Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00

ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
PEPSI ROCKS! presents Closterkeller
13 listopada 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 477muzyka
DEBIUTY z PRZECHYŁAMI - Szara Strefa
12 listopada 2012 - 17:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
17 359muzyka
50. Warsaw Blues Night
12 listopada 2012 - 22:46
Klub Hybrydy
ul. Złota 7/9 Warszawa
15 903muzyka
Les Yeux Sans Visage / Zahlada
12 listopada 2012 - 12:52
Kosmos Kosmos
Koszykowa 55 Warszawa
15 824muzyka
Fishbone w Hard Rock Cafe Warsaw
12 listopada 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
15 446muzyka
HOMMAGE À LA MUSIQUE FRANÇAISE
12 listopada 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
15 336muzyka
Koncert ROCK Niepodległości
11 listopada 2012 - 17:00, 22:00
Klub Palladium
ul. Złota 9 Warszawa
15 577muzyka
Doyle Bramhall II
11 listopada 2012 - 19:00
Klub Progresja
ul. Kaliskiego 15a Warszawa
15 500muzyka
Forfiters w Barometrze - koncert
11 listopada 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 901muzyka
DRUM SESSION w Przechyłach
11 listopada 2012 - 17:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
16 552muzyka
CHOPIN DŹWIĘKI NIEPODLEGŁOŚCI
11 listopada 2012 - 12:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
14 575muzyka
VIII MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL SALSY W WARSZAWIE 9-11.XI.12
11 listopada 2012 - 10:13jest więcej terminów
Klub Salsa Libre
ul. Solec 38 Warszawa
16 147muzyka
Krystyna Prońko & Trio
11 listopada 2012 - 19:00
Jazzarium Cafe
ul. Wilcza 50/52 Warszawa
15 405muzyka
WSF - HOT NEWS
11 listopada 2012 - 12:49jest więcej terminów
Klub Salsa Libre
ul. Solec 38 Warszawa
16 182muzyka
WARSAW SALSA FESTIVAL HOT NEWS
11 listopada 2012 - 15:45jest więcej terminów
Klub Salsa Libre
ul. Solec 38 Warszawa
16 168muzyka
DANCE PARTY MIX!
10 listopada 2012 - 21:00
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
16 174muzyka
Hasło na darmowe wejście do klubu!
10 listopada 2012 - 20:30jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
16 039muzyka