WERNISAŻ WYSTAWY ,,ANTONI FAŁAT I KOBIETY'' W GALERII BARDZO BIAŁEJ 6.11.2013 (środa), godz. 18.00
- 6 listopada 2013, środa

ANTONI FAŁAT I KOBIETY (fragmenty obrazu ,,Las zmiechrzu''' akryl na płótnie, 120 x 150 cm, 2010
Galeria Bardzo Biała serdeczne zaprasza na wernisaż wystawy,,Antoni Fałat i kobiety" WERNISAŻ WYSTAWY: 6 LISTOPADA (ŚRODA) 2013 GODZ. 18.00
kurator wystawy: Magdalena Sołtys
menadżer galerii: Katarzyna Owsepian
Wystawa trwa od 7 listopada do 13 grudnia 2013
Godziny otwarcia: poniedziałek-piatek 10:00-18:00
Antoni Fałat urodził się w 1942 roku. Studia malarskie ukończył w 1969 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Aleksandra Kobzdeja. Zaraz po studiach przyłączył się do grona współzałożycieli warszawskiej Grupy Aut (Aut pictura aut nihil), której program zawierał się w haśle: „Polska figuracja, polski styl, polska egzotyka” (tak też brzmiał tytuł wystawy pokazanej w 1970 roku w warszawskiej Galerii MDM). Na początku lat 70. artysta należał do ruchu artystycznego O Poprawę, skupiającego ambitnych absolwentów warszawskiej Akademii (m.in. Łukasza Korolkiewicza i Ewę Kuryluk), którzy postulowali odświeżenie języka malarskiego. „Ratio quam vis” to artystyczne credo, które przedstawił w 1972 roku. Był wiązany z Nową Figuracją oraz interpretowany w kontekście hiperrealizmu i fotorealizmu. Istnieją powody, by kojarzyć go także z polskim formizmem. W latach 80. włączył się w obieg kultury niezależnej. W 1992 roku powołał do życia prywatną uczelnię artystyczną – Europejską Akademię Sztuk w Warszawie, której jest do dziś rektorem. Uprawia, poza malarstwem, także rysunek, grafikę użytkową i tkaninę artystyczną.
Odkąd artysta ukształtował właściwą sobie formułę malarską, w polu obrazu kładzie pedantycznie założone plamy, rozległe i płaskie, kontrastowo, płaszczyznowo zestawione. Maluje w sposób, który nieraz kojarzył się z plakatem. Obraz jest świadomym podziałem płaszczyzny, powodującym wyodrębnianie się form – programowo od tego stwierdzenia Fałat wychodzi. W taki sposób wyłania się bryła i niepokojąca linia, w tym kontur nie zawsze wierny i konsekwentny swemu zadaniu obwodzenia konkretnego kształtu. Nadto świadomie zdecydowane wzajemne usytuowanie form wywołuje u odbiorcy, według artysty, określony stan emocji. Obszerna plama zestraja się często na płótnach z drobno potraktowanym detalem. W ostatniej dekadzie bywa, że powstaje ona w wyniku zamaszystego gestu, jakby pełnego temperamentu rozmalowania. A to jeszcze wzmacnia efekt kontrastu ze szczegółem deseniu. Niegdyś malarz preferował kolory graficzne, szczególnie czerń i biel, oraz kolory zgaszone. Obecnie sięga przede wszystkim po kolory jednoznaczne, o mocnej pulsacji – czerwienie, mocne błękity czy żółcie, oczywiście obok czerni.
W pierwszym okresie twórczości Fałat przedstawiał postacie spektakularnie upozowane jak ze starej, pamiątkowej czy atelierowej, fotografii, w układach jedno- i wielofiguralnych. Wyczekiwały one czegoś, co czai się gdzieś poza uchwytnością ich spojrzeń, spotkania z jakąś tajemnicą, może oczywistością. W latach 70. artysta podjął problematykę historyczną, niejako publicystyczną, odniesioną jednak do dziejów współczesnych, mieszcząc się jednak nadal w wyznaczonych sobie warunkach obrazu. Pokazując ciężar polskiego losu dotarł na sam próg przemiany ustrojowej. A w latach 90. po raz pierwszy pojawił się u niego „czysty” pejzaż, także nowy temat rodzajowy.
Po 2000 roku Fałat coraz częściej maluje kobiety, które, patrząc z dzisiejszej perspektywy, wyodrębniają się na osobny temat w poprzek chronologii jego twórczości. Teraz jednak stały się w niej dominujące. Zasiedlają płótna trochę jak dumne manekiny. Zaznacza się tu jakiś bunt, ujawnia druga strona spraw, obca już sentymentalnej stylizacji, kostiumowi historycznemu czy politycznej dramaturgii. Teraz zachowanie samo w sobie określa sytuację w obrazie – zachowanie zwykłe, błahe, przy tym prywatne, gdzieś na granicy intymności. Uogólniony kontekst przestaje znaczyć, uwyraźniają się pobudki psychologiczne, które nie były obecne wcześniej. Atmosfera się skupia, zagęszcza. Toczy się pewna gra – być może gra pozorów.
Paradoksalnie sensualność tych kobiet graniczy z ich oziębłością. Zblazowane, frapujące, pokomplikowane, nieodgadnione, uwodzicielskie, drapieżne, nierzadko puste czy próżne, lub, zdaje się, spokojne i łagodne, kiedy indziej obarczone jakąś traumą, bólem czy zawodem, pozostając w połowicznym kontakcie ze światem, w błogim i niepokojącym letargu, udają, że nie są przyłapywane przez nas in flagranti w obrazie.
W salach Galerii Bardzo Białej eksponowane są najnowsze obrazy Antoniego Fałata –przedstawiające właśnie kobiety. Obrazy te mają zdecydowanie mocny wyraz.
Magdalena Sołtys
"Dzieła Wszystkie Szekspira" Teatr Scena Współczesna
1 kwietnia 2017 - 19:00
SCENA Teatru Scena Współczesna
ul. Marii Konopnickiej 6 Warszawa
33 373teatr
Warsztaty tkactwa: uTKANA sobota
1 kwietnia 2017 - 09:30
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
33 797sztuka
ASTERIADA - XVI Mazowiecki Festiwal Dziecięcej i Młodzieżowej Twórczości Artystycznej
od: 27 stycznia 2017 do: 1 kwietnia 2017
Dom Kultury "Włochy"
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
64 204teatr
Przeobrazowania | Wernisaż Wystawy Klaudii Olender
31 marca 2017 - 21:30
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
19 847sztuka
Arcydzieło znalezione w tapczanie – Aukcja Sztuki Dawnej w DESA Unicum
od: 17 marca 2017 do: 30 marca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
14 892sztuka
The Sensibility of Structure - wystawa polsko-austriacka Olgi Micińskiej i Sofii Goscinski
od: 1 marca 2017 do: 30 marca 2017
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
15 226sztuka
„The Sensibility of Structure“ - wystawa prac Sofii Goscinski i Olgi Micińskiej
od: 20 lutego 2017 do: 30 marca 2017
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
24 353sztuka
Andrzej Pągowski. Wystawa plakatu
od: 5 marca 2017 do: 29 marca 2017
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
24 342sztuka
Słońce ze wszystkich zakątków świata w DESA Unicum
28 marca 2017 -
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
14 429sztuka
PRASKIE SPOTKANIA Z GWIAZDĄ - CONRADO MORENO
28 marca 2017 - 18:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
15 346sztuka
3 x Manon - koncert w Uniwersytecie Muzycznym
27 marca 2017 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
35 492sztuka
Rytuał przejścia – finisaż wystawy Grzesia Czaplickiego
26 marca 2017 - 18:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
14 444sztuka
PSTRYK - warsztaty fotograficzne
25 marca 2017 - 10:00, 13:00
Tu Praga Dom Kultury
B. Sawinkowa 2 (dawniej Dąbrowszczaków) Warszawa
14 469sztuka
Skok na sztukę w DK Zacisze: Józef Pankiewicz
25 marca 2017 - 11:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
26 185sztuka
Austriacki architekt Adolf Krischanitz: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie - otwarcie
25 marca 2017 -
Skwer Kahla
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie Warszawa
15 434sztuka
Żywa Galeria: Kasia Jaruga "Historie z różnych stron gazet"
23 marca 2017 - 19:00
Żywa Galeria przy ArtBistro Stalowa52
Stalowa 52 Warszawa
14 812sztuka
Witkacy, Władysław Strzemiński, Mela Muter – czar ulotnych prac na papierze w DESA Unicum
od: 16 marca 2017 do: 21 marca 2017
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
21 234sztuka































