INFORMACJA:
austriackie-forum-kulturyThe Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
- od: 1 marca 2017, środado: 30 marca 2017, czwartek
 

Autoportret z maską rytualną
W kuratorskiej praktyce Victorii Dejaco kluczowym elementem jest kontemplacja. Kuratorka koncentruje się na projektach indywidualnych i duetach artystycznych, których przykładem jest wystawa prac Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski, ponieważ dają one dziełom konieczną przestrzeń istnienia i artystycznego oddziaływania. 
W pracach, które jawią się niczym znaleziska archeologiczne i historyczne artefakty, widać kontemplację obu artystek, ukazującą się w procesie tworzenia i w związanych z nim konkretnych, rzemieślniczych operacjach. 
Takie tendencje artystyczne stanowią kontrast do krzykliwej powierzchowności estetyki cyfrowej, konformistycznych wobec rynku, artystów współczesnych. W tym wypadku chodzi bowiem o twórcze zmaganie się z tematem, o zagłębienie się weń, a nie o odbiór nadmiaru bodźców, informacji i impulsów naszej dzisiejszej, sterowanej smartfonami codzienności. Smartfon jest lustrem nas samych. Wszystkie nasze programy i zapisane w nich cyfrowe ciasteczka zapychają nas, a sami ich przecież poszukujemy. Kanalizują nasze zainteresowania, rozpoznają nasze twarze i twarze naszych przyjaciół. W czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej egocentryczne, w których dla każdego liczy się przede wszystkim jego własny interes, smartfon jest cudownym środkiem uspokajającym. Dzięki temu urządzeniu danej informacji czy obrazowi poświęcamy tylko kilka sekund i nie musimy zajmować się na poważnie ich sednem. Kulturowe osiągnięcia ludzkości, do których należy też sztuka, zawdzięczamy głębokiej, kontemplacyjnej uważności.(1) Dopiero dzięki uwadze, kontemplacji (wg. Słownika Języka Niemieckiego Duden: „skoncentrowane i oglądające rozmyślanie o czymś, duchowe zatopienie się w coś”) ludzie stają się zdolni do krytycznego myślenia. A tylko krytyczne myślenie, wewnętrzne zajmowanie się tym, co nieznane, sprawia, że jednostka staje się pełnowartościową częścią społeczeństwa. Nigdy nie było to tak ważne, jak dziś, ponieważ dziś nasze demokracje są zagrożone. Czas nagli, byśmy znaleźli lepszy sposób obchodzenia się ze sobą wzajemnie i z Ziemią.  Na razie bowiem nie znaleźliśmy żadnej innej planety, która nadawałaby się do zamieszkania.(2) Prace Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski powstają w takiej właśnie przestrzeni: z dala od powierzchowności, w środku głębi. Poświęcone są one wartościom (społecznym) i rytuałom, tradycji i zrównoważonemu rozwojowi oraz relacjom, jakie mamy z przedmiotami i materiałami. Przedmiotami a nie urządzeniami cyfrowymi, przedmiotami, które posiadają aurę i charakter, które przepełnione są mistyką i które fascynują. 
Prezentowane na wystawie 'The Sensibility of Structure' prace wydają się znajome i nieznajome zarazem. Stanowią impuls do wewnętrznej refleksji, która mogłaby dać wyjaśnienie ich egzystencji. Prace te kojarzą się z elementami architektonicznymi, duchowymi rytuałami, ze średniowiecznymi przyrządami czy bronią i z wieloma innymi przedmiotami. Zwiedzający wystawę zostają niejako wtłoczeni w rolę wyznawców kultu cargo: W społecznościach kultu cargo ludy pierwotne czczą obiekty, których istnienie mogą sobie wytłumaczyć tylko działaniem sił nadprzyrodzonych. Gdy europejski przemysł rozpoczął inwazję kolonialną na ziemię i ludność Melanezji, wysp Zachodniej Oceanii, wielu tubylców nie wiedziało, jak obejść się z importowanymi technologiami i narzędziami. Autochtoni nie mogli zrozumieć, skąd pochodzą nowe przedmioty, przypisując im boskie pochodzenie. W następstwie, także wyposażenie wojenne, które podczas drugiej wojny światowej armia USA masowo sprowadzała i zrzucała na wyspy (m.in. ubrania, konserwy żywnościowe, namioty, broń), spowodował drastyczne zmiany w stylu życia mieszkańców wysp: zarówno żołnierze jak i autochtoni byli regularnie wręcz zasypywani ogromną liczbą przedmiotów. Wraz z końcem wojny i początkiem niepodległości, lotniska zaczęły pustoszeć. Nie było żadnych nowych zrzutów „cargo”. Tubylcy próbowali jednak sprawić, by cargo powróciło, by znów było zrzucane ze spadochronów czy przywożone samolotami. Dlatego wyznawcy kultu imitowali zachowanie żołnierzy, marynarzy i pilotów. Wyrabiali z drewna słuchawki lotnicze i nosili je na głowie, tak samo jak kontrolerzy ruchu lotniczego. Ustawiali się w pozycjach kontrolnych na pasach startowych i imitowali sygnały do lądowania samolotu. Rozpalali ogniska, palili pochodnie na opuszczonych placach manewrowych i na wieżach kontrolnych, próbując dawać sygnały świetlne. Wyznawcy kultu przyjmowali, że obcokrajowcy utrzymują szczególny kontakt z przodkami, którzy obdarowywali ich przedmiotami z zaświatów. Imitacja zachowań przyjezdnych była wyrazem nadziei, że i tubylcom uda się przerzucenie takiego mostu do innego wymiaru. W kategoriach magii sympatycznej budowali ze słomy samoloty naturalnych rozmiarów i tworzyli konstrukcje imitujące lądowiska wojskowe. Także obiekty Micińskiej i Goscinski wydają się pochodzić z innego świata, ze świata spoza wszelkich technologii. Koncepcja wystawy polega na wprowadzeniu zwiedzających w stan kontemplacji poprzez mistykę wystawionych prac. Dzieła Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski budzą ciekawość i pobudzają fantazję i w ten sposób, na nieświadomym poziomie, działają na przekór dynamikom społeczeństwa nastawionego wyłącznie na sukces.
Victoria Dejaco Graz, luty 2017
1 Byung-Chul Han, Müdigkeitsgesellschaft, Berlin 2011 2 R. Buckminster Fuller, Operating Manual for Spaceship Earth, 1968 oraz Paul Crutzen, Mike Davis, Michael D. Mastrandrea, Stephen H. Schneider, Peter Sloderkijk, Raumschiff Erde hat keinen Notausgang, 2011
austriackie-forum-kulturyWernisaż Studia Malarskiego dla dorosłych przy Teatrze GO
16 listopada 2013 - 19:00
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
22 850sztuka
Witold-K (Wit Leszek Kaczanowski) - wystawa malarstwa - Galeria Schody 18.10-15.11.2013
od: 18 października 2013 do: 15 listopada 2013
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
29 263sztuka
Galeria Grafiki i Plakatu zaprasza na wystawę prac Tomasza Dominika Co - gdzie – kiedy. Nuty - mapy - kalendarze.
13 listopada 2013 - jest więcej terminów
Galeria Grafiki i Plakatu
Hoża 40 Warszawa
24 129sztuka
Najbardziej znane zakłady fotograficzne Śródmieścia Warszawy
10 listopada 2013 - 18:00
Scena Współczesna
Wspólna 61 Warszawa
22 345sztuka
Wystawa obrazów TEN by Fotolia podczas Imagination Day
7 listopada 2013 - 9:00 - 17
Multikino Złote Tarasy
Złota 59 Warszawa
21 591sztuka
WERNISAŻ WYSTAWY ,,ANTONI FAŁAT I KOBIETY'' W GALERII BARDZO BIAŁEJ 6.11.2013 (środa), godz. 18.00
6 listopada 2013 -
Galeria Bardzo Biała
Współna 61 lok. 107 Warszawa
22 235sztuka
Intensywny kurs fotografii cyfrowej
5 listopada 2013 -
ExIF STuDiO Fotokursy.net
Ogrodowa 31/35 Warszawa
22 554sztuka
„ma–ra” w Galerii Qadrat
5 listopada 2013 - jest więcej terminów
Galeria Sztuki Współczesnej Qadrat
ul. Witosa 31, lok. 140 (CH PANORAMA) Warszawa
23 465sztuka
LAST AID KIT I INNE OBIEKTY
3 listopada 2013 - 18:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawa
111 259sztuka
Władysław Jackiewicz "Tajemnice ciała" wystawa malarstwa
od: 15 października 2013 do: 31 października 2013
Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
ul. Świętokrzyska 32 Warszawa
26 617sztuka
KRIS RUDOLF NA JASNEJ 24 - wystawa canvasów Digital Art
od: 9 października 2013 do: 31 października 2013
Jasna 24
Jasna 24 Warszawa
27 640sztuka
GLINIANKI czyli ceramika dla dzieci od 2 do 9 lat
29 października 2013 - 17:00jest więcej terminów
KALIMBA Kofifi
Mierosławskiego 19 Warszawa
29 777sztuka
GWIAZDY POLSKIEGO BALETU-spotkanie z choreografem Emilem Wesołowskim
27 października 2013 - 16:00 - 19.00
Galeria Apteka Sztuki
Al.Wyzwolenia 3/5 Warszawa
22 092sztuka
"Zmaluj sobie t-shirt" – warsztaty dla dzieci
27 października 2013 - 12:00
KALIMBA Kofifi
Mierosławskiego 19 Warszawa
23 531sztuka
„Słoneczny Ptak. Indonezyjskie ornamenty i ich symbolika”
od: 16 maja 2013 do: 27 października 2013
Muzeum Azji i Pacyfiku - Galeria Azjatycka
ul. Freta 5 Warszawa
33 933sztuka
Akademia „Dotknij sztuki” w DK Zacisze
26 października 2013 - 9:30
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
21 668sztuka
Wernisaż wystawy fotograficznej Pawła Staniszewskiego "Podróż na drugi brzeg"
25 października 2013 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
23 062sztuka
austriackie-forum-kultury





























