
Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00

Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia

Koncert JUST DUET w POLYESTER CAFE
6 grudnia 2012 - 19:30
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
14 718muzyka
Tomi Simatupang i Zjawy
6 grudnia 2012 - 20:30
Skład Butelek
ul. 11 Listopada 22 Warszawa
15 155muzyka
Koncert Eweliny Babiarz
6 grudnia 2012 - 20:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
15 896muzyka
Rockowe Mikołajki
6 grudnia 2012 - 20:00
Klub Karuzela
ul. Konarskiego 85 Warszawa
15 087muzyka
SETTING THE WOODS ON FIRE live
6 grudnia 2012 - 19:30
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
14 724muzyka
Where Is Santa ?
5 grudnia 2012 - 21:13
Room 13
Mazowiecka 13 Warszawa
14 577muzyka
Recital fortepianowy
5 grudnia 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
15 413muzyka
Jazz Session w klubie Remont
5 grudnia 2012 - 20:14
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
15 325muzyka
DEKADA lajf WTORKOWA SCENA POD TRAMWAJEM
4 grudnia 2012 - 21:00
Klub DEKADA
ul. Grójecka 19/25 Warszawa
15 216muzyka
PEPSI ROCKS! presents Muchy
4 grudnia 2012 - 21:00
Hard Rock Cafe
ul. Złota 59 Warszawa
14 567muzyka
Fritz Kreisler
3 grudnia 2012 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
15 519muzyka
Zespół SARAKINA – koncert pt. „Taniec Ognia”
2 grudnia 2012 - 17:00
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
15 192muzyka
KEITH DUNN BAND z Bostonu w Klubie Barometr
2 grudnia 2012 - 20:30
Barometr
Smolna 40 Warszawa
14 390muzyka
SNOW.TOWN
2 grudnia 2012 - 11:00
1500m2 do wynajęcia
Ul. Emilii Plater 29 Warszawa
14 778muzyka
Urodzinowy koncert Soul Connection
2 grudnia 2012 - 16:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
15 617muzyka
Björk po polsku - Bjerki, czyli ballady i lullaby
2 grudnia 2012 - 19:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
15 072muzyka
Koncert Laureatów
2 grudnia 2012 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala koncertowa
Okólnik 2 Warszawa
15 183muzyka
