
Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015
- od: 31 stycznia 2015, sobotado: 11 lutego 2015, środa

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015
Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga
31.01-11.02.2015
OLGA LANGOWSKA – polska malarka, graficzka, „artystka nieporównywalna”. Początkowo zafascynowana impresjonizmem i postimpresjonizmem, a także sztuką klasyków flamandzkich, później oderwana od wszelkich nurtów, zagłębiona w rozumiany bardzo indywidualistycznie ekspresyjny symbolizm, osadzony w intelektualnej interpretacji „awangardowego surrealizmu”.
Nie ucieka od trudnych, kontrowersyjnych tematów. Przestrzega przed przemocą, kulturą „ograniczeń ideowych”, obnaża hipokryzję wielkich współczesnych ruchów fundamentalistycznych, pozostając jednocześnie zdeklarowaną „artystką ducha”, zagłębioną w ontologiczne dylematy współczesnej cywilizacji „człowieka zmagającego się z kryzysem ideałów przełomu 20 i 21 wieku”.
Jej twórczość to przede wszystkim sztuka emocji, wrażenia i symbolu. Mimo odważnych środków wyrazu nigdy nie jest pretensjonalna, ani przesadnie krzykliwa w formie. Stroni od efekciarstwa i fajerwerków. Jej dzieła wahają się od wyważonych, celowo inspirowanych klasyką, po awangardowe „obrazy – symbole” wyrażające bunt, protest, wyraźną wypowiedź stricte obyczajową bądź społeczną.
Olga Langowska to absolwentka Wydziału Artystycznego Malarstwa i Grafiki na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej, a wcześniej słynnego Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. Dyplom magistra sztuki obroniła u profesora Piotra Lecha ucznia prof. Danuty Kołwzan - Nowickiej i prof. Romana Artymowskiego. Po ukończeniu studiów w pracy artystycznej zajmowała się początkowo grafiką. Ciężka choroba nowotworowa przerwała na kilka lat jej karierę. Po wznowieniu działalności artystycznej poświęciła się przede wszystkim malarstwu. To wówczas powstał m.in. cykle: „Latarnie”, którym zwróciła na siebie uwagę krytyków i kolekcjonerów sztuki (cały cykl został sprzedany i znajduje się w rękach prywatnych kolekcjonerów) z niezwykłym „Absyntem” czy zagadkową „Boadiceą” – najbardziej enigmatycznym obrazem z tego okresu jej twórczości. Obecnie pracuje nad serią obrazów dotykających wymiaru przemocy fundamentalistycznej w życiu duchowym człowieka.
Langowska wręcz ostentacyjnie okazuje szacunek do mistrzów impresjonizmu, postimpresjonizmu, holenderskiego „złotego wieku” a także surrealizmu, pozostając wszakże wierna kierunkowi wytyczonemu przez samą siebie, jednocześnie stojąc w opozycji wobec artystów jej zdaniem wyraźnie przekraczających granice intencjonalnej kreacji. Wyraźnie postuluje: „ Sztuka ma mówić. Ma mieć warsztat.”
Maluje techniką olejną, wystawiana jest chętnie w całej w Polsce, odnosząc za każdym razem spektakularny sukces. Zapraszana jest także za granicę, ostatnio do The Brick Lane Gallery w Londynie oraz do Agora Gallery w Nowym Jorku.
Mimo młodego wieku dwukrotnie stanęła oko w oko ze śmiercią. W wieku 20 lat cudem przeżyła bardzo ciężki wypadek samochodowy, kilka lat później pokonała chorobę nowotworową. Jest aktywnym działaczem na rzecz ochrony praw zwierząt.
SCHODY
POCZĄTEK.
ARSENAŁ’ 88 WYSTAWA, KTÓREJ RODZICE NIE PRZEGAPILI… DLA DZIECKA… SZCZĘŚLIWE DNI...
BEZPIECZEŃSTWO.
TROCHĘ PÓŹNIEJ.
WITKACY NA TLE JAZZU I BLUESA. JEGO LITERATURA JESZCZE NIE DO OGARNIĘCIA.
CHODZENIE PO OMACKU.
ŚRODEK.
W GŁOWIE SIEDZI KLASYKA, MOŻE OPRÓCZ KAMERALNEGO DĘCIA W WALTORNIĘ…I GEORGE GERSHWIN. PRZESTRZEŃ.
GOYA, DALI, MAURICE DE VLAMINCK.
PODZIW DLA WIELKICH.
MIŁY CHAOS W ŁEPETYNIE. WYPRAWA PO INSPIRACJE...
TROCHĘ PÓŹNIEJ OD ŚRODKA.
ŚWIADOMOŚĆ ZNAJDUJE ŁAD I FORMĘ (FLAMANDOWIE. JAN VAN EYCK. ŚWIATŁO. REMBRANDT)
ZDECYDOWANIE PÓŹNIEJ OD ŚRODKA.
NIE LUBI TEATRU. KOCHA KINO. WOODY ALLEN, COENOWIE, FRANCUSKI NOIR. NIE CIERPI UDAWACZY. NIE UZNAJE DWÓCH KROPEK Z TRZEMA KRESKAMI ZA DZIEŁO ARTYSTYCZNE.
ODMIENIEC, BO „PRAWDZIWA SZTUKA MA MÓWIĆ, MA MIEĆ WARSZTAT”.
USTAWIA STARE ŻELAZKA NA SCHODACH. KONTROWERSYJNA.
TERAZ.
SUKCESY ”ARCHEOLOGICZNE”: ODKRYWA NOWE, PRZESTRZENIE I HISTORIE.
SUKCES ZAGRANICZNY
Wystawa obrazów olejnych Olgi Langowskiej w Agora Gallery - 530 West 25th Street, New York City, USA. Planowana data - pierwszy kwartał 2015 roku.
Olga Langowska jest dopiero drugą po Andrzeju Gudańskim (wystawianym tam w 2003 roku) Polką zaproszoną do tej jednej z najbardziej prestiżowych galerii na świecie. Ma dzięki temu ogromną szansę być trzecią po wyżej wymienionym oraz Wilhelmie Sasnalu malarką, która zaistnieje dzięki temu w tak istotny sposób zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i w całym świecie artystycznym, którego Nowy Jork obok Tokio i Londynu jest niejako „stolicą”. Entuzjastyczne recenzje komisji „Agora Gallery” i zaproszenie Olgi do rodziny artystów w Agora Galery pozwalają przypuszczać, że artystka kwalifikuje się do stałej współpracy z Galerią
REKOMENDACJE PRZEDSTAWICIELI SZTUKI
„Zapraszając Panią do rodziny naszych artystów jesteśmy przekonani, iż Pani chwytająca za serce ekspresja będzie dobrze korespondować artystycznie w Galerii „Agora”, z pożytkiem dla naszych nabywców sztuki, dla mediów oraz dla nowojorskiej i międzynarodowej widowni”.
Angela Di Bello - Director Agora Gallery, New York
“Wnikliwie przeglądając obrazy Olgi Langowskiej, zafascynowałam się nimi. Każdy fragment w obrazie jest wibrujący, żywy, ujmujący i w odczuciu silny. Bardzo chcielibyśmy, aby dołączyła do naszej grupy współczesnych malarzy” Marcela Perez - Director The Brick Gallery in London
“Ekspresja i wyrazistość w obrazach Olgi Langowskiej silnie oddziaływają na emocjonalną sferę psychiki. Olga godnie będzie reprezentować malarską Polskę za granicą” Jan Kallwejt - polski malarz, projektant, ilustrator, scenograf. Współpracuje scenograficznie z mediolańską La Scalą. Publikuje swoje prace w „Guardianie”, włoskim wydaniu „Elle”, „BEAST” w polskich pismach: „Przekrój”, „Machina”, „Newsweek”, „Puls Biznesu”.
OPIS DZIEŁ
Obłęd I, 160 x 100, olej na płótnie.
Symbol upadku cywilizacji. Obraz nawiązuje do wojny w Syrii, która zestawiona jest z dawną kulturą Asyrii (architektura i ornamenty w tle, postać króla asyryjskiego po lewej stronie płótna. Po prawej - postać Lamassu z pałacu Sargona II, ok. 710 r. p.n.e. ). W centralnej części -magiczne postacie symbolizujące Dobro i Zło. Kobieta ze skrzydłami (alegoria Dobra), która je następnie gubi oraz mężczyzna w garniturze (Szatan), którego dosadne odbicie widzimy w tle po prawej, na budynkach, jako nieziemska postać. Obraz jest swego rodzaju parabolą religii jako źródła nietolerancji, wojen, cierpienia i fałszu.Obłęd II, 160 x 100, olej na płótnie.
Esencja zła, agresji i tragizmu wojen ukazana barwą monochromatycznym. Przekaz obrazu unika szczegółowej narracji, unaocznia za to esencjonalną wizję dramatu ludzi wobec potworności wojny. Problem niekończących się obecnie konfliktów na Bliskim Wschodzie, jest spotęgowany dzięki ascetycznemu sportretowaniu całości treści na obrazie.Hamza, 100 x 100, olej na płótnie.
Hamza al Khatib, trzynastoletni chłopiec, symbol rewolucji syryjskiej, bestialsko zamordowany przez prezydencką bezpiekę. Ofiara brutalnego reżimu prezydenta Baszara al Assada. Przedstawienie chłopca, to hołd jemu oddany...Malala, 130 x 130, olej na płótnie.
Malala Yousafzai. Pakistańska aktywistka, laureatka Pokojowej Nagrody Nobla, działająca na rzecz dostępu do edukacji oraz praw kobiet. Jej historia jest nam doskonale znana. Wywiera wielkie wrażenie swoją odwagą i nieustępliwością. Przedstawiona symbolicznie na obrazie jako kobieta wyzwolona spod jarzma prawa religijnego, którego bronią religijni fanatycy. Na obrazie są trzy postaci mężczyzn - muzułmanów, Talibów, symbol odwołujący się do bestialskiego zamachu na piętnastoletnią wówczas Malalę.Tradition, 130 x 130, olej na płótnie.
Aby uzyskać mięso do spożycia, w imię religii islamiści i judaiści zadają tortury zwierzętom podrzynając im gardła i doprowadzając tym samym do ich śmierci. Obraz jest protestem wobec tych haniebnych czynów. Na pysku krowy napis w języku arabskim, wołanie zwierząt, o uwolnienie od cierpienia.Boadicea, 130 x 130, olej na płótnie.
Autentyczna postać, znana także jako Boudika, królowa Icenów (jednego z plemion Brytów), symbol Wolności, rozpadająca się pod wpływem Zła dominującego nad Dobrem na Ziemi.Walka Aniołów, 100 x 100, olej na płótnie.
Anioły, występujące przeciwko sobie. Nawiązują do obecnego dramatu kondycji ludzkiej. Wizerunek każdego z nich, „kalekich”, pozbawionych niektórych części ciała, symbolizuje rozpad wewnętrznej konstrukcji emocjonalnej. Mimo tego, aniołowie nieustannie walczą. Poniżej, symbol okaleczonych w wyniku wojen dzieci muzułmańskich. Obraz nawiązuje do obecnych konfliktów na Bliskim Wschodzie.Niewinni, 100 x 100, olej na płótnie.
Postać kobiety, symbolu milionów ofiar toczących się obecnie wojen na Ziemi. Kobieta ubrana w czarną suknię nawiązującą do obyczajowości muzułmanek z Bliskiego Wschodu jednak złamaną elementami odbiegającymi od tamtejszego kanonu, zwróconą stylem ku przyszłości.- Apokalipsa, 100 x 100, olej na płótnie. To szczególne proroctwo tego, co ma się wydarzyć w dniach ostatecznych, sformułowane na obrazie w geście pożerających się nawzajem ludzi. Kwintesencja obecnych relacji i owocu tych relacji – wojen.
Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 13:00 - 18:00
Wstęp bezpłatny
Galeria Schody
ul. Nowy Świat 39
00-029 Warszawa
tel. 22 828 89 43
www.facebook.com/galeria.schody
http://www.galeriaschody.pl
Relacje wideo:
http://www.youtube.com/galeriaschody
http://www.youtube.com/obwarzanki

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

Olga Langowska - wystawa malarstwa pt. Pod Niebem Obłąkanego Boga - Galeria Schody - 31.01-11.02.2015

Czasy kościuszkowskie. Malarstwo i grafiki autorstwa Grażyny Kostawskiej i Piotra Szałkowskiego
2 marca 2016 - 17:00
Muzeum Niepodległości
al. Solidarności 62 Warszawa
17 942sztuka
Szabasowa dziewczyna - czytanie performatywne
2 marca 2016 - 19:00
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
50 247teatr
Wernisaż wystawy "Światło i forma" Michał Dalach
1 marca 2016 - 21:00
Tygmont Live Club
Mazowiecka 6/8, Warszawa Warszawa
20 130sztuka
Prezentacja obrazów malarzy haitańskich w Państwowym Muzeum Etnograficznym
od: 14 lutego 2016 do: 29 lutego 2016
Państwowe Muzeum Etnograficzne
ul. Kredytowa 1 Warszawa
19 983sztuka
Bezpłatne oprowadzanie kuratorskie / "Zbigniew Libera: to nie moja wina, że otarła się o mnie ta rzeźba"
28 lutego 2016 - 12:00
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
Puławska 113a Warszawa
18 592sztuka
Magdalena Pela FIGURA / ZNAK / PŁASZCZYZNA
28 lutego 2016 - 17:00jest więcej terminów
Galeria Promocyjna
Rynek Starego Miasta 2 Warszawa
29 218sztuka
Dodatkowe mappingi na wilanowskim pałacu
od: 27 lutego 2016 do: 28 lutego 2016 jest więcej terminów
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Stanisława Kostki Potockiego 10/16 Warszawa
63 450sztuka
Tadżycki savoir-vivre, czyli o czym pamiętać, lądując w Duszanbe. Spotkanie w Księgarni Geograf
27 lutego 2016 - 18
Geograf Warszawa
Aleje Jerozolimskie 61 Warszawa
19 094sztuka
Obchody Chińskiego Nowego Roku w Muzeum dla Dzieci i Państwowym Muzeum Etnogaficznym w Warszawie
od: 19 lutego 2016 do: 27 lutego 2016
Muzeum dla Dzieci w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie
Kredytowa 1 Warszawa
23 713sztuka
WIECZORY BARDÓW - "JUSTYNA BACZ - NOSTALGICZNIE" RECITAL AUTORSKI
27 lutego 2016 - 18:00
Ośrodek Kultury Ochota
Grójecka 75 Warszawa
35 939sztuka
LUDZIE NA MIEŚCIE - wystawa malarstwa Agnieszki Głębickiej
26 lutego 2016 - 19:00
Galeria Młodych Twórców "Łazienkowska"
Łazienkowska 7 Warszawa
19 856sztuka
Dziedzictwo światowej kultury. Ryżowe tarasy w Chinach: wystawa fotografii Krzysztofa Machowskiego
od: 5 stycznia 2016 do: 26 lutego 2016
Muzeum Ziemi PAN
al. Na Skarpie 27 Warszawa
32 577sztuka
„KOBIETY O KOBIETACH” – V., EDYCJA KALENDARZA ARTYSTYCZNEGO GEDEON RICHTER
25 lutego 2016 - 19:00
Arkady Kubickiego
Plac Zamkowy 4 Warszawa
21 726sztuka
Winemaker dinner z Carlo Meroni
24 lutego 2016 - 20:00
Na Lato
Rozbrat 44a Warszawa
19 335sztuka
"Reprezentacyjne portrety władców europejskich" – spotkanie z cyklu "Godzina ze sztuką w Zamku"
21 lutego 2016 - 12:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
19 235sztuka
Co do powiedzenia mają rzeźby - warsztaty opowiadania historii
21 lutego 2016 - 12:00
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni
Puławska 113a Warszawa
20 679sztuka
Targowisko Sztuki
21 lutego 2016 -
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
21 167sztuka
