
MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN : M-theory project
- 14 maja 2012, poniedziałek» 20:00
- 18 maja 2012, piątek» 20:00

MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN : M-theory project
Matthew Shipp _ piano & Mateusz Walerian _ saxophone + woodwinds
MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN: M-theory project
**Matthew Shipp _ piano
*Mateusz Walerian _ saxophone + woodwinds *
*info: *mateuszwalerian.tumblr.com
*MATTHEW SHIPP _ piano
*
Matthew Shipp - wizjoner, uznawany za "św. Gralla" jazzu i muzyki wspołczesnej. Jeden z najbardziej uznanych pianistow jazzowych w historii gatunku. Kreując własną, unikatową stylistykę instrumentu, pozostaje jednym z niewielu w świecie jazzu muzykow tej rangi. Przenosząc się w 1984 roku do Nowego Jorku bardzo szybko stał się jedną z osobistości przewodnich środowiska sztuki, pozostając w kręgu najważniejszych muzykow tamtejszej sceny. Poczynając od 1987 roku zrealizował ponad 40 albumow. W latach 90' zrealizował szereg albumow dla prestiżowej szwajcarskiej oficyny Hatology. Zaprezentowana tam autorska muzyka, określana mianem „chamber jazz" wyznaczyła nowy kierunek dla muzyki jazzowej. Pianista jest rownież kuratorem, oraz dyrektorem artystycznym prestiżowej serii „Blue Series" wydawnictwa Thirsty Ear. Pan Matthew Shipp jest osobistością przewodnią nowej generacji gigantow jazzu.
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jego matka była przyjaciołką Clifford'a Brown'a. Na granie jazzu zdecydował się już jako dwunastolatek. Jego głownym polem zainteresowania był jazz, aczkolwiek podczas szkoły średniej grywał rownież w grupach wykonujących rock, najczęściej na instrumencie elektrycznym. W zasadzie nigdy nie odebrał formalnego wykształcenia muzycznego studiując prywatnie m.in. u Sunyata'y, a następnie u nauczyciela Clifforda Browna - Roberta "Boisey" Lawrey'a. Shipp przez rok uczęszczał na Delaware University, a następnie studiował w New England Conservatory of Music, gdzie pracował pod okiem saksofonisty i kompozytora Joe Maneri. Sam Matthew uważa prywatne lekcje u Dennis'a Sandole (ktory był rownież nauczycielem Johna Coltrane'a) jako najbardziej istotny aspekt rozwoju swojej tworczości.
W roku 1984 przeniosł się do Nowego Jorku, gdzie spotkał m.in. Williama Parkera i w zasadzie od tego czasu datuje się ich wspołpraca. W roku 1989 Shipp dołączył do zespołu Davida S. Ware'a (gdzie basistą był Parker).
Od początku lat 90 pozostaje bardzo aktywny na scenie muzycznej, pojawiając się na dziesiątkach albumow jako lider, sideman czy producent. Początkowo jego aktywność była zauważalna najbardziej na scenie free jazzu, jednakże od tamtego momentu jego zainteresowania sięgały o wiele dalej, eksplorując rejony muzyki klasycznej, elektroniki czy nawet hip-hopu. Z początkiem lat 90. sformował swoj pierwszy zespoł z Parkerem i zamiennie: Whitem Dickey'em lub Susie Ibarrą na perkusji. Wkrotce też rozpoczął grywanie w duetach, z ktorych do najważniejszych należą te z Roscoe'm Mitchellem i Matem Mannerim.
Shipp jest muzykiem wciąż eksperymentującym, tak z materią jak i formą swej muzyki. Grywa solo; przedstawił kilka ciekawych duetow (z Joe Morrisem, Matem Manerim, Roscoe Mitchellem, Williamem Parkerem, Robem Brownem); w trio, przy czym obok typowego tria z udziałem Williama Parkera i Whita Dickeya bądź Susie Ibarry, prowadził też trio bez perkusji z Robem Brownem na alcie; w przerożnych kwartetach, gdzie instrumentem melodycznym pozostaje, bądź to trąbka (Wadada Leo Smith, Roy Campbell), bądź skrzypce (Mat Maneri). Stworzył też dwa zespoły bez perkusji: Matthew Shipp's String Trio (płyta "By The Law Of The Music" i "Expansion, Power, Release") oraz Horn Quartet(płyta "Strata"), ktore miały wowczas zaprezentować muzykę pianisty na zupełnie nowym tle.
Od końca lat 90. Shipp pojawia się w coraz to nowych kontekstach, jako muzyk prezentujący się w postmainstreamowej manierze (nagrania jego kwartetu), czy też, może obecnie przede wszystkim, jako muzyk, ktory zabrał głos podczas procesu tworczego nowej muzyki powstającej ze splotu wspołczesnej, niejednokrotnie eksperymentalnej, muzyki elektronicznej oraz jazzu i generalnie muzyki improwizowanej. Nie tylko wziął udział w dwu sesjach Spring Heel Jack, DJ Spooky'ego, ale rownież sam nagrał płytę w tym duchu-"NuBop".
Od pewnego czasu oprocz akustycznego fortepianu ponownie sięgnął po Fender Rhodes'a, nie obce stały mu się też syntezatory. Właśnie dzięki wykorzystaniu tego instrumentarium, płyta Davida S.Ware'a "Corridors And Parallels" brzmi tak świeżo. W tym czasie zmienił się też nieco język wypowiedzi Shippa. Pianistyka Matthew Shippa to wykorzystanie całego wachlarza środkow wyrazu, od bebopu począwszy, a na wspołczesnej awangardzie skończywszy.
*MATEUSZ WALERIAN _ saxophone + woodwinds
*
Saksofonista, kompozytor. Obok saksofonu, ktory jest jego głownym instrumentem, korzysta z szerokiej palety innych instrumentow takich jak klarnet, czy klarnet basowy, kreując szerokie spektrum kolorystyczne realizowanych projektow.
Dyrektor artystyczny autorskiego cyklu koncertowego OKUDEN MUSIC: SOUND TO THE DEEPEST, prezentującego wybitnych wizjonerow stanowiących czołowkę światowej sceny muzycznej.
Mateusz Walerian jest autorem wielu projektow muzycznych z udziałem muzykow stanowiących ścisłą czołowkę europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Prowadzi szereg autorskich projektow, takich jak MATEUSZ WALERIAN trio z udziałem Braci Oleś, uważanych za największy fenomen w historii polskiego jazzu, oraz najlepszą obecnie europejską sekcję rytmiczną. Mateusz Walerian prowadzi rownież aktywną wspołpracę ze znakomitościami chicagowskiej sceny jazzowej, oraz nowojorskiej awangardy. Jego muzyka jest silnie osadzona w stylistyce mainstreamu jazzu nowoczesnego (hard free bop) z ukłonem w stronę awangardowej muzyki atonalnej.
Znamienny rys na jego tworczości odcisnęły japońska oraz indyjska muzyka klasyczna, klasyka jazzowa, muzyka wspołczesna.
Mateusz Walerian jest także autorem takich projektow jak: BLACKADMIN - inspirowane poźną tworczością Johna Coltrane'a, oraz muzyką Richarda Davida Jamesa elektroniczne duo saksofonu i perkusji ; SAINTHUNTER - wyznaczające nowy standard muzyki improwizowanej trio z udziałem elity amerykańskiej sceny muzycznej ; TRIO ZEN - spotykające się ze znakomitymi recenzjami światowej krytyki, oscylujące pomiędzy free jazzem i kameralistyką wspołczesną trio saksofonu, harfy i wiolonczeli ; WHITE LOTUS - ekskluzywny, akustyczny projekt, ktorego muzyka powstaje na bazie inspiracji kulturą Dalekiego i Bliskiego Wschodu, z przeważającym elementem improwizacji otwartej, będącej mieszanką wpływu jazzu lat `60 i muzyki klasycznej przełomu wiekow XIX/XX.
W zrożnicowanych projektach wspołpracuje z muzykami reprezentującymi rożne nurty muzyczne; jazz, muzykę klasyczną, wspołczesną, muzykę etniczną, awangardową muzykę improwizowaną, muzykę elektroniczną.
W realizowanych autorskich projektach Mateusz Walerian łączy klasyczną muzykę kameralną, muzykę etniczną i klasykę jazzową z nowoczesnym brzmieniem muzyki improwizowanej.
bilety:
35,00 PLN; 40,00 PLN; 45,00 PLN

ALAMEDA 4
25 listopada 2018 - 19:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
11 090muzyka
Spalenie Joanny
25 listopada 2018 - 17:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
12 177muzyka
OPPA 2018 - 36. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BARDÓW
od: 17 listopada 2018 do: 25 listopada 2018
Studio Koncertowe Polskiego Radia
Modzelewskiego 59 Warszawa
11 394muzyka
Koncert: Renata Przemyk „Ya Hozna i The Best Of”
25 listopada 2018 - 17:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
11 423muzyka
Koncert Duo Aliada na II Polskim Kongresie Saksofonowym
25 listopada 2018 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
11 369muzyka
Niko Leopold Quartett - koncerty jazzowe austriackiego ensemble
25 listopada 2018 - 19:00
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
54 382muzyka
Koncert finałowy II Polskiego Kongresu Saksofonowego w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 listopada 2018 - 17:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Okólnik 2 Warszawa
12 758muzyka
ALAMEDA 4
25 listopada 2018 - 19:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
11 155muzyka
Koncert andrzejkowy – Tańcograjka
25 listopada 2018 - 15:00
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie
Kredytowa 1 Warszawa
11 680muzyka
Skaldowie
25 listopada 2018 - 19:00
Rozrywkowym Centrum Miasta Hulakula
Jagiellońska 82 B Warszawa
12 639muzyka
Bestia i Piękna - kontrastowy koncert musicalowy
25 listopada 2018 - 18:00
Bemowskie Centrum Kultury ArtBem
Górczewska 201 Warszawa
12 437muzyka
Kasia Kowalska
25 listopada 2018 - 19:00
Klub Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
11 997muzyka
Bovska: Kęsy
25 listopada 2018 - 20:00
Klub Niebo
ul. Nowy Świat 21 Warszawa
117 350muzyka
Rag'n'Bone Man
25 listopada 2018 - 20:30
BARdzo Bardzo
ul. Nowogrodzka 11 Warszawa
12 031muzyka
8.FESTIWAL CHRZEŚCIJAŃSKIE GRANIE
25 listopada 2018 - 14:00
Hala Arena Ursynów
Rotmistrza Witolda Pileckiego 122 Warszawa
12 077muzyka
Rock The Mleko – pierwsze urodziny zespołu The Mleko
25 listopada 2018 - 17:00
Bielański Ośrodek Kultury Filia Estrady 112
Estrady 112 Warszawa
11 522muzyka
Kasia Kowalska
25 listopada 2018 - 19:00
Stodoła
ul. Batorego 10 Warszawa
12 724muzyka
