
WERNISAŻ WYSTAWY ,,ANTONI FAŁAT I KOBIETY'' W GALERII BARDZO BIAŁEJ 6.11.2013 (środa), godz. 18.00
- 6 listopada 2013, środa

ANTONI FAŁAT I KOBIETY (fragmenty obrazu ,,Las zmiechrzu''' akryl na płótnie, 120 x 150 cm, 2010
Galeria Bardzo Biała serdeczne zaprasza na wernisaż wystawy,,Antoni Fałat i kobiety" WERNISAŻ WYSTAWY: 6 LISTOPADA (ŚRODA) 2013 GODZ. 18.00
kurator wystawy: Magdalena Sołtys
menadżer galerii: Katarzyna Owsepian
Wystawa trwa od 7 listopada do 13 grudnia 2013
Godziny otwarcia: poniedziałek-piatek 10:00-18:00
Antoni Fałat urodził się w 1942 roku. Studia malarskie ukończył w 1969 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Aleksandra Kobzdeja. Zaraz po studiach przyłączył się do grona współzałożycieli warszawskiej Grupy Aut (Aut pictura aut nihil), której program zawierał się w haśle: „Polska figuracja, polski styl, polska egzotyka” (tak też brzmiał tytuł wystawy pokazanej w 1970 roku w warszawskiej Galerii MDM). Na początku lat 70. artysta należał do ruchu artystycznego O Poprawę, skupiającego ambitnych absolwentów warszawskiej Akademii (m.in. Łukasza Korolkiewicza i Ewę Kuryluk), którzy postulowali odświeżenie języka malarskiego. „Ratio quam vis” to artystyczne credo, które przedstawił w 1972 roku. Był wiązany z Nową Figuracją oraz interpretowany w kontekście hiperrealizmu i fotorealizmu. Istnieją powody, by kojarzyć go także z polskim formizmem. W latach 80. włączył się w obieg kultury niezależnej. W 1992 roku powołał do życia prywatną uczelnię artystyczną – Europejską Akademię Sztuk w Warszawie, której jest do dziś rektorem. Uprawia, poza malarstwem, także rysunek, grafikę użytkową i tkaninę artystyczną.
Odkąd artysta ukształtował właściwą sobie formułę malarską, w polu obrazu kładzie pedantycznie założone plamy, rozległe i płaskie, kontrastowo, płaszczyznowo zestawione. Maluje w sposób, który nieraz kojarzył się z plakatem. Obraz jest świadomym podziałem płaszczyzny, powodującym wyodrębnianie się form – programowo od tego stwierdzenia Fałat wychodzi. W taki sposób wyłania się bryła i niepokojąca linia, w tym kontur nie zawsze wierny i konsekwentny swemu zadaniu obwodzenia konkretnego kształtu. Nadto świadomie zdecydowane wzajemne usytuowanie form wywołuje u odbiorcy, według artysty, określony stan emocji. Obszerna plama zestraja się często na płótnach z drobno potraktowanym detalem. W ostatniej dekadzie bywa, że powstaje ona w wyniku zamaszystego gestu, jakby pełnego temperamentu rozmalowania. A to jeszcze wzmacnia efekt kontrastu ze szczegółem deseniu. Niegdyś malarz preferował kolory graficzne, szczególnie czerń i biel, oraz kolory zgaszone. Obecnie sięga przede wszystkim po kolory jednoznaczne, o mocnej pulsacji – czerwienie, mocne błękity czy żółcie, oczywiście obok czerni.
W pierwszym okresie twórczości Fałat przedstawiał postacie spektakularnie upozowane jak ze starej, pamiątkowej czy atelierowej, fotografii, w układach jedno- i wielofiguralnych. Wyczekiwały one czegoś, co czai się gdzieś poza uchwytnością ich spojrzeń, spotkania z jakąś tajemnicą, może oczywistością. W latach 70. artysta podjął problematykę historyczną, niejako publicystyczną, odniesioną jednak do dziejów współczesnych, mieszcząc się jednak nadal w wyznaczonych sobie warunkach obrazu. Pokazując ciężar polskiego losu dotarł na sam próg przemiany ustrojowej. A w latach 90. po raz pierwszy pojawił się u niego „czysty” pejzaż, także nowy temat rodzajowy.
Po 2000 roku Fałat coraz częściej maluje kobiety, które, patrząc z dzisiejszej perspektywy, wyodrębniają się na osobny temat w poprzek chronologii jego twórczości. Teraz jednak stały się w niej dominujące. Zasiedlają płótna trochę jak dumne manekiny. Zaznacza się tu jakiś bunt, ujawnia druga strona spraw, obca już sentymentalnej stylizacji, kostiumowi historycznemu czy politycznej dramaturgii. Teraz zachowanie samo w sobie określa sytuację w obrazie – zachowanie zwykłe, błahe, przy tym prywatne, gdzieś na granicy intymności. Uogólniony kontekst przestaje znaczyć, uwyraźniają się pobudki psychologiczne, które nie były obecne wcześniej. Atmosfera się skupia, zagęszcza. Toczy się pewna gra – być może gra pozorów.
Paradoksalnie sensualność tych kobiet graniczy z ich oziębłością. Zblazowane, frapujące, pokomplikowane, nieodgadnione, uwodzicielskie, drapieżne, nierzadko puste czy próżne, lub, zdaje się, spokojne i łagodne, kiedy indziej obarczone jakąś traumą, bólem czy zawodem, pozostając w połowicznym kontakcie ze światem, w błogim i niepokojącym letargu, udają, że nie są przyłapywane przez nas in flagranti w obrazie.
W salach Galerii Bardzo Białej eksponowane są najnowsze obrazy Antoniego Fałata –przedstawiające właśnie kobiety. Obrazy te mają zdecydowanie mocny wyraz.
Magdalena Sołtys

Wystawa malarstwa i grafiki Zuzi Jankowskiej "Proste i krzywe"
10 marca 2017 - 19:00
officyna art & design
Al. jerozolimskie 107 Warszawa
20 037sztuka
Wystawa "Ekslibris polski - techniki i twórcy"
8 marca 2017 - 18:00
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
Koszykowa 26/28 Warszawa
13 352sztuka
Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Tadeusz Kantor – współcześni klasycy w DESA Unicum
9 marca 2017 - 19:00
Desa Unicum
Marszałkowska Warszawa
13 599sztuka
KONOTACJA wystawa fotografii Izy Maciusowicz
9 marca 2017 - 18:00
Galeria Po Prawej Stronie Wisły
ul. Konopacka 15/ 1a Warszawa
13 474sztuka
Dzień Kobiet w MOMU: wystawa Joanny Rutkowskiej i koncert Marcina Czyżewskiego
8 marca 2017 - 19:00
MOMU.gastrobar
Wierzbowa 11 Warszawa
13 214sztuka
Bogna Otto Węgrzyn – wystawa plakatu – odsłona 15. z kolekcji Włodka Orła - Galeria Schody - 25.02-08.03.2017
od: 25 lutego 2017 do: 8 marca 2017
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
15 005sztuka
Kobieta malowana, czyli Dzień Kobiet ze Sztuką
7 marca 2017 - 19:00
Szpitalna 8 Warsaw 00-031
Szpitalna 8 Warszawa
13 239sztuka
"Gaude Mater Polonia" wystawa archiwalnych pocztówek z kolekcji Mariana Sołobodowskiego
7 marca 2017 - 18:00
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
Koszykowa 26/28 Warszawa
13 175sztuka
Rytuał przejścia – wernisaż wystawy fotografii Grzesia Czaplickiego w DK Kadr
5 marca 2017 - 18:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
12 982sztuka
"Morskie potwory. Prawdziwy i mityczny podwodny świat Orientu"
5 marca 2017 - 12:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
13 697sztuka
"CUDNY DZIEŃ"- marionetkowy koncerto-spektakl dla dzieci od lat 2+
4 marca 2017 - 12:00
SCENA SPATiF
Aleje Ujazdowskie 45 Warszawa-Śródmieście Warszawa
24 895teatr
Warsztaty tkactwa w DK Zacisze: uTKANA sobota
4 marca 2017 - 09:30
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
35 173sztuka
Warsztaty sutasz w DK Zacisze: Kolczyki
4 marca 2017 - 10:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
18 014sztuka
Menażeria osobista - wernisaż Stanisław Kroszczyński
4 marca 2017 - 19:00
4 POKOJE
ul. Wileńska 19 lok 18 Warszawa
19 316sztuka
XIV Aukcja Nowej Sztuki w Art in House
3 marca 2017 - 19:30
officyna art & design
Al. jerozolimskie 107 Warszawa
23 033sztuka
Teatr To... Przedstawia spektakl Jaskółka
2 marca 2017 - 19:30
Teatr To...
Belwederska 25 Warszawa
19 512sztuka
Wystawa fotografii Marii Magdaleny Pocgaj "Mój lapoński sen"
1 marca 2017 - 18:00
Biblioteka Publiczna m. st. Warszawy - Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego
Koszykowa 26/28 Warszawa
17 436sztuka
