
projekt zero: WITZELSUCHT
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
- 16 lutego 2018, piątek» 20:00

projekt zero: WITZELSUCHT
Witzelsucht, czyli wesołkowatość jest określeniem na wesołość i ożywienie, charakterystyczne dla osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego. Jest jedną z wielu przypadłości, które zmieniają umysł człowieka, wpływając tym samym na jego osobowość, a co za tym idzie również na jego istotę.
Bogactwo natury powinno być badane z punktu widzenia zdrowia i choroby, nieskończonych form indywidualnej adaptacji, dzięki której organizm ludzki, człowiek, potrafi przystosować się i zrekonstruować, stawiając czoło wyzwaniom i zmiennym kolejom życia. W tym znaczeniu defekty, dolegliwości i schorzenia mogą — poprzez ujawnienie ukrytych umiejętności — odgrywać paradoksalną rolę. W tym sensie paradoksalną cechą choroby jest jej „kreacyjny” potencjał.
Zdarza się, że ludzie cierpią na wyjątkowe schorzenia. Takie, które wywracają percepcję – tak, jak rozumie i odczuwa „normalny” człowiek – do góry nogami. Trudno wyobrazić sobie, że traci się umiejętność osądzania, zachowując przy tym zdolność myślenia czysto abstrakcyjnego. Kiedy łatwiej jest opisać rękawiczkę jako powierzchnię ciągłą obejmującą samą siebie z pięcioma wybrzuszeniami, a trudniej już domyślić się, że to po prostu rękawiczka.Co dzieje się, gdy zdolność do rozpoznawania części naszego ciała zostaje zaburzona albo gdy tracimy umiejętność rozpoznawania mowy?
Każda z tych przypadłości jest podróżą w nieznane. Wzbudza poczucie niepokoju i dziwności, ponieważ zaburza i deformuje najbardziej podstawowe narzędzia, przy pomocy których poznajemy i interpretujemy samych siebie oraz to, co nas otacza. Do tego, w jaki sposób odbieramy świat, przyzwyczajeni jesteśmy tak bardzo, że nie zajmuje to naszej uwagi. Oczywiste jest, że widzimy barwy, czujemy zapachy czy identyfikujemy kończyny jako własne. Na co dzień nie przyglądamy się temu jako czemuś niezwykłemu, taki stan rzeczy odczuwając jako dany nam per se.
Tego typu choroby skłaniają do refleksji zarówno nad tym, jak widzimy świat, jak i nad tym, że może on być odbierany w sposób od naszego odmienny. Dzieje się tak u osób cierpiących na zespół Touretta, wszelkie afazje czy inne przypadłości neurologiczne. Wśród nich najbardziej interesujące są te, w których dochodzi do utraty tożsamości – za przykład może posłużyć zespół Korsakowa, gdzie człowiek pozbawiony pamięci traci także spójną narrację o sobie samym i nie wie, kim jest i kim są ludzie, którzy go otaczają.
Chorzy muszą próbować ułożyć z rozbitych cząsteczek spójny obraz rzeczywistości, który wkomponowywałby się w ramy społeczeństwa, w jakim żyją.
W walce z chorobą, szukaniu nowych rozwiązań i nowych dróg adaptacji wielką wartość odnalazł Oliver Sacks, neurolog, autor Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem czy Antropologa na marsie. Książek, które stały się bestsellerami, zainteresowały film (Przebudzenia w reż. Penny’egoMarshalla) oraz teatr (The Man Who: a theatrical research Petera Brooka).
Podążając śladami jednego z ojców neuropsychologii, Aleksandra Łurii, Oliver Sacks nie patrzył na pacjenta tylko przez pryzmat jego przypadłości. Chorego traktował przede wszystkim jak człowieka. Kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się paleta emocji, marzeń oraz lęków. Mieści się wszystko. Mały kosmos, którego nie sposób nigdy w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować.
Biorąc na warsztat jego głęboko ludzkie opowieści kliniczne,badamy co stanie się, gdy reguły, które definiują nasz świat, ulegną przekształceniom. Co stanie się, jeżeli na nas samych spojrzymy à rebours.
Anna Fazja Melodia porządkuje jej działania. Bez melodii jest zagubiona, a najprostsze czynności stają się dla niej niemożliwe do wykonania.
Et Tur Tiki głosowe i ruchowe uparcie towarzyszą jego działaniom. Nerwica natręctw nie pozwala na dokończenie podstawowych czynności. Wszystko musi powtarzać po wielokroć.
AlegTostandon I AlegTostandon II
Ich własne nogi stają się ich imitacją. Pomimo, że stanowią część ich ciał i połączone są z nimi skomplikowanym systemem żył, kości i skóry odczuwają je jako obce.
Agnoz Aj Rozpoznaje ludzi jedynie po charakterystycznych cechach, takich jak duży nos czy spiczasta broda. Nie jest w stanie zobaczyć całości, widzi tylko fragmenty. Zdarza się mu pomylić nogę z głową bądź hydrant z człowiekiem.
Aga Połowiczna
Utraciła pojęcie lewej strony, zarówno w odniesieniu do świata, jak i do własnego ciała.
Wo Korsak
Ma zaburzenia pamięci bieżącej. Swoje luki pamięciowe wypełnia nieskończoną liczbą abstrakcyjnych i oderwanych od siebie konfabulacji.
Paulina Ozga red. Katarzyna Wolanin
Projekt Zero to przedsięwzięcie Wydziału Aktorskiego aktywizujące i wspierające samodzielną studencką działalność naukowo-artystyczną.
Jest to specjalny, wewnętrzny program grantowy, w ramach którego studenci ubiegają się o dofinansowanie, formułują kierunek swoich poszukiwań twórczych i pod opieką wybranego przez siebie tutora realizują swój projekt artystyczny.
W ramach Projektu Zero promowane są inicjatywy interdyscyplinarne, integrujące działalność studentów różnych wydziałów naszej uczelni.
Dzisiejszy świat oczekuje od młodych artystów autonomii, odwagi i zaradności – temu właśnie wychodzi naprzeciw Projekt Zero.
Reżyseria i choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Aleksander Kaźmierczak
Video i światło: Marta Mielcarek
Konsultacje dramaturgiczne: Paulina Ozga
Obsada: Anna Fazja – Patrycja Grzywińska Aga Połowiczna – Sonia Mietielica Agnoz Aj – Vova Makovskyi Wo Korsak/ AlegTostandon II – Błażej Stencel Et Tur/ AlegTostandon I – Piotr Janusz
czas trwania: 40 min
premiera: 11.04.2017

projekt zero: WITZELSUCHT

projekt zero: WITZELSUCHT

Dubbingi niszczą: Laleczkę Chucky [noc grozy]
2 października 2018 - 22:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 380teatr
Taśma
26 października 2018 - 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
12 853teatr
Pijane impro
26 października 2018 - 22:30
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 810teatr
Klancyk gra Komorę maszyny losującej
26 października 2018 - 20:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 627teatr
"Ikebana. Forma wolności" – wystawa
od: 25 października 2018 do: 26 października 2018
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
13 326teatr
Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej - Graj Cyganie
26 października 2018 - 19:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
14 246teatr
Teatr Narodowy Operetki Kijowskiej
26 października 2018 - 19:00jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
1 886 135teatr
Saturn i Mel, czyli człowiek, który chciał być rzeczą
25 października 2018 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 812teatr
Stand-up w Spółdzielni: Sezon 2 / Wieczór Jokera #2
25 października 2018 - 19:00
Centralna Spółdzielnia Komediowa
Żurawi, 22 Warszawa
13 048teatr
Spektakl interaktywny "100-noga i spółka"
25 października 2018 - 18:00
VII Ogród Jordanowski
Namysłowska 21 Warszawa
13 166teatr
MAYDAY
25 października 2018 - 19:30jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
12 975teatr
Stelaż
24 października 2018 - 19:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 973teatr
FIN DE
24 października 2018 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14A Warszawa
12 864teatr
Komedia romantyczna
23 października 2018 - 21:00
Klub Komediowy
nie podano Warszawa
12 483teatr
CZESŁAW - SPOWIEDŹ EMIGRANTA
23 października 2018 - 19:30
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
12 635teatr
ZEMSTA
23 października 2018 - 10:00/13jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
12 972teatr
Pikantni
23 października 2018 - 19:30jest więcej terminów
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
78 802teatr
