INFORMACJA:
Koncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl
CO BĘDZIE...TO BĘDZIE!
28 grudnia 2012 - 19:00
Centrum Łowicka
Łowicka 21 Warszawa
17 691muzyka
WORLD CHRISTMAS. KONCERT ANGELIQUE KIDJO
28 grudnia 2012 - 20:30
Archikatedra Św. Jana Chrzciciela
ul. Świętojańska 8 Warszawa
17 027muzyka
SHAKE THAT - Ladies in MOCCA
27 grudnia 2012 - 22:00jest więcej terminów
Mocca Music Club
Żurawia 32/34 Warszawa
17 378muzyka
IMPREZOWY ŚLEDZIK
26 grudnia 2012 - 21:00jest więcej terminów
PRZEJŚCIE PUB/KLUB 24 H
Plac na Rozdrożu, przejście podziemne pod Aleją Szucha Warszawa
17 076samorozwój
RAP-PASTERKA w Klubie Barometr
24 grudnia 2012 - 00:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 658muzyka
Zejdźmy się jak na Wilię - Ernest Bryll i Marcin Styczeń w Klubie Barometr
23 grudnia 2012 - 20:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 901muzyka
Stara Kuźnia w Tawernie Korsarz
22 grudnia 2012 - 21:00
Tawerna Korsarz
ul. Gostyńska 45 Warszawa
17 654muzyka
JUST HIP HOP/R&B!!!
22 grudnia 2012 - 22:00jest więcej terminów
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
19 136muzyka
GRAMY NA ŻYWO
21 grudnia 2012 - 21:00
PRZEJŚCIE PUB/KLUB 24 H
Plac na Rozdrożu, przejście podziemne pod Aleją Szucha Warszawa
16 919muzyka
Koniec świata w GŁĘBOKIM GARDLE
21 grudnia 2012 - 20:00
Głębokie Gardło SHOT BAR
Bednarska 28/30 Warszawa
21 728samorozwój
Armagedon Party w klubie Remont!
21 grudnia 2012 - 20:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
17 594muzyka
ŚLEDŹ PARTY czyli śledzik po słowiańsku!
21 grudnia 2012 - 21:00
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 455muzyka
FUNK & JAZZ
21 grudnia 2012 - 20:30jest więcej terminów
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 585muzyka
Wieczór piosenek świątecznych na jazzowo i jazz jam session w klubie Barometr - Mateusz Krautwurst - gość specjalny
21 grudnia 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
16 510muzyka
Paula Kinaszewska projekt tango
20 grudnia 2012 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
17 583samorozwój
Świąteczny koncert ASIA BEJM TRIO w POLYESTER CAFE !
20 grudnia 2012 - 19:30
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
16 765muzyka
Zapraszamy na koncert zespołu Hetman!
20 grudnia 2012 - 20:00
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
17 750muzyka



























