Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
THE FIALKY, CELA NR. 3, LONDYN 70 , KOLIZJA, MUPPET BOYS - Live in Fonobar!
od: 13 października 2012 do: 14 października 2012
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 774muzyka
„Gwiezdne Wojny” na Koncercie Muzyki Filmowej
14 października 2012 - 16:00, 19:00
Sala Kongresowa
Pl. Defilad 1 Warszawa
15 587muzyka
Pora Wieczorna + Second Hands
13 października 2012 - 19:00
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
16 209muzyka
KASETONIA vol.1 - Total Kit s chen !!!
13 października 2012 - 20:00
Śródmiejska
Marszałkowska 66 Warszawa
14 688muzyka
Noodle inc. grają Dorothy Parker
13 października 2012 - 22:30
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
15 280muzyka
Surfin Pussy Party! vol.2
13 października 2012 - 22:00
Jerozolima
Jerozolimskie 57 Warszawa
15 070muzyka
SZKOLNA DYSKOTEKA - Dzień nauczyciela
13 października 2012 - 22:00
U artystów
Mazowiecka 11a Warszawa
15 276muzyka
Regge w MIEŚCIE
13 października 2012 - 21:00
Radio Roxy Z Miasta
ul. Chmielna 9A Warszawa
15 341muzyka
Bossa Nova w Składzie Butelek!
13 października 2012 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 379muzyka
Gitarowa OFFensywa by pARTyzant w Chwili
13 października 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
15 182muzyka
Pępkowe Akademii Rocka
13 października 2012 - 15:00
klub Radio Luxembourg
ul. Górczewska 67 Warszawa
15 770muzyka
KASETONIA
13 października 2012 - 21:00
Środmiejska
ul. Marszałkowska 66 Warszawa
15 025muzyka
Pezet w Stodole
13 października 2012 - 19:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
15 678muzyka
WIELKIE OFICJALNE WARSZAWSKIE POŁOWINKI 2012
od: 12 października 2012 do: 13 października 2012
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
15 894muzyka
X Y
13 października 2012 - 20:03
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
15 429muzyka
BIBa & Marcin Spenner
12 października 2012 - 19:30
Klub Tygmont
Mazowiecka 6/8 Warszawa
16 002muzyka
Sound Oscilations Around The DUB I DETROIT I TECHNO vol. 3 with KUBA SOJKA
12 października 2012 - 22:00
Śródmiejska
Marszałkowska 66 Warszawa
14 722muzyka