Mszy Artura Słotwińskiego
28 października 2012 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
16 895muzyka
























