Koncert Czajkowski | Haydn
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00

Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Monika Wolińska | dyrygent
W programie: Piotr Czajkowski Symfonia f-moll nr 4 op. 36 Joseph Haydn Symfonia D-dur nr 104
Swą "Symfonią D-dur" nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Już 5 lat później swą pierwszą symfonię skomponuje Beethoven, uczeń Haydna (choć studia te były raczej epizodyczne) i jego duchowy spadkobierca. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum, tak właśnie bywa postrzegana "Symfonia D-dur." Patetyczny, minorowy wstęp, który ją otwiera, ma w sobie energię późniejszych tytanicznych utworów Beethovena. Radosny temat główny allegra przynosi odprężenie, choć w części tej utrzymany jest nastrój podniosłego patosu anonsowany wstępem, zaś w zwięzłym, bardzo interesującym przetworzeniu pojawiają się elementy dramatyczne i heroiczne, znów zdające się zwiastować styl beethovenowski. Andante rozpoczyna się prostym, spokojnym tematem, po którym niespodziewanie pojawia się epizod dramatycznego, bogatego harmonicznie i fakturalnie forte – trochę jak w analogicznym miejscu „Jowiszowej” Mozarta. Dopatrywano się tu czasem hołdu mistrza dla młodszego, przedwcześnie zmarłego przyjaciela. W menuecie Haydn powraca do swej najbardziej ulubionej formuły tego tańca, w typie rubasznego (co podkreślają żartobliwe akcenty na trzeciej mierze taktu), raczej plebejskiego ländlera niż dworskiego pierwowzoru – tym większy kontrast wnosi subtelne, nieco tajemnicze trio tej części. Ponieważ "Symfonia D-dur" należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki "Hot Cross Buns" („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki. W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu "IV Symfonia f-moll" Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i tajemnicza protektorka, Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo; prowadzili ożywioną korespondencję, ale nigdy się nie spotkali! W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej "Piątej" „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Zwłaszcza część pierwsza jest – wedle słów autora z listu do pani von Meck – obrazem pozbawionego nadziei dryfowania po wzburzonym morzu, aż pochłonie nas ono w swych głębinach. Część II „in modo di canzona”, rozpoczęta przepięknym solem oboju, przynosi chwilę nostalgicznej zadumy. Intrygujące i brzmieniowo niezwykłe jest scherzo, w którym smyczki grają cały czas pizzicato, wreszcie monumentalny, skrzący się fanfarami blachy finał przynosi odprężenie – to według autorskiego komentarza obraz beztroskiej zabawy ludowej (symbolizuje ją cytat popularnej pieśni „Wo polie bieriozka stojała”), w której znaleźć można zapomnienie i ukojenie. To pełne bardzo ekstrawertycznych emocji (bodaj pierwszy raz tak dobitnie wyrażonych – co w kolejnych utworach stanie się znakiem rozpoznawczym stylu Czajkowskiego) spotkało się zrazu z niezrozumieniem, zarówno w Rosji (symfonia miała premierę w Moskwie 10 [22] lutego 1878 r., koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia), jak i w Niemczech oraz USA. Entuzjastycznie przyjęła je dopiero publiczność brytyjska. Po latach, z perspektywy innych dokonań Czajkowskiego, doceniono piękno i znaczenie tego dzieła, którym twórca zdradza przed słuchaczami swe najskrytsze uczucia...
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
Msza Koronacyjna KV 317 W.A. Mozarta
28 kwietnia 2013 - 19:45
Kościół Wszystkich Świętych
Plac Grzybowski 3/5 Warszawa
13 513muzyka
KAREWICZ & BARON show + after party HOLLY KITTY
27 kwietnia 2013 -
Klub Solec
Solec 44 Warszawa
18 781muzyka
MIASTO Reggae, Ihaman i Masta Crew !!! Oraz Karma Sound
27 kwietnia 2013 - 21:00 - 04
Radio Roxy Z Miasta
ul. Chmielna 9A Warszawa
18 218muzyka
KLAMOTY- sąsiedzki pchli targ na Narbutta
27 kwietnia 2013 - 12:00-16
Szkoła Podstawowa nr 85, ul. Narbutta 14
Norabutta 14 Warszawa
43 211muzyka
PIDŻAMA PARTY!
27 kwietnia 2013 - 21:00
Le Garage
Burakowska 12 Warszawa
15 537muzyka
Koncerty Wiosenne - Wokół Kultury Skandynawii
27 kwietnia 2013 -
Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny
Al. Solidarności 80 Warszawa
18 008muzyka
Koncerty Wiosenne - Wokół Kultury Skandynawii
27 kwietnia 2013 -
Kościół Świętych Apostołów Piotra i Pawła
Nowogrodzka 51 Warszawa
17 807muzyka
DJ Tuniziano - NasGuralAz (Premiera Mixtejpu)
od: 26 kwietnia 2013 do: 27 kwietnia 2013
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 448muzyka
Cygańskie czary - show i rewia
27 kwietnia 2013 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
18 101muzyka
Kleyff Ze Słomą
27 kwietnia 2013 - 20:00
Klub Chłodna 25
Chłodna 25 Warszawa
18 044muzyka
DRUMATIC ASSOCIATION - 10-lecie na scenie DRUM & BASS
27 kwietnia 2013 - 22:00
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
17 971muzyka
42nd Street
26 kwietnia 2013 - 14:45jest więcej terminów
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Wałbrzyska 3/5 Warszawa
103 007muzyka
FriROCK PARTY - ROCK'n'ROLL, ROCK, POLSKA MUZYKA + PROMOCJA NA DRINKI
26 kwietnia 2013 - 21:00-05
PRZEJŚCIE PUB/KLUB 24 H
Plac na Rozdrożu, przejście podziemne pod Aleją Szucha Warszawa
18 610muzyka
DJ Tuniziano - NasGuralAz (Premiera Mixtejpu)
26 kwietnia 2013 - 21:00
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
18 542muzyka
OPEN BOOZE CAMP
26 kwietnia 2013 - 21:00
Platinium Club
Fredry 6 Warszawa
18 501muzyka
Koncert premierowy The Bartenders "Szumna Sessions" (+ goście oraz m.in. MIPASI, AYARISE)
26 kwietnia 2013 -
CDQ
Burakowska 12 Warszawa
17 590muzyka
Unikatowe dziecięce rysunki dokumentujące życie codzienne w Terezinie. Wystawa prac Helgi Hoškovej-Weissowej
26 kwietnia 2013 - jest więcej terminów
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma
ul. Tłomackie 3/5 00–090 Warszawa Warszawa
31 089muzyka























