
KRÓL KIER ZNÓW NA WYLOCIE
- 22 stycznia 2012, niedziela» 19:00

na podstawie książki Hanny Krall
Krol Kier znow na wylocie
na motywach powieści Hanny Krall
- Reżyseria: *Piotr Borowski
* - Zespoł: Piotr Aleksandrowicz, Gianna Benvenuto, Waldemar Chacholski, Martina Rampulla
Głownym wątkiem spektaklu jest historia młodej Żydowki, ktora w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposob odnaleźć swojego męża i wyciągnąć go z obozu koncentracyjnego.
Jej miłość staje się wstrząsającym „sposobem" na przetrwanie. Koleje życia bohaterki to historia jej „nie-obecności", „nie-istnienia", to los, w ktorym przestaje być ważne, kim ona sama jest. Liczy się tylko ten, komu pragnie pomoc i w tym celu gotowa jest zrobić wszystko. Wydaje się, że przestaje obowiązywać ją moralność, że nie ma tam miejsca na Boga, że w obliczu sytuacji przerastających ludzką wyobraźnię, konwencjonalne wartości stają się czymś abstrakcyjnym.
W spektaklu widz powinien odnieść wrażenie, że jest to historia opowiadana wspołcześnie, na jego oczach; że czas nie płynie tutaj linearnie, że dzisiaj jest tylko kolejnym ogniwem w bardzo długim i starym kontinuum. Nie chodzi nam o zrobienie dokumentalnej rekonstrukcji czy też o zbudowanie mitu ofiary, lecz o to, by ukazać ponadczasową moc ludzkiego oddania i miłości.
W naszej epoce, w ktorej często nie docenia się tego, jak komfortowe są warunki naszego życia, w ktorej mechanicznie i nagminnie narzeka się na teraźniejszość, gdzie coraz mocniejsze są objawy nietolerancji, ten spektakl przypomni o względności ludzkich ocen i przekonań.
RECENZJE
The body tells everything about the horror of the war* * Gazeta _"Barometern" Kalmar, Szwecja, 14/paźdz./2011_
Scena jest zimna i pusta, tylko stoł i parę krzeseł z metalu - wszystko to w ostrym kontraście do pięknej, pełnej kolorow podłogi z wzorem pochodzącym ze starej, polskiej synagogi zniszczonej podczas II Wojny Światowej. Ten dywan staje się symbolem życia, jakie postacie w przedstawieniu mogłyby wieść. Mogłyby, gdyby nie było wojny. Ale teraz jest wojna. Ta prawdziwa historia o młodej Żydowce imieniem Izolda, ktora jest gotowa zrobić wszystko, by uwolnić swojego męża z obozu koncentracyjnego, opiera się na motywach powieści Hanny Krall.
Nie jest ona opowiadana w sposob ciągły, lecz poprzez szybkie cięcia pomiędzy rożnymi czasami i wydarzeniami podczas wojny i po wojnie. Jesteś zaproszony, by śledzić desperacki wysiłek Izoldy w celu uwolnienia swojego męża oraz by spotkać ją w okresie powojennym, gdy jest bardzo chora. To innego rodzaju, bardzo intensywne cieleśnie, przedstawienie, z ktorym polski zespoł teatralny wystąpił gościnnie. Nigdy nie widziałam, by aktorzy przedstawiali opowieść z tak ekspresyjnym językiem ciała. Oni nie wymawiają dużo słow, ich ciała mowią więcej.
Ekstremalnie wyćwiczeni oddają nieprawdopodobnie dramatyczny obraz wojny i kreują mnostwo postaci, ktore Izolda spotyka - od strażnikow więziennych i gestapowcow, ktorzy ją gwałcą począwszy, a na osobach, ktore pomagają jej uciec skończywszy. Nawet jeśli jest to straszna historia o okrucieństwach wojny, to jednak opowiada o sile miłości.
Gościnny występ jest wynikiem wspołpracy Byteatern i Teater WEAK z Vaxjo.
Tina Jeppson.
Polska Inwazja
Bogota, Kolumbia - vive.in, 27/06/2009
Widziałem dwa razy spektakl Studium Teatralnego „Krol Kier znow na wylocie", naprawdę było to poruszające doświadczenie.
Od początku, kiedy ubrany na czarno aktor rysuje kredą na podłodze pustej sceny gdzie stoją cztery krzesła i szary stoł, do końca, gdy godzina i dwadzieścia minut poźniej aktorka szepcze po polsku: „w porządku", spektakl delikatnie rekonstruuje dramat Żydow podczas drugiej wojny światowej, koncentrując się na historii Izoldy R., ktora udaje aryjkę by wyciągnąć męża z obozu.
Ta historia jest jednak punktem wyjścia do głębszej refleksji nad absurdami natury ludzkiej, jej fascynacją unicestwianiem drugiego, lubowaniem się w torturach i poniżaniu.
„Była rodzina", tymi słowami jeden ze czterech aktorow zaczyna opowiadać historię. Rodzina, rzecz jasna, rozpada się w obliczu nazistowskiego koszmaru. Historia nie jest opowiedziana w sposob realistyczny ani psychologiczny. Łącząc teatr epicki z alegorycznym reżyser Piotr Borowski, zbudował zwarte przedstawienie, w ktorym aktorzy w nieustannym wewnętrznym napięciu i w ciągłym ruchu probują ocalić z katastrofy czasu historię, ktora nie może nigdy być zapomniana.
Dramat Żydow polskich był opowiedziany w kinie i w literaturze wiele razy. Pierwsza rzecz, ktora przychodzi mi na myśl to wstrząsający film Romana Polańskiego „Pianista".
„Krol Kier znow na wylocie" jest natomiast spektaklem z elementami głęboko teatralnymi; z pustą przestrzenią i kilkoma przedmiotami koncentruje się na intensywności gry aktorskiej, a całość opiera się na ścieżce dźwiękowej (w tym przypadku prawie filmowej), ktora obecna jest niemal cały czas.
W teatrze zachodnim czasy poprzedzające nazistowskie holokaust były szkicowane w trzydziestu mistrzowskich pociągnięciach Bertolta Brechta w jego mozaice horrorow zatytułowanej Strach i nędza III Rzeszy. Można by powiedzieć, że „Krol Kier znow na wylocie" jest anegdotą, ktora przedłuża się w czasie, tak jakby jeden ze skeczy Brechta rozwijał się do ostatnich konsekwencji.
Dlatego spektakl Polakow nie jest fragmentem ani epizodem, przeciwnie, jest wielkim freskiem, ktory opowiada wieloletnią historię z dużymi skokami chronologicznymi, z wielopoziomową narracją i z około dwudziestoma postaciami granymi przez czterech bezbłędnych aktorow.
(…)
Sandro Romero Rey
Strategia przetrwania.
Didaskalia, nr. 90. Kwiecień 2009.
Nowy spektakl Studium Teatralnego jest zadziwiająco odmienny od poprzednich prac Piotra Borowskiego i jego zespołu. Pierwsza, uderzająca przemiana: tym razem słowo, a dokładniej - opowieść- staje się dominująca materią przedstawienia. Dynamiczne fizyczne akcje sceniczne poszczegolnych aktorow zostają wyciszone, stłumione. Powstaje nieco inne aktorstwo niż to, do ktorego przyzwyczaiło nas Studium (pochwałę rzemiosła wypada wygłosić już na początku), nakierowane na teatr z gruntu literacki.
Przedstawienie to otwiera, jak się wydaje, nowy rozdział w tworczości Studium Teatralnego. Epicka historia, opowiadana i porzucana, odgrywana, komentowana, stanowi budulec spektaklu. Wyciszone zostało natomiast to, co do tej pory było rdzeniem pracy Studium: budowanie bardzo dynamicznych akcji fizycznych, opartych na przekraczających racjonalność, codzienność zachowaniach. Wszystko przepełnione było wtedy chęcią wzlotu. Teraz akcje ujęte zostają w prawie realistyczną strukturę, budując prawdopodobne zachowania postaci. Tylko wyjątkowo, jakby zwolnieni z uwięzi, aktorzy zrywają się do szaleńczej gonitwy, wyostrzają gesty, wybuchają ekspresją.
To trochę tak, jakby dawna estetyka przedstawień Studium Teatralnego została wtłoczona w realistyczny styl. Jednak ta dawna technika ciągle wyłania się z głębi, przekracza konwencje, kryje coś więcej, ogromny naddatek energii. I to bardzo fascynuje. W głębi aktorstwa istnieje bardzo żarliwy, żywy splot energii. Wszystko toczy się zwyczajnie, ale wewnętrzne rozedrganie aktorow stwarza wrażenie, że wciąż tłumiony impuls wywoła w końcu wybuch.
Po raz pierwszy w Studium Teatralnym nastąpiło też tak silne wychylenie ku jednostce. Poprzednie przedstawienia - Miasto, Połnoc, Człowiek i następne przedstawiały w istocie los wspolny. Nawet, gdy miały indywidualnych bohaterow - zmierzały ku uogolnieniu, mitom. Teraz nastąpiło zejście ku jednostce, nawet więcej, ku probie racjonalizacji losow, bez otwierania ich w przestrzeń mitu, transcendencji. Być może właśnie dzięki temu spektakl uzyskał taką precyzję wyrazu.
(...)
Tadeusz Kornaś.
Sponsorami spektaklu są:
- Miasto Stołeczne Warszawa
- Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- Fundacja im. Stefana Batorego (program dla Tolerancji)
bilety:
20 zł normalny / 10 zł ulgowy

Deprawator
11 grudnia 2022 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Karasia 2 Warszawajest więcej miejsc
22 878teatr
Dominika Kachlik, Maciej Babicz, Kamil Studnicki, Monika Węgiel i inni
11 grudnia 2022 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
24 201teatr
Mikołajki w Teatrze? WSZYSTKIE MYSZY LUBIA SER
10 grudnia 2022 - 11:00
Terminal Kultury Gocław
Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawa
11 042teatr
Borys LBD, Enter i Hokus Pokus
10 grudnia 2022 - 22:00
Odessa Club
Kolejowa 8/10 Warszawa
16 738teatr
FIRE 90's- Tribute to Grunge & HEY, Man in the BOX feat. Banach & Kafi (BaiKa)
10 grudnia 2022 - 20:00
Klub Remont
ul. Waryńskiego 12a Warszawa
118 496teatr
„Company” / Stephen Sondheim
10 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Basen Artystyczny
M. Konopnickiej 6 Warszawa
13 810teatr
Walc z nocy i dni, 40lat minęło, Róża i Bez, Miłość złe humory ma, Miłość Ci wszystko wybaczy i inne
10 grudnia 2022 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
51 533teatr
Wszystkie myszy lubią ser
10 grudnia 2022 - 11:00jest więcej terminów
Terminal Kultury Gocław
ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 24 Warszawajest więcej miejsc
13 557teatr
Pinokio: Joanna Halinowska, Grażyna Rogowska, Marlena Suder, Igor Obłoza, Michał Ziembicki
10 grudnia 2022 - 11:00
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawa
15 422teatr
Baletniczki - pokaz finałowy
10 grudnia 2022 - 17:00jest więcej terminów
Sala Widowiskowa Ośrodka Kultury Ochoty Radomska 13/21 - wejście C, 02-323 Warszawa
Radomska 13/21 Warszawa
12 879teatr
Teatr Scena Główna Handlowa – Białe Noce
10 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
14 849teatr
The Simon & Garfunkel Story
10 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Arena Ursynów
ul. Pileckiego 122 Warszawajest więcej miejsc
463 984teatr
Stand-up / Arkadiusz "Jaksa" Jakszewicz i Julek Sipika / Warszawa / 9.12.2022 / godz.18:30
9 grudnia 2022 - 18:30
Resort Komedii
ul. Bielańska 1 Warszawa
10 597teatr
Król i Morze | Fundacja Scena Lubelska
9 grudnia 2022 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
12 083teatr
Asy przestworzy - jesień 2022
9 grudnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Klub Remont
ul. Waryńskiego 12a Warszawajest więcej miejsc
89 249teatr
Łydka Grubasa - finał jesiennej trasy - sekcja dęta oraz zespół Dirty Shirt z Rumunii + BATNA
9 grudnia 2022 - 20:00
Klub Progresja
ul. Fort Wola 22 Warszawa
22 959teatr
SIEDEM SEKUND WIECZNOŚCI
9 grudnia 2022 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Polonia
ul. Marszałkowska 56 00-545 Warszawa Warszawa
20 796teatr
