INFORMACJA:

Koncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl

DANCE PARTY MIX!
25 sierpnia 2012 - 21:00jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
15 188muzyka
IT’S ALL ABOUT HOUSE MUSIC
25 sierpnia 2012 - 22:00
KLUB DUO
al. KEN 18 / 1 Warszawa
15 191muzyka
Wakacyjny Rock in & Chill out
25 sierpnia 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klubokawiarnia Grawitacja
Browarna 6 Warszawa
14 819samorozwój
DRESZER JAZZ
od: 7 lipca 2012 do: 25 sierpnia 2012
Park Dreszera
Puławską, Odyńca, Krasickiego i Ursynowską Warszawa
15 108muzyka
DRESZER JAZZ
od: 7 lipca 2012 do: 25 sierpnia 2012
Park Dreszera
Puławską, Odyńca, Krasickiego i Ursynowską Warszawa
15 181muzyka
KONCERTOWE PIĄTKI W KLUBIE PODRÓŻNIK – LIVE AID 85′
24 sierpnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Klub Podróżnik
ul. Felińskiego 37 Warszawa
14 719muzyka
Starlamydear @ Klubokawiarnia GRAM
24 sierpnia 2012 - 20:30
Klubokawiarnia GRAM
ul. Garbarska 3/5 Warszawa
15 158muzyka
Leżaki III edycja na Placu Zabaw feat. J.Phlip & Gati Masina 24.08
24 sierpnia 2012 - 21:00
Plac Zabaw
ul. Myśliwiecka 9 Warszawa
15 708muzyka
BAD CAT JUNGLE NIGHT
24 sierpnia 2012 - 21:00
Radio Roxy Z Miasta
ul. Chmielna 9A Warszawa
14 901muzyka
HOUSE DUO SOUNDS
24 sierpnia 2012 - 22:00
KLUB DUO
al. KEN 18 / 1 Warszawa
15 210muzyka
Trzy Majtki w Tawernie Korsarz
24 sierpnia 2012 - 21:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
15 258muzyka
BRUTAL SOUND FESTIVAL - WARSAW 2012
24 sierpnia 2012 - 18:00jest więcej terminów
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
14 525muzyka
Świt Żywych Muzyków
24 sierpnia 2012 - 19:00
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
15 340muzyka
THURSDAY PARTY HARD
23 sierpnia 2012 - 22:00
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
15 131muzyka
Vasta + Mindfreak + Jazda na kocie + Loathing
od: 22 sierpnia 2012 do: 23 sierpnia 2012
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
14 437muzyka
Plateau i Martyna Jakubowicz „Projekt Grechuta”
23 sierpnia 2012 - 19:00
ArtPark
Park im. Rydza-Śmigłego Warszawa
15 432muzyka
Mariusz Qcza Kuczewski w Tawernie Korsarz
22 sierpnia 2012 - 21:00jest więcej terminów
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
14 989muzyka
