koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaBWA Wrocław - spadekGAUDIUM
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Chopiniana - 9. Dni Fryderyka Chopina - Polonez

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 34 992 wyświetleń od 12 lipca 2011

Warszawa » Krakowskie Przedmieście 26/28 » NA MAPIE

  • 24 lipca 2011, niedziela
    » 20:00

Fryderyka Chopin - w łąkach i w salonie

*Podczas 9 edycji popularnego stołecznego festiwalu Warszawa rozbrzmiewać będzie…polonezem. W 2011 zmieniamy formułę festiwalu. Podstawowe jego założenia - realizację w miejscach „Chopinowskich" oraz związki Chopina z innymi sztukami, nie tylko muzyką klasyczną - zostaną zachowane. Nadal w nowatorski i niekonwencjonalny sposob festiwal będzie prezentował tworczość Fryderyka. Natomiast od tego roku każda edycja Chopinianow będzie edycją monograficzną. Każda bowiem będzie wyczerpująco prezentowała jeden z ulubionych gatunkow muzycznych Fryderyka Chopina, na podstawie dzieł zarowno samego kompozytora, jak i utworow przedchopinowskich i pochopinowskich. A więc - „polonezem czas zacząć" "nowe życie" Chopinianow.
*

Dlaczego to „nowe życie" Chopinianow zaczynamy od poloneza? Nie tylko dlatego, ze tworczość Chopina zaczyna się właśnie od poloneza (pierwszy znany utwor Chopina to Polonez B-dur, a pierwszy wydany to Polonez g-moll, skomponowany poł roku poźniej). Polonez-fantazja As-dur op. 61 natomiast to ostatni wielki utwor Chopina na fortepian solo. Ale może ważniejszy jest fakt że w polonezach najbardziej wyraził się narodowy charakter dzieła urodzonego w Żelazowej Woli kompozytora. Polonez, taniec szlachecki i dostojny, wyrażający dumę dawnych Sarmatow miał już wczasach Chopina długą i ciekawą historię. Jednak nikt nie oddał monumentalnego charakteru tego tańca tak jak uczynił to Chopin w Polonezach A-dur op. 40/1 czy As-dur op. 53, nikt nie oddał tak tragizmu poloneza jak Chopin w Polonezie fis-moll. I wreszcie Polonez - fantazja, podsumowujący genre poloneza, a będący momentami impresjonistycznym poematem na temat tego tańca - dzieło wspaniałe, zagadkowe, wizjonerskie.

Zapraszamy więc do poloneza. Przez cztery dni słuchać będziemy polonezow na orkiestrę i na fortepian, na klawesyn i na głos, wreszcie w wir poloneza przyprawionego goralskim folklorem zaprosi nas smyczkowy zespoł Wołosow i Lasoniow. Wysłuchamy wszystkich polonezow Chopina, co pozwoli prześledzić drogę od pierwszych, doskonale zakorzenionych w tradycji epoki młodzieńczych polonezow do wizyjnych poematow paryskiej dojrzałości. Ale posłuchamy też polonezow przed-chopinowskich i po-chopinowskich. Polonezow Bacha i Ogińskiego, Zarębskiego i Szymanowskiej, Ogińskiego i Szymanowskiego. Będziemy podziwiać stare instrumenty: XVIII wieczny klawesyn i pochodzące z początku XIX wieku piano forte.

A to wszystko w pejzażach Warszawy, gdzie przez blisko 20 lat Chopin mieszkał, spacerował, zdobywał wykształcenie, przeżywał młodzieńcze przyjaźnie i pierwsze porywy serca, gdzie wreszcie odnosił pierwsze sukcesy jako wirtuoz i kompozytor.

Wykonawcy:

Piotr SAŁAJCZYK - fortepian

WOŁOSI I LASONIOWIE

Krzysztof LASOŃ - skrzypce

Agnieszka LASOŃ - skrzypce

Zbigniew MICHAŁEK - skrzypce

Elżbieta MROŻEK-LOSKA - altowka

Jan KACZMARZYK - altowka trzystrunowa, gajdy

Stanisław LASOŃ - wiolonczela

Robert WASZUT - kontrabas

     Andrzej SUŁEK - słowo o muzyce  

P r o g r a m

Fryderyk Chopin

Koncert fortepianowy f-moll op. 21 - fragmenty

Parafrazy ludowe i wersje oryginalne chopinowskich mazurkow i polonezow

Fantazja A-dur na tematy polskie op. 13 - fragmenty

Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Więcej informacji na stronie festiwalu: www.chopiniana.pl

Chopin na ludowo?!

Ostatnio nie brakowało projektow jazzowych inspirowanych muzyką Chopina. Rzadziej pojawiały się pomysły idące w kierunku tak modnej ostatnio muzyki folk. Ludowe korzenie muzyki Fryderyka są oczywiście wszystkim znane i bezustannie podkreślane zwłaszcza w starszych monografiach. Jednak zaproponowanie wędrowki z salonow do natury i to z tak zdecydowanie miejskim tańcem jak polonez?

Dla Chopina taka podroż nie była by niczym dziwnym. Wszak czuł się rownie dobrze w salonach warszawskich i paryskich jak na wakacyjnych wilegiaturach w Szafarni, Sannikach czy Nohant.

Wołosi i Lasoniowie to zespoł wyjątkowo predystynowany do tworzenia projektow na pograniczu muzyki ludowej i klasycznej. Spotkanie muzykow o klasycznym wykształceniu (bracia Lasoniowie) z autentycznym zespołem goralskim spod Istebnej (Wołosi) daje doskonały rezultat. Wysoki profesjonalizm i wirtuozostwo splata się tu z żywiołowym podejściem do muzyki tradycyjnej. Oto co mowią o swojej drodze muzycy zespołu:

"To ponowne spotkanie dwoch rodzajow muzykowania, ktore zawsze siebie poszukiwały. A przecież najwięksi zawsze wracali do korzeni. Bach pisał gawoty, gigi i bourrees, Chopin mazurki i polonezy, Wieniawski kujawiaki i oberki a Szymanowski stworzył balet Harnasie. Wszyscy oni spotykali się z muzykami ludowymi i spędzali długie wieczory przy wspolnym muzykowaniu. Z drugiej strony barokowa maniera wykonawcza przypominała sposob wydobycia dźwięku dzisiejszych gorali. Dlatego kiedy grają oni muzykę baroku jest w tym jakaś prawda. A gdy muzycy klasyczni ćwiczą tańce ludowe Wieniawskiego, najlepszym natchnieniem jest muzyka gajd.

Dzisiaj świat chce posegregować dźwiękowe światy jednych i drugich w odrębne kategorie. Postrzega muzykę poważną w sztywnym kołnierzyku, precyzyjną i niedostępną w swym wyrafinowaniu. Zaś ludowości zabrania świeżości i poszukiwań, ktore zawsze były jej istotą tylko dlatego, aby utrzymać czystość stylu. Jedno i drugie hamuje prawdziwy rozwoj i tłumi to, co od pradziejow było istotą jakiejkolwiek sztuki - potrzebę leczenia serc."

Tym razem zespoł wzbogaca pianista Piotr Sałajczyk, absolwent katowickiej Akademii Muzycznej.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ