INFORMACJA:

Antoni Fałat i kobiety. Wystawa malarstwa
- od: 7 listopada 2013, czwartekdo: 13 grudnia 2013, piątek

Cukierek, akryl na płótnie, 66 x 82 cm, 2010,
Galeria Bardzo Biała serdeczne zaprasza na wystawę,,Antoni Fałat i kobiety. Wystawa malarstwa" WERNISAŻ WYSTAWY: 6 LISTOPADA (ŚRODA) 2013 GODZ. 18.00
kurator wystawy: Magdalena Sołtys
menadżer galerii: Katarzyna Owsepian
Wystawa trwa od 7 listopada do 13 grudnia 2013
Godziny otwarcia: poniedziałek-piatek 10:00-18:00
Antoni Fałat urodził się w 1942 roku. Studia malarskie ukończył w 1969 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Aleksandra Kobzdeja. Zaraz po studiach przyłączył się do grona współzałożycieli warszawskiej Grupy Aut (Aut pictura aut nihil), której program zawierał się w haśle: „Polska figuracja, polski styl, polska egzotyka” (tak też brzmiał tytuł wystawy pokazanej w 1970 roku w warszawskiej Galerii MDM). Na początku lat 70. artysta należał do ruchu artystycznego O Poprawę, skupiającego ambitnych absolwentów warszawskiej Akademii (m.in. Łukasza Korolkiewicza i Ewę Kuryluk), którzy postulowali odświeżenie języka malarskiego. „Ratio quam vis” to artystyczne credo, które przedstawił w 1972 roku. Był wiązany z Nową Figuracją oraz interpretowany w kontekście hiperrealizmu i fotorealizmu. Istnieją powody, by kojarzyć go także z polskim formizmem. W latach 80. włączył się w obieg kultury niezależnej. W 1992 roku powołał do życia prywatną uczelnię artystyczną – Europejską Akademię Sztuk w Warszawie, której jest do dziś rektorem. Uprawia, poza malarstwem, także rysunek, grafikę użytkową i tkaninę artystyczną.
Odkąd artysta ukształtował właściwą sobie formułę malarską, w polu obrazu kładzie pedantycznie założone plamy, rozległe i płaskie, kontrastowo, płaszczyznowo zestawione. Maluje w sposób, który nieraz kojarzył się z plakatem. Obraz jest świadomym podziałem płaszczyzny, powodującym wyodrębnianie się form – programowo od tego stwierdzenia Fałat wychodzi. W taki sposób wyłania się bryła i niepokojąca linia, w tym kontur nie zawsze wierny i konsekwentny swemu zadaniu obwodzenia konkretnego kształtu. Nadto świadomie zdecydowane wzajemne usytuowanie form wywołuje u odbiorcy, według artysty, określony stan emocji. Obszerna plama zestraja się często na płótnach z drobno potraktowanym detalem. W ostatniej dekadzie bywa, że powstaje ona w wyniku zamaszystego gestu, jakby pełnego temperamentu rozmalowania. A to jeszcze wzmacnia efekt kontrastu ze szczegółem deseniu. Niegdyś malarz preferował kolory graficzne, szczególnie czerń i biel, oraz kolory zgaszone. Obecnie sięga przede wszystkim po kolory jednoznaczne, o mocnej pulsacji – czerwienie, mocne błękity czy żółcie, oczywiście obok czerni.
W pierwszym okresie twórczości Fałat przedstawiał postacie spektakularnie upozowane jak ze starej, pamiątkowej czy atelierowej, fotografii, w układach jedno- i wielofiguralnych. Wyczekiwały one czegoś, co czai się gdzieś poza uchwytnością ich spojrzeń, spotkania z jakąś tajemnicą, może oczywistością. W latach 70. artysta podjął problematykę historyczną, niejako publicystyczną, odniesioną jednak do dziejów współczesnych, mieszcząc się jednak nadal w wyznaczonych sobie warunkach obrazu. Pokazując ciężar polskiego losu dotarł na sam próg przemiany ustrojowej. A w latach 90. po raz pierwszy pojawił się u niego „czysty” pejzaż, także nowy temat rodzajowy.
Po 2000 roku Fałat coraz częściej maluje kobiety, które, patrząc z dzisiejszej perspektywy, wyodrębniają się na osobny temat w poprzek chronologii jego twórczości. Teraz jednak stały się w niej dominujące. Zasiedlają płótna trochę jak dumne manekiny. Zaznacza się tu jakiś bunt, ujawnia druga strona spraw, obca już sentymentalnej stylizacji, kostiumowi historycznemu czy politycznej dramaturgii. Teraz zachowanie samo w sobie określa sytuację w obrazie – zachowanie zwykłe, błahe, przy tym prywatne, gdzieś na granicy intymności. Uogólniony kontekst przestaje znaczyć, uwyraźniają się pobudki psychologiczne, które nie były obecne wcześniej. Atmosfera się skupia, zagęszcza. Toczy się pewna gra – być może gra pozorów.
Paradoksalnie sensualność tych kobiet graniczy z ich oziębłością. Zblazowane, frapujące, pokomplikowane, nieodgadnione, uwodzicielskie, drapieżne, nierzadko puste czy próżne, lub, zdaje się, spokojne i łagodne, kiedy indziej obarczone jakąś traumą, bólem czy zawodem, pozostając w połowicznym kontakcie ze światem, w błogim i niepokojącym letargu, udają, że nie są przyłapywane przez nas in flagranti w obrazie.
W salach Galerii Bardzo Białej eksponowane są najnowsze obrazy Antoniego Fałata –przedstawiające właśnie kobiety. Obrazy te mają zdecydowanie mocny wyraz.
Magdalena Sołtys

Czerwona lady, akryl na płótnie, 70 x 90 cm, 2012,

Czerwień, akryl na płótnie, 92 x 120 cm, 2010

Ręka w rękę, akryl na płótnie, 120 x 130 cm, 2010,

bez tytułu, akryl na płótnie, 120 x 150 cm, 2011,

Kobieta – drewno, akryl na płótnie, 90 x 120 cm, 2011

Las zmierzchu, akryl na płótnie, 120 x 150 cm, 2010

"Fascynując się Rembrandtem" – spotkanie z cyklu "Godzina ze sztuką"
15 stycznia 2017 - 12:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
12 748sztuka
KIRGISTAN – KONNO I PIESZO PRZEZ NIEBIAŃSKIE GÓRY. Pokaz slajdów i opowieści z podróży Jakuba Czajkowskiego.
15 stycznia 2017 - 17:00jest więcej terminów
FILIA OŚRODKA KULTURY W DZIELNICY WESOŁA M.ST. WARSZAWY - ODT POGODNA
Jana Pawła II 25 Warszawajest więcej miejsc
24 001sztuka
Włoska fiesta dla dzieci małych i dużych
14 stycznia 2017 - 11:30
Tarabuk w Nowym Świecie Muzyki
ul. Nowy Świat 63 Warszawa
12 900sztuka
Wernisaż "Pięć napięć"
14 stycznia 2017 - 19:00
Klubokawiarnia 4 Pokoje
Wileńska 19 Warszawa
12 907sztuka
ANTYPODY – Baśnie z Tej i Tamtej Strony Świata – Wernisaż wystawy Michaliny Czurakowskiej.
13 stycznia 2017 - 19:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
12 827sztuka
Revolte - wystawa praca austriackiego artysty Ovidiu Antona i polskiego artysty Franciszek Orłowski
od: 28 listopada 2016 do: 13 stycznia 2017
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
31 992sztuka
Wernisaż malarstwa Wojtka Strzeszewskiego
12 stycznia 2017 - 20:00
To Się Wytnie
Stalowa 46 Warszawa
13 777sztuka
Angelica Teuta • Forest Houses Tent Shelters Forest
od: 24 listopada 2016 do: 12 stycznia 2017
Kasia Michalski Gallery
Poznańska 16 Warszawa
30 162sztuka
„Z perspektywy lat…“ - wystawa fotografii Andrzeja Baturo
od: 21 listopada 2016 do: 10 stycznia 2017
Stara - Galeria Związku - Polskich Artystów Fotografików - ZPAF
Plac Zamkowy 8 Warszawa
27 990sztuka
Michał Jan Borucki - wystawa prac pt. Początek - Galeria Schody - 16.12-28.12.2016
od: 16 grudnia 2016 do: 28 grudnia 2016
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
13 591sztuka
Jan Małachowski – zapomniany fotograf Tatr
od: 9 listopada 2016 do: 8 stycznia 2017
Muzeum Ziemi PAN
al. Na Skarpie 27 Warszawa
29 028sztuka
Mali Einsteini: Dlaczego schodzą lawiny w górach?
7 stycznia 2017 - 10:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
12 724sztuka
Kalinowy wieczór artystyczny
7 stycznia 2017 - 20:00
Kalinowe Serce
ul. Krasińskiego 25 Warszawa
56 257sztuka
Diana Grabowska "Changing room"
4 stycznia 2017 - 18:00
Galeria Promocyjna
Rynek Starego Miasta 2 Warszawa
13 101sztuka
100/100. Sto najcenniejszych dzieł sztuki z KUL, na stulecie KUL
od: 12 października 2016 do: 30 grudnia 2016
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
37 311sztuka
Kolorowa niespodzianka świąteczna
20 grudnia 2016 - 17:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
18 277sztuka
Stand-up: Bartosz Zalewski i Sebastian Paliwoda + open mic
18 grudnia 2016 - 19:00
PraCovnia Art-Club
Księdza Jerzego Popiełuszki 16 Warszawa
16 594sztuka
