
Przyśniło mi się
- od: 7 grudnia 2011, środado: 13 grudnia 2011, wtorek

Katarzyna Karpowicz, malarstwo
Wernisaż: 7 grudnia, godz. 19.00
Istotą obrazow Katarzyny Karpowicz jest zamyślenie. Wszystkie postacie, zwierzęta, nawet rzeczy, wydają się zamyślone i senne. To nie jest zmęczenie czy rozleniwienie, ale gra z czasem, ktory jest rzeczywiście nierzeczywisty. (…)
Obrazy w malarstwie Katarzyny tworzą cykle, krotkie, ale wymowne. Powodem skupienia na jakimś temacie jest zawsze człowiek i fascynacja nim. Trzeba tylko rzucić światło na postać, zanurzyć ją w wodzie, w powietrzu, w nocy lub w cieniu. Ludzie ciągną za sobą niewidoczny welon - to ukryta historia ich życia i pamięć. Artystka podgląda i obserwuje ludzi, życzliwie i czule, jakby mowiła: chcę was zrozumieć i zatrzymać na chwilę, nie chodźcie tak prędko. Zawsze jednak odchodzą na chwilę lub na zawsze. Stąd cień smutku w tych obrazach.
W liście do mnie Katarzyna napisała:_ _
_Wszystko, co maluję, musi wyjść ze wzruszenia, emocji, z namiętności, dręczącego snu. Nie udają mi się obrazy wymyślone, wykalkulowane, naszkicowane i przeniesione na płotno, muszę mieć powod emocjonalny, inaczej się nudzę (...). Najbardziej interesuje mnie atmosfera wokoł człowieka i drobna chwila, ktora może niewiele mowi, ale jest zmysłowa. _
_ _
Energia uczucia, ktora jest w tych słowach, daje sztuce siłę. I zagadka, ktora mieszka w tych obrazach, bez względu na to, czy tematem są baseny, taniec, sny, czy zupełnie nowe sceny cyrkowe. Zapewne tajemnica kryje się tu w czasie. Ów czas w obrazach stanął, lecz tylko na chwilę. Malarka wstrzymała go, by mu się przyjrzeć. A rozstaje się z nim niechętnie, szczegolnie z ludźmi, ale co robić - czas w drogę...
Uderza, jak dobry ma warsztat; jakby notowanie świata w rysunku było chlebem powszednim. Zapewne pomogła tu tradycja domu. Matka, Anna Karpowicz, jest bardzo dobrą malarką, ojciec Sławomir był wybitnym artystą. Zmarł, gdy corka miała 16 lat, musiał jednak zauważyć jej talent, ktorego wczesnym świadectwem jest szkicownik - zapis choroby ojca. Jego odejście właśnie w dniu urodzin corki zostawiło w tej sztuce trwały znak, jakby przeczucie, że każdy początek jest końcem, koniec zaś początkiem...
Osobny rozdział powinien być poświęcony temu, jak Katarzyna używa koloru. Z powściągliwą odwagą, co nadaje obrazom odmienną atmosferę i tonację w zależności od tematu. Chociaż kolor używany jest oszczędnie i roztropnie, co jakiś czas zostaniemy uderzeni jakimś mocnym akcentem.
Osadzenie tego malowania w solidnym rzemiośle, w wielkiej tradycji sztuki, sprawia, że bez trudu znajdujemy w tych obrazach rożne tropy - od renesansu, poprzez znaki malarstwa metafizycznego, do Balthusa; są nastroje z jego obrazow, a nawet jakiś okres Picassa, do ktorego zbliżyły malarkę wystudiowane grupy postaci oraz sceny cyrkowe. Dlatego krajobraz w tych obrazach czasami zdaje się być sumą wszystkich krajobrazow w historii malarstwa.
(...)
Powtorzę, co pisałem już kiedyś, myśląc nie tylko o Katarzynie Karpowicz:
Trzeba się cieszyć - więc się cieszę - że uparcie odradza się grupa młodych malarzy, ktorzy mają siłę i odwagę, by kontynuować wielką tradycję malarstwa figuratywnego. Wbrew komercji, modzie i krytykom.
Tomasz Jastrun
… niemal w każdym z jej obrazow jest jeszcze dziecięca uroda, nieco naiwna ufność, ale już podszyta strachem i doświadczeniem okrucieństwa losu. Beztroska już nie jest zupełna i przyszłość nie jest prosta. Chyba właśnie ta dwoistość, to przemieszanie dziecięcości i dojrzałości spojrzenia decydują o uroku prac artystki.
Mistrzowie, do ktorych nieustannie wraca, to Beckmann, Picasso, Balthus, Hockney, Giotto ale też Dostojewski i Kieslowski. Dziewczynka, ktora na kartkach papieru kredkami i pisakami „tworzyła światy", rysowała dzieci, uczłowieczone koty, cyrkowcow, gimnastykow i pływakow, dorosła.
Ale może skończmy z tymi probami analizy, doszukiwania się przyczyn, omawiania skutkow. Może jak bohater książki Homo Faber zapatrzony w muzeum w kamienną rzeźbę - głowkę dziewczynki - zapytajmy:
- O czym ona śni?
_Wojciech Tuleya _
Pracownia pełna obrazow - z życia, ze snow. Zamiast koncypowania - intuicja. Nic nie trzeba wymyślać na siłę, bo tematy, pomysły przychodzą same. Najczęściej we śnie. Codzienne życie znajduje odbicie we śnie, sen przegląda się w obrazie. (…)
Małgorzata Czyńska
bilety:
wstęp wolny

Katarzyna Karpowicz In dressing room Oil on canvas 55 x 38 centimeters

Katarzyna Karpowicz Underwater Oil on canvas 33 x 46 centimeters

Wystawa "Jarosław Modzelewski: szkicownik"
6 sierpnia 2018 - 11:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
12 434sztuka
Wystawa „Obrazy niech bronią się same. Aleksander Roszkowski”
2 sierpnia 2018 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
12 889sztuka
WAWELBERCZYCY - Wystawa
31 lipca 2018 - 19:00
Plac Zamkowy (przy trasie W/Z)
Plac Zamkowy Warszawa
12 514sztuka
Liddy Scheffknecht – rezydencja artystyczna w Warszawie
od: 1 lipca 2018 do: 31 lipca 2018
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
12 951sztuka
Wystawa "Projekt o nieznanym tytule"
25 lipca 2018 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
19 507sztuka
Izabela Olszyna - Abstrakcja okiełznana - cykl malarski Aerial - Galeria Schody 9-22.07.2018
od: 9 lipca 2018 do: 22 lipca 2018
Galeria Schody
Nowy Świat 39 Warszawa
13 636sztuka
Skały i piaski. Fotografie z siedmiu kontynentów Andreas Hürlimann
od: 5 czerwca 2018 do: 22 lipca 2018
Muzeum Ziemi PAN
al. Na Skarpie 27 Warszawa
13 589sztuka
Otwarcie wystawy "Ciągła gotowość ruchu" w DESA Unicum
19 lipca 2018 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
13 275sztuka
Portret Króla Jegomości. Lato w Zamku dla dzieci 6-12 lat.
17 lipca 2018 - 11:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
12 568sztuka
The Sword-Swallowing Toad - wystawa Marianne Vlaschits i Zofii Rydet
od: 10 czerwca 2018 do: 13 lipca 2018
Austriackie Forum Kultury
ul. Próżna 7/9 Warszawa
13 532sztuka
Aukcja Młoda Sztuka
10 lipca 2018 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
12 430sztuka
Summer Exhibitions w DESA Unicum - pierwsza w Polsce tak obszerna prezentacja prac niezależnych międzynarodowych twórców
6 lipca 2018 - 11:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
11 922sztuka
10 krótkich historii z Lizbony | Ignacy Cembrzyński
7 lipca 2018 - 18:00
Bar Ząbkowski
Ząbkowska 2 Warszawa
12 658sztuka
Wernisaż wystawy Tomka Mistaka | 7:20 a.m.
5 lipca 2018 - 19:00
Żywa Galeria przy ArtBistro Stalowa52
Stalowa 52 Warszawa
12 786sztuka
Aukcja Art Outlet. Sztuka Współczesna i Sztuka Dawna
3 lipca 2018 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
12 650sztuka
Barany. Islandzka opowieść
30 czerwca 2018 - 14:00, 18:00jest więcej terminów
Elektronik
Generała Zajączka 7 Warszawajest więcej miejsc
2 148 087kino
Dni Otwarte w Domu Kereta
od: 21 czerwca 2018 do: 30 czerwca 2018
Dom Kereta
Chłodna 22 Warszawa
12 677sztuka
