INFORMACJA:
austriackie-forum-kulturyThe Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
- od: 1 marca 2017, środado: 30 marca 2017, czwartek

Autoportret z maską rytualną
W kuratorskiej praktyce Victorii Dejaco kluczowym elementem jest kontemplacja. Kuratorka koncentruje się na projektach indywidualnych i duetach artystycznych, których przykładem jest wystawa prac Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski, ponieważ dają one dziełom konieczną przestrzeń istnienia i artystycznego oddziaływania.
W pracach, które jawią się niczym znaleziska archeologiczne i historyczne artefakty, widać kontemplację obu artystek, ukazującą się w procesie tworzenia i w związanych z nim konkretnych, rzemieślniczych operacjach.
Takie tendencje artystyczne stanowią kontrast do krzykliwej powierzchowności estetyki cyfrowej, konformistycznych wobec rynku, artystów współczesnych. W tym wypadku chodzi bowiem o twórcze zmaganie się z tematem, o zagłębienie się weń, a nie o odbiór nadmiaru bodźców, informacji i impulsów naszej dzisiejszej, sterowanej smartfonami codzienności. Smartfon jest lustrem nas samych. Wszystkie nasze programy i zapisane w nich cyfrowe ciasteczka zapychają nas, a sami ich przecież poszukujemy. Kanalizują nasze zainteresowania, rozpoznają nasze twarze i twarze naszych przyjaciół. W czasach, w których społeczeństwo staje się coraz bardziej egocentryczne, w których dla każdego liczy się przede wszystkim jego własny interes, smartfon jest cudownym środkiem uspokajającym. Dzięki temu urządzeniu danej informacji czy obrazowi poświęcamy tylko kilka sekund i nie musimy zajmować się na poważnie ich sednem. Kulturowe osiągnięcia ludzkości, do których należy też sztuka, zawdzięczamy głębokiej, kontemplacyjnej uważności.(1) Dopiero dzięki uwadze, kontemplacji (wg. Słownika Języka Niemieckiego Duden: „skoncentrowane i oglądające rozmyślanie o czymś, duchowe zatopienie się w coś”) ludzie stają się zdolni do krytycznego myślenia. A tylko krytyczne myślenie, wewnętrzne zajmowanie się tym, co nieznane, sprawia, że jednostka staje się pełnowartościową częścią społeczeństwa. Nigdy nie było to tak ważne, jak dziś, ponieważ dziś nasze demokracje są zagrożone. Czas nagli, byśmy znaleźli lepszy sposób obchodzenia się ze sobą wzajemnie i z Ziemią. Na razie bowiem nie znaleźliśmy żadnej innej planety, która nadawałaby się do zamieszkania.(2) Prace Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski powstają w takiej właśnie przestrzeni: z dala od powierzchowności, w środku głębi. Poświęcone są one wartościom (społecznym) i rytuałom, tradycji i zrównoważonemu rozwojowi oraz relacjom, jakie mamy z przedmiotami i materiałami. Przedmiotami a nie urządzeniami cyfrowymi, przedmiotami, które posiadają aurę i charakter, które przepełnione są mistyką i które fascynują.
Prezentowane na wystawie 'The Sensibility of Structure' prace wydają się znajome i nieznajome zarazem. Stanowią impuls do wewnętrznej refleksji, która mogłaby dać wyjaśnienie ich egzystencji. Prace te kojarzą się z elementami architektonicznymi, duchowymi rytuałami, ze średniowiecznymi przyrządami czy bronią i z wieloma innymi przedmiotami. Zwiedzający wystawę zostają niejako wtłoczeni w rolę wyznawców kultu cargo: W społecznościach kultu cargo ludy pierwotne czczą obiekty, których istnienie mogą sobie wytłumaczyć tylko działaniem sił nadprzyrodzonych. Gdy europejski przemysł rozpoczął inwazję kolonialną na ziemię i ludność Melanezji, wysp Zachodniej Oceanii, wielu tubylców nie wiedziało, jak obejść się z importowanymi technologiami i narzędziami. Autochtoni nie mogli zrozumieć, skąd pochodzą nowe przedmioty, przypisując im boskie pochodzenie. W następstwie, także wyposażenie wojenne, które podczas drugiej wojny światowej armia USA masowo sprowadzała i zrzucała na wyspy (m.in. ubrania, konserwy żywnościowe, namioty, broń), spowodował drastyczne zmiany w stylu życia mieszkańców wysp: zarówno żołnierze jak i autochtoni byli regularnie wręcz zasypywani ogromną liczbą przedmiotów. Wraz z końcem wojny i początkiem niepodległości, lotniska zaczęły pustoszeć. Nie było żadnych nowych zrzutów „cargo”. Tubylcy próbowali jednak sprawić, by cargo powróciło, by znów było zrzucane ze spadochronów czy przywożone samolotami. Dlatego wyznawcy kultu imitowali zachowanie żołnierzy, marynarzy i pilotów. Wyrabiali z drewna słuchawki lotnicze i nosili je na głowie, tak samo jak kontrolerzy ruchu lotniczego. Ustawiali się w pozycjach kontrolnych na pasach startowych i imitowali sygnały do lądowania samolotu. Rozpalali ogniska, palili pochodnie na opuszczonych placach manewrowych i na wieżach kontrolnych, próbując dawać sygnały świetlne. Wyznawcy kultu przyjmowali, że obcokrajowcy utrzymują szczególny kontakt z przodkami, którzy obdarowywali ich przedmiotami z zaświatów. Imitacja zachowań przyjezdnych była wyrazem nadziei, że i tubylcom uda się przerzucenie takiego mostu do innego wymiaru. W kategoriach magii sympatycznej budowali ze słomy samoloty naturalnych rozmiarów i tworzyli konstrukcje imitujące lądowiska wojskowe. Także obiekty Micińskiej i Goscinski wydają się pochodzić z innego świata, ze świata spoza wszelkich technologii. Koncepcja wystawy polega na wprowadzeniu zwiedzających w stan kontemplacji poprzez mistykę wystawionych prac. Dzieła Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski budzą ciekawość i pobudzają fantazję i w ten sposób, na nieświadomym poziomie, działają na przekór dynamikom społeczeństwa nastawionego wyłącznie na sukces.
Victoria Dejaco Graz, luty 2017
1 Byung-Chul Han, Müdigkeitsgesellschaft, Berlin 2011 2 R. Buckminster Fuller, Operating Manual for Spaceship Earth, 1968 oraz Paul Crutzen, Mike Davis, Michael D. Mastrandrea, Stephen H. Schneider, Peter Sloderkijk, Raumschiff Erde hat keinen Notausgang, 2011
austriackie-forum-kulturyWystawa sitodruków Aleksandry Supińskiej
28 listopada 2013 - 18jest więcej terminów
Galeria Po Prawej Stronie Wisły
ul. Konopacka 15/ 1a Warszawa
24 225sztuka
SPOTKANIA | Spotkania z Darczyńcami - wystawa 'Biografie rzeczy'
27 listopada 2013 - 18:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
21 420sztuka
Ślady nieobecnej obecności - spotkanie na wystawie 'Biografie rzeczy'
25 listopada 2013 - 18:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
22 309sztuka
Malarskie, przedświąteczne dni otwarte w "STAREJ DRUKARNI" czyli obrazy dla każdego.
od: 23 listopada 2013 do: 24 listopada 2013
ExIF STuDiO Fotokursy.net
Ogrodowa 31/35 Warszawa
23 073sztuka
Targi Handmade "Made In Poland" w Domu Polonii 23/24 listopada 2013, Warszawa, Krakowskie Przedmieście 64
24 listopada 2013 - jest więcej terminów
Dom Polonii
ul. Krakowskie Przedmieście 64 Warszawa
24 199sztuka
SPOTKANIA | Spotkania z kuratorami wystawy 'Biografie rzeczy'
24 listopada 2013 - 12:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
21 661sztuka
Dzień otwarty w fotokursy.net - EXiF STuDiO
od: 23 listopada 2013 do: 24 listopada 2013
ExIF STuDiO Fotokursy.net
Ogrodowa 31/35 Warszawa
23 496sztuka
W ŚRODKU I NA ZEWNĄTRZ
24 listopada 2013 - 10:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
21 712sztuka
MENTALNA MAPA STOLICY – MIEJSCE I PRZESTRZEŃ
23 listopada 2013 - 13:00
Muzeum Historii Żydów Polskich
Anielewicza 6 Warszawa
21 693sztuka
Warsztaty robienia pocztówek - Prace ręczne 8
23 listopada 2013 - 16:00-20.00
Galeria Praca
Szpitalna 6 Warszawa
22 428sztuka
Ostatnie w tym roku spotkanie z cyklu "Zmysły Sztuki" w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
21 listopada 2013 - 19:00
Muzeum Pałac w Wilanowie
S. K. Potockiego 10/16 Warszawa
37 693sztuka
IMPERIUM ZMYSŁÓW – wieczór dla dorosłych w Koperniku
21 listopada 2013 - 19:00
Centrum Nauki Kopernik
Wybrzeże Kościuszkowskie 20 Warszawa
21 571sztuka
KULTURA. CZY „STARE” MOŻE BYĆ WSPÓŁCZESNE
21 listopada 2013 - 18:00
MiTo art.café.books
ul. Waryńskiego 28 (Metro Politechnika) Warszawa
22 258sztuka
Wieczór Międzynarodowy – Indie
21 listopada 2013 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
21 708sztuka
ABC fotografii - Warsztaty weekendowe
od: 16 listopada 2013 do: 17 listopada 2013
ExIF STuDiO Fotokursy.net
Ogrodowa 31/35 Warszawa
18 089sztuka
Wernisaż Studia Malarskiego dla dorosłych przy Teatrze GO
16 listopada 2013 - 19:00
Teatr GO Fundacja Proscenium
ul. Hery 23 Bemowo Warszawa
23 314sztuka
Witold-K (Wit Leszek Kaczanowski) - wystawa malarstwa - Galeria Schody 18.10-15.11.2013
od: 18 października 2013 do: 15 listopada 2013
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
29 696sztuka
austriackie-forum-kultury



























