koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - maj 2025 - nr 371Książki zbójeckie OSSOSREBRO LegnicaTpL repertuar Maj 2025Tłumacz w muzeum OSSOSILESIANA 2025
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Hisotryja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 570 wyświetleń od 20 kwietnia 2017
  • 23 kwietnia 2017, niedziela
    » 17:00

Twórcy spektaklu:

Autor: Mikołaj z Wilkowiecka

Reżyseria: Mateusz Olszewski

Scenografia: Joanna Walisiak-Jankowska

Asystent scenografa: Ola Grudzińska

Muzyka (kompozytor): Hanna Klepacka

Asystent reżysera: Kinga Szpręglewska

Obsada:

Hanna Klepacka, Angelika Olszewska, Joanna Rucińska, Natasza Sierocka, Justyna Zbiróg, Dominik Bąk, Maciej Gąsiorek, Sławomir Głazek, Piotr Makarski, Konrad Makowski, Kamil Przystał, Piotr Rzymyszkiewicz, Ksawery Szlenkier

"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to najstarsze zachowane polskie misterium rezurekcyjne. Ten staropolski tekst w formie dialogowego widowiska zredagował i spisał ok. 1580 r. Mikołaj z Wilkowiecka – prowincjał oo. Paulinów w Częstochowie. Teatr Oratorium przygotowuje własną inscenizację tego misterium w reż. Mateusza Olszewskiego. Czy uda mu się zaintrygować współczesnego Widza?

Dlaczego współczesny teatr chce inscenizować XVI wieczny tekst? Czy ktoś dziś zrozumie tamtejszą polszczyznę? A może o prawdach ponadczasowych należy mówić właśnie ponadczasowym językiem teatru. Bo taką prawdą jest bezwzględnie Wielka Noc – a w niej zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Reżyser stawia kluczowe pytanie o obecność Zmartwychwstania dzisiaj w naszej kulturze, życiu, rodzinie. Pytanie nie jest bezpodstawne, bo wszechobecny konsumpcjonizm oferuje Święta Wielkanocne bez Zmartwychwstałego lub chociaż symbolicznego Baranka, zastępując go słodkimi kurczakami i króliczkami.

Pomostem do wejścia w przestrzeń misterium, jest wylot na pielgrzymkę-wycieczkę do Ziemi Świętej – tam gdzie dokonało się najważniejsze wydarzenie w dziejach ludzkości. To tam właśnie bohaterowie spektaklu tworzące współczesne bractwo misteryjne, chce odtworzyć misterium rezurekcyjne. Droga, którą pokonuje każda postać, jest równoległa do historii zbawczych wydarzeń. Jak mówi reżyser: Chcę, aby zaczynając od sytuacji wykreowanej teatralnie, dojść finalnie do wspólnej refleksji i spotkania ze Zmartwychwstałym. Chodzi więc nie tyle o misterium współczesne, ale raczej MISTERIUM KU WSPÓŁCZESNOŚCI.

O niezwykłej jakości tego teatralnego wydarzenia świadczą jej 3 wyjątkowe cechy: WSPÓLNOTOWOŚĆ – rozumiana jako integracja i interakcje z widownią, POCZUCIE HUMORU – obecne zarówno w formie ludycznej jak i jeden z przymiotów bosko-ludzkich i wreszcie MISTERYJNOŚĆ – czyli zbliżanie się do tajemnicy, próba jej zrozumienia i sama wartość poszukiwania.

zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ