Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Zouk dla poczatkujących - nd 20:35 od 27.01 i wt 19:35 od 12.02.
12 lutego 2013 -
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
16 385muzyka
Marcin Zbigniew Wojciech i Tomasz Biskup
12 lutego 2013 - 20:00
Klub Resort
Bielańska 1, Warszawa
16 516muzyka
Rockowe wtorki w klubie 55/ Dahaca, Steel Habit, Blast You
12 lutego 2013 -
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
16 742muzyka
Dni Otwarte w Salsa Libre: Zouk i Salsa w parach
12 lutego 2013 - jest więcej terminów
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
16 074muzyka
NABÓR ZIMOWY DO STUDIO WOKALNEGO IM. JERZEGO WASOWSKIEGO
12 lutego 2013 -
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
15 480muzyka
NY Mambo Master Class z Anią Chagowską i Piotrem Kiszką - poniedziałek o 19:35 od 11.02
11 lutego 2013 -
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
16 348muzyka
Wieczór walentynkowy z poezją erotyczną Izabeli Moniki Bill-SEKSAPIL DUSZY
11 lutego 2013 - 18:00- 20
OBROTY RZECZY kawiarnia ul.Tarczyńska 3a Warszawa
Tarczyńska 3a Warszawa
17 174muzyka
Wieczór baletowy
11 lutego 2013 - 19:00
Teatr Wielki - Opera Narodowa
Plac Teatralny 1, Sala Kameralna Warszawa
32 914teatr
Recital fortepianowy
11 lutego 2013 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
15 544muzyka
Giordano Bruno
11 lutego 2013 - 19:00
Towarzystwo Kulturalne Nowa Akropolis
ul. Glogera 3/1 Warszawa
34 024kino
Winter Jazz Night. Darek Lechowicz, Zbyszek Kucharski. Piano vs Bass
10 lutego 2013 -
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
15 824muzyka
Karnawałowy Bal Musicalowy (Grease i Jesus Christ Superstar) + DJ DEF (klasycznie)
od: 9 lutego 2013 do: 10 lutego 2013
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
15 527muzyka
9-10.02.2013 WEST COAST SWING - promocyjne warsztaty w Salsa Libre
10 lutego 2013 - jest więcej terminów
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
16 246muzyka
KONCERT Sabina M. Favourite Quartet!
10 lutego 2013 -
Barometr
Smolna 40 Warszawa
15 817muzyka
Brazylijski karnawał na Ochocie! Czyli mam OKO na ..RIO!
10 lutego 2013 -
Ośrodek Kultury Ochoty- sala widowiskowa
Radomska 13/21 Warszawa
16 450muzyka
Kizomba dla pocz. w nd. o 20:35 od 10.02 - prowadzi Marek "Marash" Rewicki!
10 lutego 2013 -
Salsa Libre
Solec 38 Warszawa
16 346muzyka
XI Forum Muzyka Dawna w UMFC - Zakończenie
10 lutego 2013 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
15 610muzyka





























