 posi
posiKoncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl
 posi
posi- FROGS INTERNATIONAL HALLOWEEN PARTY-with DJ w klubie żeglarskim PRZECHYŁY- 31 października 2012 - 21:00 - Klub Żeglarski Przechyły - Cieszyńska 6 Warszawa - 16 374muzyka 
- Halloween w klubie Gravitan w Parku Handlowym Targówek- 31 października 2012 - - Park Handlowy Targówek - ul. Malborska 51-53 Warszawa - 16 409samorozwój 
- Straszny Bazar- 31 października 2012 - 19:00 - Bazar - Okrzei 26 Warszawa - 15 751muzyka 
- Reggae Halloween w Klubie Salon Gier!- 31 października 2012 - 22:00 - Salon Gier - Armii Ludowej 13 Warszawa - 16 073samorozwój 
- II Zaduszkowe Wspominki Jazzowe w Klubie Barometr- 31 października 2012 - 20:30 - Barometr - Smolna 40 Warszawa - 15 955muzyka 
- Michał Kempa- 31 października 2012 - 19:00 - Chłodna 25 - ul. Chłodna 25 Warszawa - 16 383muzyka 
- HALLOWEEN z BORYM w Przechyłach- 30 października 2012 - 21:00 - Klub Żeglarski Przechyły - Cieszyńska 6 Warszawa - 16 036muzyka 
- P.UNITY oraz ONEIRIC- 30 października 2012 - 19:00 - Klub Tygmont - Mazowiecka 6/8 Warszawa - 16 630muzyka 
- GROOVE JAM SESSION- 30 października 2012 - 20:00 - COCOdeORO - Potocka 14 Warszawa - 16 352muzyka 
- Etno Jam Session w Klubie Barometr- 30 października 2012 - 21:00jest więcej terminów - Barometr - Smolna 40 Warszawa - 15 544muzyka 
- PEPSI ROCKS! presents Corruption & Cochise- 30 października 2012 - 21:00 - Hard Rock Cafe - ul. Złota 59 Warszawa - 15 933muzyka 
- Mostly Other People Do the Killing- 30 października 2012 - 20:00 - Klub Powiększenie - ul. Nowy Świat 27 (pasaż Italia) Warszawa - 17 083muzyka 
- Laureaci- 29 października 2012 - 19:00 - Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa - Okólnik 2 Warszawa - 15 973muzyka 
- Funk&Jazz Jam Session w Barometrze oraz Nick Sinckler- gość specjalny- 29 października 2012 - 20:30jest więcej terminów - Barometr - Smolna 40 Warszawa - 15 601muzyka 
- DRUM SESSION w Przechyłach- 28 października 2012 - 21:00 - Klub Żeglarski Przechyły - Cieszyńska 6 Warszawa - 16 302muzyka 
- Akcja pucybut- od: 27 października 2012 do: 28 października 2012 - Centrum Handlowe Blue City - al. Jerozolimskie 179 Warszawa - 19 343muzyka 
- ROBERT KASPRZYCKI- 28 października 2012 - 18:00 - Ośrodek Kultury Ochoty - Grójecka 75 Warszawa - 15 398muzyka 
 posi
posi


























