INFORMACJA:

Koncert symfoniczny - Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków. Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny. W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
wykonawcy: Krzysztof Jakowicz – skrzypce Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Mirosław J. Błaszczyk – dyrygent
w programie: Stanisław Moniuszko „Bajka” - uwertura fantastyczna Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll op.64
Mieczysław Karłowicz Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
www.sinfoniaiuventus.pl

KONCERT MATE.O AKUSTYCZNY -WARSZAWA
31 maja 2012 - 19:30
Dobre Miejsce
Dewajtis 3 Warszawa
15 428muzyka
Dancehall Masak-Rah teraz w Czwartki w Piątkach /55/
31 maja 2012 - 21:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 386samorozwój
Maj w Gagatkowie
od: 1 maja 2012 do: 31 maja 2012
Sala zabaw Gagatkowo
ul. Chłodna 11 Warszawa
15 743samorozwój
koncert HOW HOW
30 maja 2012 - 21:00
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
14 429muzyka
Cykiczny Reggae Analog
30 maja 2012 - 21:00
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
14 688muzyka
Koncert POPKULTURA w 55
30 maja 2012 - 19:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
15 201muzyka
Koncert Leny Romul w Warszawie
30 maja 2012 - 20:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 506muzyka
POPKULTURA
30 maja 2012 - 20:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
81 652muzyka
KARAOKE W BOLKU!
30 maja 2012 - 20:30jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
14 412muzyka
ROCK NIGHT - Radioaktywny Świat
30 maja 2012 - 20:00
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
15 711muzyka
WARSAW JAM SE55ION w każdą środę | klub 55
30 maja 2012 - 20:00jest więcej terminów
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
14 417samorozwój
Mandala Jazz Jam Session
30 maja 2012 - 20:01jest więcej terminów
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
14 709muzyka
Koncert Talking to Turtles
29 maja 2012 - 21:00
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
15 575muzyka
Recital płynący z serca
29 maja 2012 - 19:23
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 823muzyka
Analog Jam Session!
29 maja 2012 - 22:00jest więcej terminów
Analog
ul. Nowogrodzka 11 (w podwórzu) Warszawa
14 718muzyka
PEPSI ROCKS! presents Chain Reaction & Leash Eye
29 maja 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
14 138muzyka
KONCERT // Hala Wysokich Napięć
28 maja 2012 - 18:00
Hala Wysokich Napięć
Chodakowska 19/31 Warszawa
15 098muzyka
