koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Finały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianieCO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

NOWE HISTORIE - NOWE BIOGRAFIE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 933 wyświetleń od 15 listopada 2011
  • od: 28 listopada 2011, poniedziałek
    do: 29 listopada 2011, wtorek

konferencja

Po „Ustanawianiu historii" (2009) i „Wymowie faktow" (2010) trzecia konferencja z cyklu NOWE HISTORIE poświęcona jest biografistyce teatralnej - tej pielęgnowanej, ale i zaniedbywanej przez historykow teatru oraz tej uprawianej i wykorzystywanej przez tworcow teatralnych. Biografia jest bowiem dzisiaj nie tylko domeną nauki i nie tylko gatunkiem literackim, lecz także źrodłem inspiracji, przedmiotem zainteresowania i tematem tekstow dramatycznych, przedstawień teatralnych, performansow. Biogramat jako tekst biograficzny pisany na scenę i bioteatr jako sposob performowania własnego lub cudzego życia to zatem także odmiany biografii teatralnej.

Co za tym idzie, nie tylko w historii teatru, ale i w sztuce, biografistyka staje się dziś terenem sporow ideologicznych, gier tożsamościowych, eksperymentow narracyjnych i rozważań teoretycznych oraz, co warto mieć na uwadze, polem rozmaitych nadużyć etycznych. W biografistyce najpełniej chyba urzeczywistnia się praktyka ustanawiania historii i ogniskuje większość problemow wynikających z niepewnego statusu i wieloznacznej wymowy faktow. Musi to rodzić pytania zarowno metodologiczne, jak światopoglądowe, dotyczące eksplorowania źrodeł, gromadzenia materiałow, kryteriow ich selekcji. Pytania o mechanizmy pamięci, o napięcie między życiem a tworczością artystyczną, o uwikłanie indywidualnych losow w wielorakie konteksty historyczne, o polityczny i ideologiczny przekaz narracji biograficznej.


Poniedziałek, 28 listopada 2011

10.00 - 12.00

Magdalena Raszewska: "Biografia: czy zawsze należy pisać"

Halina Waszkiel: "Biograf jako Oko Opatrzności"

Anna Kuligowska-Korzeniewska: "Autobiografia = biografia. Przypadek Leona Schillera"


12.30 - 14.30

Ewa Partyga: "Filozofia biografii w ujęciu Adriany Cavarero"

Mirosława M. Bułat: "Okiem Minotaury. O nowej biografii dramatopisarza żydowskiego Jakuba Gordina"

Jagoda Hernik Spalińska: "Stanisława Przybyszewska - bez klucza"


16.00 - 18.00

Anna Korzeniowska-Bihun: "Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej"

Dorota Jarząbek-Wasyl: "Pamiętnik aktora - najpoczytniejszy romans świata? Formy i strategie autobiograficzne w memuarystyce teatralnej XIX/XX wieku"

Wanda Świątkowska: "Powieść o Witusiu - niedokończona autobiografia Juliusza Osterwy"


18.30

Panel dyskusyjny: Jak możliwa jest biografia aktorska

Prowadzenie: Dariusz Kosiński

W rozmowie udział biorą: Elżbieta Baniewicz, Jolanta Kowalska, Emil Orzechowski


Wtorek, 29 listopada 2011

9.30 - 12.00

Krzysztof Cicheński: "Doświadcze(/a)nie zamiast faktow - w stronę dramatycznej autobiografii Tadeusza Rożewicza"

Waldemar Wasztyl: "Persona. Simone Weil czyli Krystian Lupa"

Maria Napiontkowa: "Biografie teatralne Pawła Passiniego"

Martyna Miller: "Klaus Kinski, czyli ten, ktory pokochał miłością niechcianą"


12.30 - 14.30

Paweł Mościcki: "Karski - paradoks o świadku"

Dorota Ogrodzka: „Grotowski - narracje". Konferencja jako inscenizacja biografii niemożliwej

Krystyna Duniec, Joanna Krakowska: "Pokolenie. Biografia zbiorowa"


16.00 - 18.00

Małgorzata Sugiera: "Biografia Innego. Rekonesans"

Mateusz Borowski: "Wszystkie imiona Czarnej Wenus. Biografie kolonialnego Innego"

Marcin Bogucki: "Szymanowski - Treliński - Warlikowski. Dwie inscenizacje Krola Rogera w kontekście biografii kompozytora"


18.30

Promocja tomow "Wymowa faktow" i "Poetyka kulturowa polskiego Szekspira"


19.00

Panel dyskusyjny: Po co Innym biografie?

Prowadzenie: Krystyna Duniec

bilety:

wstep wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ