Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.
Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny.
W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie:
Stanisław Moniuszko
„Bajka” – uwertura fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op.64
przerwa
Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
Czerwiec w Gagatkowie
od: 1 czerwca 2012 do: 30 czerwca 2012
Sala zabaw Gagatkowo
ul. Chłodna 11 Warszawa
15 940samorozwój
Strefa Konesera w Teatrze Konsekwentnym
od: 9 czerwca 2012 do: 30 czerwca 2012
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
14 734muzyka
EURO 2012 w PLATINIUM CLUB
od: 8 czerwca 2012 do: 30 czerwca 2012
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
15 163muzyka
Klub Przedszkolaka- MOKOTÓW
od: 5 października 2011 do: 30 czerwca 2012
Ogród Dzieci Punkt Przedszkolny i żłobek
Popiełuszki 16 Warszawa
15 192muzyka
BLUESOWA STRONA MOCY
29 czerwca 2012 - 20:00
KLUB DUO
al. KEN 18 / 1 Warszawa
14 673muzyka
HOUSE DUO SOUNDS
29 czerwca 2012 - 22:00
KLUB DUO
al. KEN 18 / 1 Warszawa
14 520muzyka
MSGP vs. SOOP/ Stories Of Old Party
29 czerwca 2012 - 21:13
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
14 842muzyka
Wypaczone Party w Chwili
29 czerwca 2012 - 22:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
14 823muzyka
Feel The Groove
29 czerwca 2012 - 22:00
SILK Club
Plac Powstańców Warszawy 2 Warszawa
14 930muzyka
PEZET & MAŁOLAT + LIVE BAND RADIO ERROR + AFTER PARTY
29 czerwca 2012 - 19:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
15 252muzyka
Summer Madness
29 czerwca 2012 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
15 349muzyka
Yarn Spinners
29 czerwca 2012 - 20:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
14 775muzyka
JUŻ 29-30.06 ZAPRASZAMY NA DWUDNIOWY MARATON IMPREZOWY NA ZAKOŃCZENIE SEZONU
29 czerwca 2012 - 14:58
Klub Salsa Libre
ul. Solec 38 Warszawa
14 708muzyka
MIĘDZYNARODOWE KARAOKE
29 czerwca 2012 - 19:00
Klubokawiarnia Grawitacja
Browarna 6 Warszawa
14 715samorozwój
UKRAINNOŚĆ
29 czerwca 2012 - 19:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
14 919muzyka
ELECTROTHERAPY 30
29 czerwca 2012 - 21:00
Equilibrium
Al Niepodległości 147 Warszawa
14 575muzyka
CLUB ROTATION
29 czerwca 2012 - 21:00jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
14 558muzyka