INFORMACJA:
EUGENIO BARBA W WARSZAWIE
- 17 października 2011, poniedziałek» 18:00

Eugenio Barba w Warszawie
| spotkanie, promocja książki, spektakl
Od czego ucieka reżyser?
Jaki dom chce spalić?
O szalonych mistrzach, indywidualnej metodzie reżyserowania
i jej nauczaniu oraz o tym, czy teatr może być bezkrwawą rebelią
- z Eugeniem Barbą rozmawia Leszek Kolankiewicz.
W programie:
Promocja książki Eugenia Barby "Spalić dom. Rodowod reżysera"
"Latający dywan" - pokaz pracy Julii Varley, aktorki Odin Teatret
wstęp wolny
Wizyta legendarnego Odin Teatret w Polsce związana jest ze światową premierą spektaklu Eugenia Barby "Chroniczne życie", ktory będzie pokazywany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu oraz w Ośrodku Teatralnym Kana w Szczecinie. Natomiast w warszawskim Instytucie Teatralnym odbędą się - promocja najnowszej książki Eugenia Barby Spalić dom. Rodowod reżysera oraz pokaz pracy Julii Varley. W "Latającym dywanie" wieloletnia aktorka Barby wychodzi od zdania: „Tekst jest niczym dywan, ktory musi odlecieć w dal" i prowadzi widzow przez przedstawienia Odin Teatret, w ktorych brała udział w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Zaledwie kilka niezbędnych komentarzy towarzyszy jej działaniom wokalnym, pokazującym „przejście słowa od formy pisanej - do przestrzeni, od chłodu papieru - do wolności interpretacji".
Eugenio Barba: "Spalić dom. Rodowod reżysera"
przekład z języka włoskiego Anna Gorka,
Instytut im. Jerzego Grotowskiego,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego,
Wrocław - Warszawa 2011
„Piszę nie po to, żeby coś przekazać, lecz żeby oddać. Wiele zostało mi dane. Miałem mistrzow, ktorzy nie wiedzieli, że będą moimi mistrzami i nie chcieli nimi być. Większość z nich już nie żyła, kiedy przyszedłem na świat. Swoimi słowami, koincydencjami, dwuznacznościami sprzyjali odkrywaniu przeze mnie wiedzy, ktora prowadziła mnie ku sobie samemu. Pisząc, zdaję sobie sprawę, że podobne koincydencje przydarzą się rownież niektorym moim czytelnikom. […] Czym jest dla mnie dramaturgia? Działaniem dla zaspokojenia głodu, bochenkiem ciepłego chleba.
Kopię ziemię, nawadniam ją, zasilam nawozem i sieję zboże. Czekam. Z ziaren wyrastają łodygi i kłosy. Młocę. Suszę i mielę ziarno. Mieszam mąkę z wodą, dodaję sol i drożdże. Wyrabiam ciasto. Jeszcze raz czekam. Obserwuję wyrastanie, prawdziwy cud, owoc doświadczenia i troski o szczegoły. Dłońmi nadaję kształt ciastu. Wkładam je do pieca i kontroluję czas pieczenia. Wyciągam bochenek z pieca i czekam aż trochę ostygnie. Teraz mogę jeść ciepły chleb." (fragment książki)
Eugenio Barba urodził się w 1936 roku w południowych Włoszech. W 1954 roku wyemigrował do Norwegii, gdzie pracował jako spawacz i marynarz. W latach 1961 - 1964 studiował reżyserię w Warszawie i był asystentem Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium 13 Rzędow w Opolu. W 1964 roku założył w Oslo skandynawski teatr laboratoryjny Odin Teatret, ktory dwa lata poźniej przeniosł się do Holstebro w Danii, gdzie pracuje do dziś.
Barba wyreżyserował ponad siedemdziesiąt przedstawień, między innymi: "Dom mego ojca" (1972), "Przyjdź! A nasz będzie dzień" (1976),"Popioły Brechta" (1980), "Ewangelia z Oxyrhynchos" (1985), "Talabot" (1988), "Kaosmos" (1993), "Mythos" (1998), "Sen Andersena" (2005), "Ur-Hamlet" (2006), "Chroniczne życie" (2011).
W 1979 roku założył Międzynarodową Szkołę Antropologii Teatru (ISTA).
Za działalność artystyczną i naukową Barba otrzymał doktoraty honoris causa uniwersytetow w Århus (Dania), Ayacucho (Peru), Bolonii (Włochy), Buenos Aires (Argentyna), Hawanie (Kuba), Hongkongu, Plymouth (Wielka Brytania) oraz Warszawie. Opublikował wiele książek, z ktorych po polsku ukazały się: "Ziemia popiołu i diamentow. Moje terminowanie w Polsce" (Ośrodek Badań Tworczości Jerzego Grotowskiego, 2001), "Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt" (Instytut Kultury Polskiej UW, 2003), zredagowana z Nicolą Savaresem "Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru" (Ośrodek Badań Tworczości Jerzego Grotowskiego, 2005) oraz "Canoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru" (Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2007).
Organizatorzy:
Instytut Kultury Polskiej UW
Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
bilety:
wstęp wolny
Spróbuj specjalnego menu za 20 zł w G City Targówek!
od: 18 października 2025 do: 31 października 2025
Centrum Handlowe Atrium Targówek
ul. Głębocka 15 Warszawa
19 207samorozwoj
Summit Play Sustain „Re:Forma Mody”
29 października 2025 - 11:00
Akademia Sztuk Pięknych
Krakowskie Przedmieście 5 Warszawa
5 909samorozwoj
Dziady, czyli słowiańskie i ludowe spotkania ze zmarłymi
29 października 2025 - 18:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
9 538samorozwoj
Summit Play Sustain „Re:Forma Mody”
28 października 2025 - 11:00
Szkoła Główna Handlowa
al. Niepodległości 162, Warszawa
7 713samorozwoj
Etnograficzne ścieżki Małgorzaty Orlewicz
28 października 2025 - 18:00
Pracownia Duży Pokój
ul. Warecka 4/6 (wejście od ul. Kubusia Puchatka) Warszawa
7 827samorozwoj
Szybkie Randki w Warszawie (31-43 lat)
26 października 2025 - 18:00
NINE"s
ul. Haberbuscha i Schielego 6 Warszawa
15 517samorozwoj
Październikowy Jarmark Produktów Regionalnych
od: 22 października 2025 do: 25 października 2025
Centrum Handlowe Blue City
al. Jerozolimskie 179 Warszawa
14 132samorozwoj
Meksykańska fiesta w G City Targówek!
od: 23 października 2025 do: 25 października 2025
Centrum Handlowe Atrium Targówek
ul. Głębocka 15 Warszawa
12 557samorozwoj
Weekend pełen magii i radości w G City Promenada
od: 17 października 2025 do: 19 października 2025
CH Promenada
ul. Ostrobramska 75 C Warszawa
23 615samorozwoj
















