INFORMACJA:
marat/sade - reż. Wawrzyniec Kostrzewski
- 25 kwietnia 2018, środa» 19:00
 - 24 kwietnia 2018, wtorek» 17:30
 

MARAT/SADE czyli NIE DO KOŃCA O WARIATACH
W latach 60tych sztuka Marat/Sade opowiadała o wariatach, którzy wykrzykują hasła odzwierciedlające prawdziwy obraz świata. Ostre polityczne i społeczne diagnozy bezpiecznie chowały się w trzech ramach: Rewolucji Francuskiej, zakładu dla obłąkanych i teatru w teatrze.
Dziś wariaci nie są potrzebni. Racjonalne słowa, padające z ust bohaterów wyjętych z naszych czasów, stają się obrazem szaleństwa pozornie zdrowej rzeczywistości. Szaleństwo normalności osiąga skalę, której nie ma nawet w zakładzie psychiatrycznym.
KAKOFONIA REWOLUCJI czyli ZŁO ZŁEM ZWYCIĘŻAJ
Chaotyczna struktura sztuki tworzy niekończący się ciąg sporów dotyczących kształtu świata, społeczeństwa i jednostki. W czasach indywidualizmu rozumianego szerzej, niż Sade’owska rewolucja seksualna, konstrukcja świata oparta na ujednoliconych siłą masach wydaje się ryzykowna, jednak język Marata, chwiejnego wewnętrznie demagoga, brzmi wyjątkowo aktualnie. Jego rozumowanie i manipulacje, uprawianie polityki antagonizującej społeczeństwo, opartej na nieustannym wskazywaniu wroga, na eliminacji politycznych przeciwników, na populizmie i moralnej wyższości, zderza się ze skrajnym egotyzmem Sade’a. Zakochanie w sobie, ironia, odrzucanie wszelkich wartości i negowanie społecznych struktur nie mogą jednak skutecznie wyzwolić świata z rąk zorganizowanych demagogów. Czy jesteśmy zatem skazani na rzeczywistość pozbawioną bohatera pozytywnego, skoro normalność oznacza wojnę, polityczną agresję, demagogię, wielostronne okopy, kpinę, cynizm i nienawiść, która leży u podstaw wypaczonej miłości ojczyzny?
GALERIA OSOBLIWOŚCI
Bohaterowie sztuki prowadzą swoje własne wojny. Marat, Sade, Corday, Coulmier, Roux, Simona, Wywoływacz, Duperret – każdy z nich ma swój własny plan, pomysł na siebie, sposób na rewolucję. Ich narzędzia to demagogia, nihilizm, nienawiść, pogarda, frustracja, manipulacja, ironia. Razem tworzą nowy zestaw grzechów głównych, przenikający się nawzajem w umownej przestrzeni zakładu, którego nie mogą opuścić. Spektakl, który odgrywają, jest poszarpany, wypada z teatralnych ram, a wariactwo ich niewiele różni się od norm polityczno-społecznego kotła naszych czasów.
Czy jednak pacjenci naszego zakładu to młodzi ludzie, zachowujący swoją młodzieńczą energię, wkomponowani w trudną współczesność, pogubieni i szukający swojego głosu, poglądów i autorytetów – czy też to tylko groteskowe figurki w rewolucyjnej szopce?
BOHATER ZBIOROWY
Jeśli do tej menażerii osobliwości dodamy bohatera zbiorowego, czyli reprezentowany przez Polpocha, Kokol i Rossignol lud, który podąża – często ślepo – za wykrzykującymi zgrabne hasła prowodyrami, lud kapryśny, pochopny i zmienny w swoich osądach, lud, który rzadko kiedy do końca osiąga pełne spektrum społecznych i politycznych zjawisk, balansujący na granicy zrozumienia – jeśli ten lud stanie się równoprawnym bohaterem dyskursu – wtedy dopełni się obraz świata, który codziennie oglądamy za oknem, naszego rodzimego zakładu w Charentonie.
NIEŚMIERTELNE MECHANIZMY
Rzeczywistość pod wieloma względami się zmieniła w stosunku do lat 60tych, kiedy powstał tekst sztuki, jednak mechanizmy działania społeczeństwa, narodu i polityki, skupiającej się coraz agresywniej na tępieniu przeciwnika, są wciąż aktualne, nawet bardziej bezwzględne niż kilkadziesiąt lat temu. I choć niejasna jest ostateczna definicja rewolucji, społecznych tarć, choć nieznane są sposoby budowania idealnego świata, to warto dla przestrogi zanurzyć się w ponury świat współczesnego szaleństwa, tak zręcznie i lekko naszkicowany przez Petera Weissa.
Zapraszamy do Muzeum Szafotu, w którym grupa frustratów spróbuje odegrać historyczne zabójstwo Marata a jednocześnie opowiedzieć o polityczno-społecznych dewiacjach naszych czasów.
Autor utworu dramatycznego – Peter Weiss Autorzy przekładu – Andrzej Wirth i Joanna Kulmowa Opracowanie – Wawrzyniec Kostrzewski Reżyser – Wawrzyniec Kostrzewski Scenografia i kostiumy – Ewa Gdowiok Muzyka – Mateusz Wachowiak Współpraca choreograficzna i taniec – Vova Makovskyi Opracowanie muzyczne – Anna Grabowska Reżyseria światła – Wojciech Suleżycki Asystent reżysera – Mateusz Weber
OBSADA: COULMIERE – Hanna Skarga WYWOŁYWACZ – Agata Różycka ROSSIGNOL – Anna Lemieszek CORDAY – Zofia Domalik POLPOCH – Dawid Ściupidro KOKOL – Karolina Charkiewicz MARAT – Marcin Stępniak SIMONA – Sonia Mietielica SADE – Maciej Babicz ROUX – Michał Klawiter DUPERRET – Vova Makovskyi



Zagraj to jeszcze raz: Najlepsze sceny w historii kina
6 stycznia 2019 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 174teatr
Przedstawienie dla dzieci: Ucieczka z piórnika
6 stycznia 2019 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
26 245teatr
Pigułka - dwudniowe intensywne warsztaty aktorskie
od: 5 stycznia 2019 do: 6 stycznia 2019
Akademia Sztuki i Kultury
Jana Pawła II 36c Warszawa
13 925teatr
Najszybciej złamane postanowienia noworoczne
5 stycznia 2019 - 22:45
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 720teatr
Musical Improwizowany
5 stycznia 2019 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 567teatr
Speed dating improwizowany
5 stycznia 2019 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 532teatr
MATKI I SYNOWIE
5 stycznia 2019 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
13 951teatr
Podróże Guliwera - TEATR POLSKI DZIECIOM
5 stycznia 2019 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawa
13 857teatr
Dubbingi niszczą: polskie seriale
4 stycznia 2019 - 22:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 735teatr
Klancyk gra Wielu Króli
4 stycznia 2019 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 692teatr
MAYDAY
4 stycznia 2019 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
16 249teatr
W 2019 będę… – muzyczny wieczór krótkich gier noworocznych
3 stycznia 2019 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 867teatr
Jak być lepszym? – Improwizowany samorozwój
3 stycznia 2019 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 933teatr
KLAPS! 50 TWARZY GREYA
3 stycznia 2019 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
16 483teatr
Humbuk - teatr improwizowany
2 stycznia 2019 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 972teatr
All inclusive – urlop improwizowany
2 stycznia 2019 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
13 957teatr
Narodowy Teatr Opery i Baletu z Odessy - Noworoczna Gala Operetkowa
2 stycznia 2019 - 19:00
Teatr Palladium
Złota 9 Warszawa
53 620teatr































