koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BWA Wrocław - spadekGAUDIUMCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaDBP - miesiąc z 9 sztukąKAMERALIŚCI WROCŁAWSCY - Świder & HerbertPopiół i diament - spotkania
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

WIECZÓR Z „AFTER YEAR ZERO” DYSKUSJA WOKÓŁ KSIĄŻKI TOWARZYSZĄCEJ WYSTAWIE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 953 wyświetleń od 25 czerwca 2015
  • 26 czerwca 2015, piątek
    » 19:00

Zapraszamy na rozmowę z artystami, autorami i redaktorami książki wydanej właśnie przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Haus der Kulturen der Welt w Berlinie.
 Będziemy mówić o relacjach między powojenną, wyzwalającą się z kolonializmu Afryką a Zachodem i o świecie, w którym obok dobrze nam znanej żelaznej kurtyny istniała także „kurtyna kolorowa” – oddzielająca „pierwszy” świat od tzw. Trzeciego. Dla twórców wystawy i książki „After Year Zero. Geographies of Collaboration” jednym z kluczy do opowieści o powojennej Afryce i o jej zmieniającej się tożsamości są artystyczne i kulturalne czasopisma, które tę tożsamość budowały – od lat 30. i 40. XX wieku i afrykańskiej diaspory w Paryżu (idea Négritude), po lata 80. i 90. i południowoafrykańskie środowiska raperów i grafficiarzy.

Goście spotkania mówić będą m.in. o takich magazynach, jak marokańskie „Souffle” (wydawane po francusku i arabsku na przełomie lat 60. i 70.), łączące poszukiwania nowej formy sztuki arabskiej z silnym politycznym zaangażowanie w sprawę palestyńską, czy wydawany w Kairze od lat 50. „Lotus” – poświęcony literaturze i rozwijający równocześnie postulat afro-azjatyckiej solidarności.

Gośćmi warszawskiej premiery książki „After Year Zero” są: artysta i znawca afrofuturyzmu Kodwo Eshun (The Otolith Group), nigeryjski badacz literatury Denis Ekpo, pracujący obecnie nad manifestem „sztuki post-afrykańskiej”, krytyczka i kuratorka z Bombaju Nida Ghouse, historyczka sztuki, kuratorka nowojorskiego Metropolitan Museum of Art Clare Davies oraz Jihan El-Tahri– egipska dziennikarka i reżyserka filmów dokumentalnych o postkolonialnej Afryce.

Krótkim prezentacjom towarzyszyć będzie dyskusja z udziałem redaktorów książki i kuratorów wystawy,Annett Busch i Anselma Franke, którą poprowadzi Katarzyna Bojarska. Spotkanie w języku angielskim.

19.00-19.15 Wprowadzenie Anselm Franke, Annett Busch

19.20-19.45 Denis Ekpo - Entuzjazm czarności i imperatyw postafrykanizmu: nowe odczytanie pism „Black Orpheus” i „Black Images”.

„Black Orpheus” i „Black Images” to dwa pionierskie pisma, które rozpoczęły dyskusję o czarności (Blackness) /afrykańskości jako konstytutywnym przejawie rodzącej się świadomości panafrykańskiej i antykolonialnej. „Black Orpheus”, anglojęzyczne pismo założone w Nigerii, wspierające ruch Négritude, sławiło afrykańską i czarną literaturę, sztuki wizualne i performatywne. Amerykańskie „Black Images” kierowały uwagę czytelników na niekończącą się, rzadko zwycięską, walkę w imię racji czarności w obu Amerykach. Jednak wspólną cechą obu tytułów było niezwykłe dążenie do propagowania panafrykańskiego renesansu – w kategoriach rasy i kultury. Ten „entuzjazm czarności” musiał jednak zmagać się z postępującą globalizacją i nowoczesnością, rozgrywającymi się poza rasowym/antykolonialnym resentymentem, historycznym użalaniem się nad sobą i „afrofilską” kulturową nostalgią. W swoim wystąpieniu Denis Ekpo będzie mówił o tendencjach związanych z post-czarnością, zrodzonych u schyłku ruchu Négritude. Najbardziej radykalną z nich jest prawdopodobnie postafrykanizm, który odrzuca jakiekolwiek formy faworyzowania czarności i czarnej kultury, i postuluje pozbawiony kompleksów powrót do tego, co uniwersalne – od czego czarnych na całym świecie szkodliwie i masochistycznie odgrodzić chciała Négritude /czarna świadomość.

19.50-20.10 Clare Davies - O „Souffles/Anfas” – geografie solidarności Artyści związani z powstałym w Maroku pismem literackim „Souffles/Anfas” (1966–1972) określali się mianem „artystów Trzeciego Świata” i „arabskich”. W swoim wystąpieniu Clare Davies będzie mówić o logice tak definiowanej pracy artystycznej, zwłaszcza w kontekście funkcjonowania Powszechnego Związku Arabskich Artystów Plastyków, powołanego w 1971 roku.

20.15-20.35 Nida Ghouse - Kilka uwag na temat „Lotusa” „Wkrótce po zamordowaniu Youssefa El Sebaia na Cyprze i końcu Stałego Biura Stowarzyszenia Pisarzy Afroazjatyckich w Kairze, pakistański poeta Faiz Ahmad Faiz przybył do Bejrutu, by zostać redaktorem naczelnym pisma „Lotus”. I on, i pismo skorzystali z gościnności Związku Pisarzy Palestyńskich. Poeta Mahmud Darwisz odpowiedzialny był za arabską edycję „Lotusa”, w charakterze doradcy wspierał pismo również Jaser Arafat. Ciekawe wydaje się zapytać, dlaczego Organizacja Wyzwolenia Palestyny tak bardzo, także finansowo, zaangażowała się w wielojęzyczne pismo afro-azjatyckie, i dlaczego Faiz opuścił Lahore, by w wieku aż 67 lat znaleźć się w tym środowisku? Choć najgorsze jeszcze nie nadeszło, trwała już wówczas wojna domowa w Libanie. Był rok 1978.”

Nida Ghouse w swoim wystąpieniu mówić będzie o konsekwencjach przenosin pisma „Lotus” z Kairu do Bejrutu i zmianach w rozumieniu roli intelektualisty w kontekście kolonialnym i neokolonialnym.

20.40-21.00 Kodwo Eshun - Złożoność i sprzeczności „dyplomacji uprawianej przez czasopisma”, na przykładzie magazynu „Transition” W latach 60. i 70. XX wieku Rajat Neogy, redaktor magazynu „Transition”, uruchomił skomplikowany program „dyplomacji prasowej”, którego celem było kształtowanie polityki kulturalnej Afryki Wschodniej. Spojrzenie na kilka momentów z historii pisma pozwala zrozumieć różne etapy jego zaangażowania w zawiłe procesy dekolonizacyjne toczące się w tamtym czasie.

21.00-21.15 Przerwa

21.15-22.00 Dyskusja panelowa z Denisem Ekpo, Clare Davies, Nidą Ghouse, Kodwo Eshunem, Jihan El-Tahri, Annett Busch i Anselmem Franke Prowadzenie: Katarzyna Bojarska

Katarzyna Bojarska jest adiunktem w Instytucie Badań Literackich PAN, w Zespole do Badań nad Literaturą i Kulturą Późnej Nowoczesności, członkinią Uniwersytetu Muri im. Franza Kafki. Autorka tekstów i przekładów, zainteresowana relacjami sztuki, literatury, historii i psychoanalizy, tłumaczka m.in. książki Susan Buck-Morss Hegel, Haiti i historia uniwersalna. Autorka książki Wydarzenia po Wydarzeniu: Białoszewski – Richter – Spiegelman (Warszawa 2012). Od 2011 w zespole redakcyjnym „Tekstów Drugich”.

Annett Busch jest niezależną kuratorką, autorką i tłumaczką. Redagowała „SPEX – magazine for pop-culture” (1997–2002) oraz współredagowała książkę Ousmane Sembene – Interviews (University Press of Mississippi). Wraz z Florianem Schneiderem była współkuratorką poświęconej produkcjom Danièle Huillet i Jean-Marie Strauba wystawy i klubu filmowego „Of a people who are missing” w Extra City Kunsthal, Antwerpia, 2009. Wraz z Anselmem Franke współkuratorowała wystawę „After Year Zero” w berlińskim Haus der Kulturen der Welt, 2013 i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2015. Obecnie w Akademii Sztuk Pięknych/NTNU w Trondheim realizuje projekt badawczy „Electronic Textures”, w ramach którego przygląda się XX-wiecznemu modernizmowi przez pryzmat nowatorskich pism panafrykańskich, transkulturowych i międzynarodowych.

Clare Davies otrzymała stopień doktora w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Nowojorskiego w 2014 roku za pracę „Modern Egyptian Art: Site, Commodity, Archive, 1891-1948”. Laureatka inauguracyjnej edycji Nagrody Studiów Transregionalnych im. Irmgard Coninx przyznawanej w Berlinie. Jesienią 2015 roku dołączy do zespołu Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku jako asystentka kuratora zbiorów sztuki nowoczesnej i współczesnej z Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej i Turcji.

Denis Ekpo jest profesorem w dziedzinie komparatystyki i dyrektorem programu literaturoznawstwa porównawczego na Uniwersytecie w Port Harcourt w Nigerii. Teoretyk kultury, twórca koncepcji postafrykanizmu. W latach 2004–2012 członek komitetu doradczego „Third Text”; redaktor wydania specjalnego tego pisma, zatytułowanego „Beyond Négritude”. Ekpo opublikował dwie książki: Neither Anti-imperialism nor the White Man’s Tears oraz Philosophie et litterature africaine. Obecnie opracowuje manifest sztuki postafrykańskiej.

Jihan El-Tahri jest obywatelką Egiptu i Francji. Zaczynała jako dziennikarka, w latach 1984–1990 zajmowała się wydarzeniami politycznymi na Bliskim Wschodzie jako korespondentka i researcherka telewizyjna. Od 1990 roku reżyseruje i produkuje filmy dokumentalne dla telewizji francuskiej, BBC, PBS i innych międzynarodowych stacji: jest autorką kilkunastu filmów, w tym nominowanego do nagrody Emmy obrazu Królewski Dom Saudów (The House of Saud), poświęconego relacjom między Arabią Saudyjską i USA, widzianym przez pryzmat sylwetek saudyjskich monarchów. W filmie Cena pomocy (The Price of Aid), uhonorowanym nagrodą European Media w 2004 roku, El-Tahri sprawdzała, kto tak naprawdę korzysta na działaniu międzynarodowego systemu pomocy żywnościowej. Nagrodzony wielokrotnie film Kuba, afrykańska odyseja (Cuba: An African Odyssey) opowiada nieznaną historię kubańskiego wsparcia dla przewrotów w Afryce. Najnowszy dokumentalny obraz reżyserki, Za tęczą (Behind the Rainbow), poświęcony przemianom w Afryce Południowej, miał premierę w 2009 roku i zdobył wiele nagród. Obecnie El-Tahri kończy pracę nad trzygodzinnym dokumentem zatytułowanym roboczo Nowi faraonowie (Egypt’s Modern Pharaohs). Jest także autorką książek The 9 Lives of Yasser Arafat oraz Israel and the Arabs: the 50 Years War opublikowanych przez wydawnictwo Penguin. Jihan El-Tahri angażuje się w działalność stowarzyszeń i instytucji zajmujących się kinem afrykańskim. Pełniła funkcję skarbnika Afrykańskiej Gildii Reżyserów Filmowych w Diasporze, sekretarza regionalnego Federacji Kina Panafrykańskiego (FEPACI) oraz doradcy programu Africa First prowadzonego przez Focus Features. Obecnie jest mentorką w Documentary Campus.

Kodwo Eshun jest artystą i teoretykiem. Jako współtwórca The Otolith Group prezentował swoją twórczość w ramach indywidualnych pokazów w Casco. Office for Art, Design and Theory w Utrechcie, Museu Serralves w Porto oraz w Bergen Kunsthall, a także podczas wystaw zbiorowych w MoMA NY, Haus der Kulturen der Welt w Berlinie i dOCUMENTA (13). Autor Dan Graham: Rock My Religion (2012) i More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction (1998); współredaktor WORLD 3 (2014), The Militant Image: A Cine Geography, “Third Text”, 108 (2011), Harun Farocki: Against What? Against Whom? (2009), A Long Time Between Suns (2009) and The Ghosts of Songs: The Film Art of the Black Audio Film Collective (2007). Eshun jest wykładowcą na uczelni Goldsmiths w Londynie.

Anselm Franke jest dyrektorem działu sztuk wizualnych i filmu w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie, gdzie zrealizował wystawy: „The Whole Earth” (we współpracy z Diedrichem Diederichsenem), „After Year Zero” (we współpracy z Annett Busch) oraz trwającą obecnie „Ape Culture” (we współpracy z Hilą Peleg). Kurator Biennale w Szanghaju w 2014, zatytułowanego „Social Factory” oraz Biennale w Tajpei w 2012 roku pod tytułem „Modern Monsters, Death and Life of Fiction”. Jego świetnie przyjęta wystawa „Animism” podróżuje po świecie od 2010 roku, gościła już w Antwerpii, Bernie, Wiedniu, Berlinie, Nowym Jorku, Shenzhen, Seulu i Bejrucie. W latach 2006–2010 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Extra City Kunsthal w Antwerpii.

Nida Ghouse jest autorką tekstów i kuratorką, prowadziła projekty „Emotional Architecture” oraz „Acoustic Matters”. Obecnie pełni funkcję dyrektorki Mumbai Art Room w Bombaju.

WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE AFTER YEAR ZERO

UDZIAŁ BIORĄ CLARE DAVIES KODWO ESHUN (THE OTOLITH GROUP) DENIS EKPO NIDA GHOUSE JIHAN EL-TAHRI ANSELM FRANKE ANNETT BUSC

PROWADZENIE KATARZYNA BOJARSKA

MIEJSCE MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ W WARSZAWIE UL. EMILII PLATER 51, WARSZAWA

http://artmuseum.pl/pl/wydarzenia/wieczor-z-after-year-zero-dyskusja-wokol-ksiazki/3 https://www.facebook.com/events/1596269980644549/

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ