INFORMACJA:
Koncert Czajkowski | Haydn
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00

Wykonawcy: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus Monika Wolińska | dyrygent
W programie: Piotr Czajkowski Symfonia f-moll nr 4 op. 36 Joseph Haydn Symfonia D-dur nr 104
Swą "Symfonią D-dur" nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Już 5 lat później swą pierwszą symfonię skomponuje Beethoven, uczeń Haydna (choć studia te były raczej epizodyczne) i jego duchowy spadkobierca. Haydn raczej nie tworzył swego dzieła jako „podsumowania epoki”, z intencją retrospekcji własnych dokonań oraz wskazywania przyszłych dróg rozwoju symfonii, lecz z uwagi na swą pozycję opus ultimum, tak właśnie bywa postrzegana "Symfonia D-dur." Patetyczny, minorowy wstęp, który ją otwiera, ma w sobie energię późniejszych tytanicznych utworów Beethovena. Radosny temat główny allegra przynosi odprężenie, choć w części tej utrzymany jest nastrój podniosłego patosu anonsowany wstępem, zaś w zwięzłym, bardzo interesującym przetworzeniu pojawiają się elementy dramatyczne i heroiczne, znów zdające się zwiastować styl beethovenowski. Andante rozpoczyna się prostym, spokojnym tematem, po którym niespodziewanie pojawia się epizod dramatycznego, bogatego harmonicznie i fakturalnie forte – trochę jak w analogicznym miejscu „Jowiszowej” Mozarta. Dopatrywano się tu czasem hołdu mistrza dla młodszego, przedwcześnie zmarłego przyjaciela. W menuecie Haydn powraca do swej najbardziej ulubionej formuły tego tańca, w typie rubasznego (co podkreślają żartobliwe akcenty na trzeciej mierze taktu), raczej plebejskiego ländlera niż dworskiego pierwowzoru – tym większy kontrast wnosi subtelne, nieco tajemnicze trio tej części. Ponieważ "Symfonia D-dur" należy do drugiego cyklu londyńskiego, w finale Haydn uczynił ukłon w stronę angielskiej publiczności, cytując jako główny temat melodię popularnej piosenki "Hot Cross Buns" („Gorące bułeczki”) o ludowych rysach, podkreślonych burdonowym akompaniamentem. Żywiołowy finał w formie allegra sonatowego (z silnie kontrastującym, lirycznym tematem drugim) jest zarazem ostatnią, jakże piękną kartą haydnowskiej symfoniki. W zupełnie odmienny świat przeniesie nas arcyromantyczna, naznaczona piętnem tragizmu "IV Symfonia f-moll" Piotra Czajkowskiego. Dzieło powstawało w dramatycznym okresie po nieudanym, bardzo krótkim małżeństwie z byłą uczennicą kompozytora, Antoniną Miliukową. Czajkowski był po tym epizodzie w depresji, podjął nawet próbę samobójczą. Z pomocą przyszła mu rodzina i tajemnicza protektorka, Nadieżda von Meck. Niezwykle bogata wdowa po magnacie kolejowym roztoczyła nad kompozytorem dyskretny mecenat, wspierając go materialnie i duchowo; prowadzili ożywioną korespondencję, ale nigdy się nie spotkali! W listach do Nadieżdy Czajkowski zwierzał się, że nowo tworzone (i jej właśnie zadedykowane) dzieło, które określił przez analogię do Beethovenowskiej "Piątej" „symfonią losu”, odzwierciedla stan jego poranionej duszy i tragizm osobistych doświadczeń. Zwłaszcza część pierwsza jest – wedle słów autora z listu do pani von Meck – obrazem pozbawionego nadziei dryfowania po wzburzonym morzu, aż pochłonie nas ono w swych głębinach. Część II „in modo di canzona”, rozpoczęta przepięknym solem oboju, przynosi chwilę nostalgicznej zadumy. Intrygujące i brzmieniowo niezwykłe jest scherzo, w którym smyczki grają cały czas pizzicato, wreszcie monumentalny, skrzący się fanfarami blachy finał przynosi odprężenie – to według autorskiego komentarza obraz beztroskiej zabawy ludowej (symbolizuje ją cytat popularnej pieśni „Wo polie bieriozka stojała”), w której znaleźć można zapomnienie i ukojenie. To pełne bardzo ekstrawertycznych emocji (bodaj pierwszy raz tak dobitnie wyrażonych – co w kolejnych utworach stanie się znakiem rozpoznawczym stylu Czajkowskiego) spotkało się zrazu z niezrozumieniem, zarówno w Rosji (symfonia miała premierę w Moskwie 10 [22] lutego 1878 r., koncert POSI odbywa się więc niemal dokładnie w 140. rocznicę tego wydarzenia), jak i w Niemczech oraz USA. Entuzjastycznie przyjęła je dopiero publiczność brytyjska. Po latach, z perspektywy innych dokonań Czajkowskiego, doceniono piękno i znaczenie tego dzieła, którym twórca zdradza przed słuchaczami swe najskrytsze uczucia...
Patronat medialny: Polskie Radio Program 2, Presto, Art Post, Twoja Muza, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem
48H z Czarną Owcą
od: 28 czerwca 2013 do: 30 czerwca 2013
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
18 927muzyka
Warsztaty bębniarskie dla dzieci 2-6 lat! TARCHOMIN! 30.06.2013 g. 13.00
30 czerwca 2013 - 13:00 - 13.45
MAŁYwielki
Strumykowa 27/10 Warszawa
17 938muzyka
II FESTIWAL PSALMÓW "Zacznicie nową możnemu Pieśń"
30 czerwca 2013 - 19:00
Kościół Konkatedralny Bożego Ciała na Kamionku
Grochowska 365 Warszawa
18 197muzyka
Nabór do Szkółki Musicalowej Egurrola Dance Studio!
od: 29 stycznia 2013 do: 30 czerwca 2013
Centrum Handlowe Blue City
al. Jerozolimskie 179 Warszawa
23 730muzyka
Videgrad Fusion na Skwerze Hoovera z czeską gwiazdą Ondřejem Štveráčkiem
29 czerwca 2013 - 19:00
SKWER Filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
ul. Krakowskie Przedmiescie 60 A Warszawa
18 156muzyka
Classic Beach Party @ La Playa
29 czerwca 2013 - 21:00
La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
18 111muzyka
OLA BIEŃKOWSKA
29 czerwca 2013 - 20:00
Restauracja Absurd 228
Puławska 228 Warszawa
18 372muzyka
29.06 Warszawa Klub55 / FINAL SACRIFICE, HOPE, FORMYDEMONS
29 czerwca 2013 - 18:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
18 767muzyka
warsztaty Afro dance i impreza KONGO NIGHT
29 czerwca 2013 - 12:00
Afrykańska Szkoła Ruchu i Tańca Uanga
ul. Dzika 4 Warszawa
19 373muzyka
HIP-HOPOWA WARSZAWA POMAGA: Szybki Szmal, High End Projekt, O.C.B. i inni
29 czerwca 2013 - 15:30
Bar Aloha
ul. Świderska 93 Warszawa
18 716muzyka
COSTO - za wszelką cenę
29 czerwca 2013 - 17:00 i 20
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
38 106teatr
Już w marcu rusza Dziecięca Akademia FlamencoArte
od: 2 marca 2013 do: 29 czerwca 2013
Akademia FlamencoArte
Śliska 3 lok. 190 Warszawa
21 036muzyka
Ostatni Przystanek Postępu - koncert w DK Rakowiec
28 czerwca 2013 - 20:00
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
18 527muzyka
Pure Jatomi Beach Party w La Playa
28 czerwca 2013 - 21:00
Warszawska La Playa Music Bar
Wybrzeże Helskie 1/5 Warszawa
18 620muzyka
48H z Czarną Owcą // Black Sheep 28.06-30.06
28 czerwca 2013 - 18:00
Black Sheep
Jana Pawła II 45A Warszawa
18 133muzyka
MIKE GOWIN & THE MILLION IN CASH BAND // DJ MAUY // KLUB HEREZJA
28 czerwca 2013 - 21:00
HEREZJA Restaurant Galery Club
ul.Chłodna 35/37 Warszawa
20 102muzyka
PLACÓWKA vol.5
28 czerwca 2013 - 22:00
Plac Zabaw
ul. Myśliwiecka 9 Warszawa
18 768muzyka



























