INFORMACJA:
Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera
- 13 stycznia 2018, sobota» 19:00

Koncert „Mistrzowskie interpretacje Leszka Możdżera” – połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka.
Okres po I wojnie światowej należał do najbardziej „eksperymentalnych” i różnorodnych w całych dziejach muzyki. Jedną z wielu znaczących nowości, którymi entuzjazmował się ówcześnie muzyczny świat, okazał się jazz, zrazu niszowy gatunek improwizowanej muzyki potomków afroamerykańskich niewolników, który u progu XX stulecia wyszedł poza rozlewiska delty Missisipi i Nowy Orlean, wykształcając nowe gatunki, style i odmiany, fascynując niespokojnymi rytmami, egzotyczną harmoniką, żywością emocji, wirtuozerią muzyków. Formy jazzowej proweniencji (jak np. naśladujący grę na banjo ragtime) bywały już nie improwizowane, lecz komponowane i publikowane, pojawiły się też jazzowe „orkiestry” – big-bandy. Szybko też doszło do mariażu jazzu z muzyką klasyczną (m.in. Milhaud, Stawiński). Jednym z twórców takiego pogranicza był George Gershwin. Młody muzyk szybko zwrócił uwagę całej Ameryki, także lidera znanego big-bandu, Paula Whitemana, który zaproponował Gershwinowi skomponowanie „jazzowego koncertu fortepianowego”. Ów przystał na propozycję i na początku 1924 r. przystąpił do pracy. Wspominał po latach, że pierwsze pomysły pojawiły się podczas podróży koleją z Nowego Jorku do Bostonu – hałas, osobliwe rytmy stukotu kół, mijane pejzaże metropolitalne i industrialne sprawiły, że kompozycja objawiła mu się niemal w całości jako „muzyczny kalejdoskop Ameryki”. Przelał ją na papier najpierw w wersji na dwa fortepiany i zatytułował Amerykańska rapsodia. Za radą swego brata i bliskiego współpracownika, autora tekstów wielu sławnych do dziś piosenek/standardów, Iry Gershwina zmienił tytuł na Błękitną rapsodię (Rhapsody in Blue), w nawiązaniu do tytułów obrazów amerykańskiego malarza Jamesa Whistlera, często odwołujących się do dominującego w kompozycji koloru (np. Nocturne in Black and Gold). Tu oczywiście miało to być nawiązanie do muzyki bluesowej, choć nie tylko ona była inspiracją dla utworu. Premiera miała miejsce już 12 lutego 1924 w Nowym Jorku. Przy fortepianie zasiadł sam Gershwin, właściwie improwizując swoją partię (jej ostateczną postać zapisał dopiero po koncercie). Sukces wśród publiczności okazał się olśniewający, dając początek innym szeroko zakrojonym symfonicznym kompozycjom Gershwina z jazzowymi motywami, jak Concerto in F czy nieco mniej znana Second Rhapsody. Owocem tryumfalnego tournée po Europie, a także kontaktów z wybitnymi francuskimi muzykami, jak Maurice Ravel i Nadia Boulanger, jest poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (1928), który popularnością dorównuje Błękitnej rapsodii. To ponownie wyraz fascynacji żywiołem miasta (kompozytor użył nawet autentycznych samochodowych klaksonów ręcznych, sprowadzonych na nowojorską premierę z Paryża). „Bluesowe” motywy są wyrazem nostalgii tytułowego turysty za ojczyzną, lecz otaczają go brzmienia o typowo paryskim esprit, stylizowane tu w sposób bardzo oryginalny, nawiązujący do osiągnięć grupy kompozytorów francuskich zwanych Les Six. Tytuł kompozycji Leszka Możdżera 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki zapowiada utwory o otwartej formie, kształtowane live podczas koncertu (każda z miniatur może trwać od 5 do nawet 25 minut!), pianista i smyczkowy zespół wzajemnie się inspirują, wchodzą w interakcje koordynowane przez solistę. Utwór wyróżnia brzmieniowa eufonia, nostalgiczne i żartobliwe spojrzenie wstecz ku „złotym latom jazzu”, które dla autora jest pewną odskocznią od głównego nurtu jego – często awangardowej, wciąż śmiało poszukującej nowych form i brzmień – twórczości w ramach mainstreamu jazzowej sceny muzycznej. Połączenie talentu, wirtuozerii i kreatywności Leszka Możdżera, którego niezwykła osobowość stanowi jeden z najciekawszych fenomenów współczesnego jazzu, z młodzieńczą pasją muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zapowiada koncert niezwykły! Poprowadzi go dyrektor artystyczny zespołu, Mirosław Jacek Błaszczyk.
Wykonawcy: Leszek Możdżer – fortepian, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie: Leszek Możdżer - 7 miniatur na fortepian improwizujący i smyczki; George Gershwin - Amerykanin w Paryżu, Błękitna rapsodia
WOLNA GRUPA BUKOWINA
30 września 2013 - 19-30
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
18 771muzyka
ŁAGODNY PONIEDZIAŁEK W HARENDZIE
30 września 2013 - 19-30jest więcej terminów
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
21 466muzyka
23 Henschke Festival
29 września 2013 - 11:00
Klub 1500 m2
ul. Solec 18 Warszawa
18 425muzyka
Taneczny powrót do złotej Ery Swingu, czyli Retro Weekend w Warszawie
29 września 2013 - 16:00jest więcej terminów
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
19 409muzyka
ZA MIESIĄC RUSZA 9. WARSZAWSKI FESTIWAL SKRZYŻOWANIE KULTUR
29 września 2013 - jest więcej terminów
Plac Defilad
Plac Defilad 1 Warszawa
19 872muzyka
Balet Jezioro Łabędzie
29 września 2013 - 11:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
40 745muzyka
The Warsaw Dixielanders/ koncert w ramach RETRO WEEKENDU
28 września 2013 - 20:30
Dom Kultury RAKOWIEC
ul. Wiślicka 8 Warszawa
18 655muzyka
Funky $ Bill / Improwizja (RadioJAZZ.FM) dj set
28 września 2013 - 21:00
4 PokoJE
Wileńska 19 Warszawa
18 292muzyka
Wypaczone Party w Chwili
28 września 2013 - 22:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
19 559muzyka
MAJIM MAJIM -u źródeł tańca izraelskiego Warsztaty tańca izraelskiego
28 września 2013 - 12:00
Ośrodek Kultury Ochoty
Grójecka 75 Warszawa
18 767muzyka
Just R&B/Hip Hop
28 września 2013 - 22:00jest więcej terminów
Klub Harenda
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
31 642muzyka
MNIEJSZE ZŁO + REDROOM @WYPIEKI KULTURY
27 września 2013 - 19:30
Wypieki Kultury
ul. Stolarskiej 2/4 Warszawa
18 438muzyka
ROLL THE BEATZ ▷ bass sounds bash ▷ every friday @ BAROMETR
27 września 2013 - 22:00
Barometr
Smolna 40 Warszawa
17 903muzyka
KONCERT IRAAS BAND
27 września 2013 -
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
19 062muzyka
SKIN YARD 5
27 września 2013 -
Klubojadalnia Eufemia
ul. Krakowskie Przedmieście 5 Warszawa
18 553muzyka
Klinika Pozytywnych Dźwięków
27 września 2013 - 21:00 - 03
KLINIKA
Racławicka 99 Warszawa
18 773muzyka
Magda Umer - recital w restauracji Nowa Kuźnia
27 września 2013 - 20:30
Nowa Kuźnia
Kostki Potockiego 24 Warszawa
19 510muzyka




























