
The Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
- od: 1 marca 2017, środado: 30 marca 2017, czwartek

Autoportret z maską rytualną
W kuratorskiej praktyce Victorii Dejaco kluczowym elementem jest kontemplacja. Kuratorka koncentruje się na projektach indywidualnych i duetach artystycznych, których przykładem jest wystawa prac Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski, ponieważ dają one dziełom konieczną przestrzeń istnienia i artystycznego oddziaływania.
W pracach, które jawią się niczym znaleziska archeologiczne i historyczne artefakty, widać kontemplację obu artystek, ukazującą się w procesie tworzenia i w związanych z nim konkretnych, rzemieślniczych operacjach.
Takie tendencje artystyczne stanowią kontrast do krzykliwej powierzchowności estetyki cyfrowej, konformistycznych wobec rynku, artystów współczesnych. W tym wypadku chodzi bowiem o twórcze zmaganie się z tematem, o zagłębienie się weń, a nie o odbiór nadmiaru bodźców, informacji i impulsów naszej dzisiejszej, sterowanej smartfonami codzienności. Smartfon jest lustrem nas samych. Wszystkie nasze programy i zapisane w nich cyfrowe ciasteczka zapychają nas, a sami ich przecież poszukujemy. Kanalizują nasze zainteresowania, rozpoznają nasze twarze i twarze naszych przyjaciół. W czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej egocentryczne, w których dla każdego liczy się przede wszystkim jego własny interes, smartfon jest cudownym środkiem uspokajającym. Dzięki temu urządzeniu danej informacji czy obrazowi poświęcamy tylko kilka sekund i nie musimy zajmować się na poważnie ich sednem. Kulturowe osiągnięcia ludzkości, do których należy też sztuka, zawdzięczamy głębokiej, kontemplacyjnej uważności.(1) Dopiero dzięki uwadze, kontemplacji (wg. Słownika Języka Niemieckiego Duden: „skoncentrowane i oglądające rozmyślanie o czymś, duchowe zatopienie się w coś”) ludzie stają się zdolni do krytycznego myślenia. A tylko krytyczne myślenie, wewnętrzne zajmowanie się tym, co nieznane, sprawia, że jednostka staje się pełnowartościową częścią społeczeństwa. Nigdy nie było to tak ważne, jak dziś, ponieważ dziś nasze demokracje są zagrożone. Czas nagli, byśmy znaleźli lepszy sposób obchodzenia się ze sobą wzajemnie i z Ziemią. Na razie bowiem nie znaleźliśmy żadnej innej planety, która nadawałaby się do zamieszkania.(2) Prace Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski powstają w takiej właśnie przestrzeni: z dala od powierzchowności, w środku głębi. Poświęcone są one wartościom (społecznym) i rytuałom, tradycji i zrównoważonemu rozwojowi oraz relacjom, jakie mamy z przedmiotami i materiałami. Przedmiotami a nie urządzeniami cyfrowymi, przedmiotami, które posiadają aurę i charakter, które przepełnione są mistyką i które fascynują.
Prezentowane na wystawie 'The Sensibility of Structure' prace wydają się znajome i nieznajome zarazem. Stanowią impuls do wewnętrznej refleksji, która mogłaby dać wyjaśnienie ich egzystencji. Prace te kojarzą się z elementami architektonicznymi, duchowymi rytuałami, ze średniowiecznymi przyrządami czy bronią i z wieloma innymi przedmiotami. Zwiedzający wystawę zostają niejako wtłoczeni w rolę wyznawców kultu cargo: W społecznościach kultu cargo ludy pierwotne czczą obiekty, których istnienie mogą sobie wytłumaczyć tylko działaniem sił nadprzyrodzonych. Gdy europejski przemysł rozpoczął inwazję kolonialną na ziemię i ludność Melanezji, wysp Zachodniej Oceanii, wielu tubylców nie wiedziało, jak obejść się z importowanymi technologiami i narzędziami. Autochtoni nie mogli zrozumieć, skąd pochodzą nowe przedmioty, przypisując im boskie pochodzenie. W następstwie, także wyposażenie wojenne, które podczas drugiej wojny światowej armia USA masowo sprowadzała i zrzucała na wyspy (m.in. ubrania, konserwy żywnościowe, namioty, broń), spowodował drastyczne zmiany w stylu życia mieszkańców wysp: zarówno żołnierze jak i autochtoni byli regularnie wręcz zasypywani ogromną liczbą przedmiotów. Wraz z końcem wojny i początkiem niepodległości, lotniska zaczęły pustoszeć. Nie było żadnych nowych zrzutów „cargo”. Tubylcy próbowali jednak sprawić, by cargo powróciło, by znów było zrzucane ze spadochronów czy przywożone samolotami. Dlatego wyznawcy kultu imitowali zachowanie żołnierzy, marynarzy i pilotów. Wyrabiali z drewna słuchawki lotnicze i nosili je na głowie, tak samo jak kontrolerzy ruchu lotniczego. Ustawiali się w pozycjach kontrolnych na pasach startowych i imitowali sygnały do lądowania samolotu. Rozpalali ogniska, palili pochodnie na opuszczonych placach manewrowych i na wieżach kontrolnych, próbując dawać sygnały świetlne. Wyznawcy kultu przyjmowali, że obcokrajowcy utrzymują szczególny kontakt z przodkami, którzy obdarowywali ich przedmiotami z zaświatów. Imitacja zachowań przyjezdnych była wyrazem nadziei, że i tubylcom uda się przerzucenie takiego mostu do innego wymiaru. W kategoriach magii sympatycznej budowali ze słomy samoloty naturalnych rozmiarów i tworzyli konstrukcje imitujące lądowiska wojskowe. Także obiekty Micińskiej i Goscinski wydają się pochodzić z innego świata, ze świata spoza wszelkich technologii. Koncepcja wystawy polega na wprowadzeniu zwiedzających w stan kontemplacji poprzez mistykę wystawionych prac. Dzieła Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski budzą ciekawość i pobudzają fantazję i w ten sposób, na nieświadomym poziomie, działają na przekór dynamikom społeczeństwa nastawionego wyłącznie na sukces.
Victoria Dejaco Graz, luty 2017
1 Byung-Chul Han, Müdigkeitsgesellschaft, Berlin 2011 2 R. Buckminster Fuller, Operating Manual for Spaceship Earth, 1968 oraz Paul Crutzen, Mike Davis, Michael D. Mastrandrea, Stephen H. Schneider, Peter Sloderkijk, Raumschiff Erde hat keinen Notausgang, 2011

Animacja w Pracy - pokaz filmów ze studia Serafiński
16 października 2013 - 20:00
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
38 326sztuka
WYJĄTKOWY WERNISAŻ wystawy prac HANNY i GABRIELA RECHOWICZÓW oraz grupy artystów tkaniny inspirowanych ich twórczością
od: 12 października 2013 do: 31 grudnia 2013 jest więcej terminów
Manufaktura Królewska w Łazienkach Królewskich w Warszawie
Agrykoli 1 Warszawa
28 727sztuka
Anders Scrmn Meisner – ZŁODZIEJE I ŚWIĘCI, POPIÓŁ I CZARNA FARBA
od: 21 września 2013 do: 12 października 2013
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
24 993sztuka
Wystawa Davida Pataraia "Duży Świat Małego Człowieka"
11 października 2013 - 10:00-17
Art Pistols Galeria
Sarmacka 10 A Warszawa
24 454sztuka
Robimy naklejki – PRACE RĘCZNE 7
5 października 2013 - 16:00-20.00
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
22 019sztuka
KONCERT KaeNa w Klubie Odessa
5 października 2013 - 20 00
Klub Odessa Warszawa
8/10 Warszawa
21 401sztuka
Łowcy. B w Kuźni Kulturalnej
4 października 2013 - 20:30
Nowa Kuźnia
Kostki Potockiego 24 Warszawa
21 802sztuka
Mam na imię Psyche spektakl dla widzów o mocnych nerwach
4 października 2013 - 18:00
Okęcka Sala Widowiskowa
ul. 1 Sierpnia 36a Warszawa
44 612teatr
Nie w kij dmuchał - najnowszy program Kabaretu Czesuaf
3 października 2013 - 19:30
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
21 740sztuka
KURSY GRAFIKI WARSZATOWEJ DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
2 października 2013 - 16:00jest więcej terminów
FUNDACJA ATELIER
UL. FOKSAL 11 Warszawa
27 876sztuka
Małgorzata Szubert w Galerii Qadrat
30 września 2013 - jest więcej terminów
Galeria Sztuki Współczesnej Qadrat
ul. Witosa 31, lok. 140 (CH PANORAMA) Warszawa
15 786sztuka
RE:LOKACJA - Sztuka dialogu z miastem i czasem
od: 27 czerwca 2013 do: 30 września 2013
Park im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
ul. Rozbrat Warszawa
27 925sztuka
Wielkie dramaty. Wielkie plakaty.
od: 3 września 2013 do: 29 września 2013
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
46 876teatr
Teatr Improwizacji AFRONT przedstawia: "Rymem go! Jak zatrzymać wakacje??"
28 września 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
38 382teatr
Rocznik Notatnik Rysownik - pokaz rysunków Antka Sieczkowskiego
25 września 2013 - 19:00
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
22 143sztuka
Łukasz Murgrabia "Wyrzucone Życiorysy"
od: 14 września 2013 do: 25 września 2013
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
23 032sztuka
Zakłady fotograficzne od XIX w. do chwili obecnej - Okazje do robienia zdjęć: od narodzin do pogrzebu
22 września 2013 - 18:00
Scena Współczesna
Wspólna 61 Warszawa
20 647sztuka
