
The Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
- od: 1 marca 2017, środado: 30 marca 2017, czwartek

Autoportret z maską rytualną
W kuratorskiej praktyce Victorii Dejaco kluczowym elementem jest kontemplacja. Kuratorka koncentruje się na projektach indywidualnych i duetach artystycznych, których przykładem jest wystawa prac Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski, ponieważ dają one dziełom konieczną przestrzeń istnienia i artystycznego oddziaływania.
W pracach, które jawią się niczym znaleziska archeologiczne i historyczne artefakty, widać kontemplację obu artystek, ukazującą się w procesie tworzenia i w związanych z nim konkretnych, rzemieślniczych operacjach.
Takie tendencje artystyczne stanowią kontrast do krzykliwej powierzchowności estetyki cyfrowej, konformistycznych wobec rynku, artystów współczesnych. W tym wypadku chodzi bowiem o twórcze zmaganie się z tematem, o zagłębienie się weń, a nie o odbiór nadmiaru bodźców, informacji i impulsów naszej dzisiejszej, sterowanej smartfonami codzienności. Smartfon jest lustrem nas samych. Wszystkie nasze programy i zapisane w nich cyfrowe ciasteczka zapychają nas, a sami ich przecież poszukujemy. Kanalizują nasze zainteresowania, rozpoznają nasze twarze i twarze naszych przyjaciół. W czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej egocentryczne, w których dla każdego liczy się przede wszystkim jego własny interes, smartfon jest cudownym środkiem uspokajającym. Dzięki temu urządzeniu danej informacji czy obrazowi poświęcamy tylko kilka sekund i nie musimy zajmować się na poważnie ich sednem. Kulturowe osiągnięcia ludzkości, do których należy też sztuka, zawdzięczamy głębokiej, kontemplacyjnej uważności.(1) Dopiero dzięki uwadze, kontemplacji (wg. Słownika Języka Niemieckiego Duden: „skoncentrowane i oglądające rozmyślanie o czymś, duchowe zatopienie się w coś”) ludzie stają się zdolni do krytycznego myślenia. A tylko krytyczne myślenie, wewnętrzne zajmowanie się tym, co nieznane, sprawia, że jednostka staje się pełnowartościową częścią społeczeństwa. Nigdy nie było to tak ważne, jak dziś, ponieważ dziś nasze demokracje są zagrożone. Czas nagli, byśmy znaleźli lepszy sposób obchodzenia się ze sobą wzajemnie i z Ziemią. Na razie bowiem nie znaleźliśmy żadnej innej planety, która nadawałaby się do zamieszkania.(2) Prace Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski powstają w takiej właśnie przestrzeni: z dala od powierzchowności, w środku głębi. Poświęcone są one wartościom (społecznym) i rytuałom, tradycji i zrównoważonemu rozwojowi oraz relacjom, jakie mamy z przedmiotami i materiałami. Przedmiotami a nie urządzeniami cyfrowymi, przedmiotami, które posiadają aurę i charakter, które przepełnione są mistyką i które fascynują.
Prezentowane na wystawie 'The Sensibility of Structure' prace wydają się znajome i nieznajome zarazem. Stanowią impuls do wewnętrznej refleksji, która mogłaby dać wyjaśnienie ich egzystencji. Prace te kojarzą się z elementami architektonicznymi, duchowymi rytuałami, ze średniowiecznymi przyrządami czy bronią i z wieloma innymi przedmiotami. Zwiedzający wystawę zostają niejako wtłoczeni w rolę wyznawców kultu cargo: W społecznościach kultu cargo ludy pierwotne czczą obiekty, których istnienie mogą sobie wytłumaczyć tylko działaniem sił nadprzyrodzonych. Gdy europejski przemysł rozpoczął inwazję kolonialną na ziemię i ludność Melanezji, wysp Zachodniej Oceanii, wielu tubylców nie wiedziało, jak obejść się z importowanymi technologiami i narzędziami. Autochtoni nie mogli zrozumieć, skąd pochodzą nowe przedmioty, przypisując im boskie pochodzenie. W następstwie, także wyposażenie wojenne, które podczas drugiej wojny światowej armia USA masowo sprowadzała i zrzucała na wyspy (m.in. ubrania, konserwy żywnościowe, namioty, broń), spowodował drastyczne zmiany w stylu życia mieszkańców wysp: zarówno żołnierze jak i autochtoni byli regularnie wręcz zasypywani ogromną liczbą przedmiotów. Wraz z końcem wojny i początkiem niepodległości, lotniska zaczęły pustoszeć. Nie było żadnych nowych zrzutów „cargo”. Tubylcy próbowali jednak sprawić, by cargo powróciło, by znów było zrzucane ze spadochronów czy przywożone samolotami. Dlatego wyznawcy kultu imitowali zachowanie żołnierzy, marynarzy i pilotów. Wyrabiali z drewna słuchawki lotnicze i nosili je na głowie, tak samo jak kontrolerzy ruchu lotniczego. Ustawiali się w pozycjach kontrolnych na pasach startowych i imitowali sygnały do lądowania samolotu. Rozpalali ogniska, palili pochodnie na opuszczonych placach manewrowych i na wieżach kontrolnych, próbując dawać sygnały świetlne. Wyznawcy kultu przyjmowali, że obcokrajowcy utrzymują szczególny kontakt z przodkami, którzy obdarowywali ich przedmiotami z zaświatów. Imitacja zachowań przyjezdnych była wyrazem nadziei, że i tubylcom uda się przerzucenie takiego mostu do innego wymiaru. W kategoriach magii sympatycznej budowali ze słomy samoloty naturalnych rozmiarów i tworzyli konstrukcje imitujące lądowiska wojskowe. Także obiekty Micińskiej i Goscinski wydają się pochodzić z innego świata, ze świata spoza wszelkich technologii. Koncepcja wystawy polega na wprowadzeniu zwiedzających w stan kontemplacji poprzez mistykę wystawionych prac. Dzieła Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski budzą ciekawość i pobudzają fantazję i w ten sposób, na nieświadomym poziomie, działają na przekór dynamikom społeczeństwa nastawionego wyłącznie na sukces.
Victoria Dejaco Graz, luty 2017
1 Byung-Chul Han, Müdigkeitsgesellschaft, Berlin 2011 2 R. Buckminster Fuller, Operating Manual for Spaceship Earth, 1968 oraz Paul Crutzen, Mike Davis, Michael D. Mastrandrea, Stephen H. Schneider, Peter Sloderkijk, Raumschiff Erde hat keinen Notausgang, 2011

Wernisaż z Kreatywnym Żoliborzem
20 września 2013 - 20-22
Klub Podróżnik
ul. Felińskiego 37 Warszawa
20 074sztuka
Koncert A LITTLE JAZZ ORCHESTRA w POLYESTER CAFE
19 września 2013 - 19:30-22
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
34 145sztuka
NIEBEZPIECZNE ZWIĄZKI W KOPERNIKU
19 września 2013 - 19:00 - 22
Centrum Nauki Kopernik
Wybrzeże Kościuszkowskie 20 Warszawa
20 414sztuka
Ćwiczenia z widzenia - warsztaty plastyczne dla dzieci
15 września 2013 - 12:30
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
19 896sztuka
„Jak rosła Warszawa?” – warsztaty architektoniczne [EDD 2013]
15 września 2013 - 12:00
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Rynek Starego Miasta 20 Warszawa
19 755sztuka
Światłoczułość – WOLNE LOTY 12
14 września 2013 - 20:30
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
34 359sztuka
Gra detektywistyczna "Śladami Wawerskich Poetów - Kroniki Wawerskie"
14 września 2013 -
Kinokawiarnia Stacja Falenica
Patriotów 44A Warszawa
20 167sztuka
Sztuka nowoczesna w Spectra Art Space w W-wie
od: 28 czerwca 2013 do: 14 września 2013
Spectra Art Space
Bobrowiecka 6 Warszawa
26 192sztuka
Międzynarodowy Przegląd Twórczości Artystycznej
od: 20 maja 2013 do: 14 września 2013
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
27 050sztuka
22. spotkanie z cyklu „Zmysły Sztuki” w Muzeum Pałacu w Wilanowie
12 września 2013 - 19:00
Muzeum Pałac w Wilanowie
S. K. Potockiego 10/16 Warszawa
19 693sztuka
Otwarta Niedziela Artystyczna w DK Zacisze
8 września 2013 -
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
19 446sztuka
Ćwiczenia z widzenia - warsztaty plastyczno-literackie dla dzieci 5-10 lat
8 września 2013 - 12:30
Galeria Apteka Sztuki
Al. Wyzwolenia 3/5 Warszawa
20 068sztuka
Finał "Etno-projektu" Tour 2013 - Debata i Wernisaż!
od: 6 września 2013 do: 7 września 2013
Soho Factory
Mińska 25 Warszawa
20 203sztuka
Warsztaty malowania ceramiki "Sitodruk"
6 września 2013 -
MadeByYou Sam pomaluj ceramikę
Górskiego 6 Warszawa
20 976sztuka
Warsztaty malowania ceramiki "Sitodruk"
6 września 2013 -
MadeByYou Sam pomaluj ceramikę
Górskiego 6 Warszawa
20 724sztuka
„Święta wiosna” – pokaz kolekcji prac Wojciecha Weissa
od: 9 lipca 2013 do: 4 września 2013
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Rynek Starego Miasta 20 Warszawa
21 391sztuka
Spotkanie z kuratorem Łukaszem Modelskim na wystawie „Czas wolny. Fotografie”
1 września 2013 - 12:15
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
plac Stanisława Małachowskiego 3 00-916 Warszawa Warszawa
22 508sztuka
