
Jerzy Nowosielski 1923-2011
- od: 26 marca 2011, sobotado: 23 kwietnia 2011, sobota

Prezentowana w dniach 26 marca - 23 kwietnia wystawa to kolejna po zeszłorocznych „Cerkiewkach" oraz „Malarstwie, grafice i rysunku" monograficzna ekspozycja poświęcona tworczości zmarłego niedawno Jerzego Nowosielskiego.
Prezentowane rysunki i akwarele pochodzą z bardzo wczesnego okresu tworczości artysty. Powstawały zaraz po wojnie i we wczesnych latach 50 tych i 60 tych. W biografii Nowosielskiego jest to niezwykle ciekawy okres młodzieńczych poszukiwań, i to zarowno w sferze tworczej jak i życiowej. Podczas okupacji, studiował krotko w Krakowskim Instytucie Sztuk Plastycznych. Zamknięcie przez Niemcow szkoły stało się dla 20-to letniego artysty impulsem do realizacji zamierzenia, ktore dojrzewało w nim od dłuższego czasu - wyjechał do Lwowa, aby po kilku miesiącach wstąpić do wspolnoty mnichow z podmiejskiej ławry Św. Jana. Los nie przeznaczył mu jednak zakonnego życia, bo zaledwie po poł roku pobytu w klasztorze, na skutek choroby musiał powrocić do Krakowa. Tutaj, nawiązał kontakt z innymi młodymi plastykami skupionymi wokoł Kantora, znanymi dziś jako Grupa Krakowska II, ktorej malarskim celem było świadome przeciwstawianie się oficjalnemu nurtowi polskiego koloryzmu. Wraz z innymi członkami grupy, tuż po wojnie od maja 1945 r., zaczął wystawiać swoje prace. W tym okresie, probował kontynuować naukę malarstwa w krakowskiej akademii, w pracowni Eugeniusza Eibischa, jednak szybko uznał, że więcej daje mu uczestnictwo w pozauczelnianym życiu artystycznym Krakowa i nie chcąc tracić czasu, świadomie zrezygnował z nauki. Pomimo nieukończonych studiow, po interwencji w Ministerstwie Kultury, Tadeusz Kantor uczynił go swoim młodszym asystentem w krakowskiej PWSSP. Kantor, był też świadkiem na jego ślubie z Zofią Gutkowską, ktory obył się w 1949 r.
Koniec lat 40tych, to bardzo trudny okres w tworczym życiu Nowosielskiego. Panowanie socrealizmu wykluczyło go z oficjalnego życia artystycznego. Nigdy nie zdobył się na malowanie obrazow, ktore mogły być w tamtym czasie wystawiane. W poszukiwaniu środkow do życia podejmował rożne zajęcia. w 1950 roku podjął pracę urzędnika w Państwowej Dyrekcji Teatrow Lalek w Łodzi, ktorą rzucił już po kilku miesiącach nie mogąc znieść pracy za biurkiem. Poźniej wraz z Adamem Stalony-Dobrzańskim malował cerkwie i kościoły oraz projektował kostiumy i scenografie dla łodzkich teatrow.
Zła passa i nękające artystę kłopoty finansowe przerwane zostały wreszcie w 1954 roku, kiedy jeden z jego pejzaży („Krajobraz" olej 50x60 cm) został pokazany na XIV Ogolnopolskiej Wystawie Plastyki w warszawskiej Zachęcie. Nowosielski powrocił do oficjalnego życia artystycznego. Wkrotce też pierwszy jego obraz zakupiło Muzeum Narodowe. Od 1955 roku artysta zaczął regularnie sprzedawać swoje dzieła.
Prezentowane na wystawie prace, są nieocenionym źrodłem wiedzy na temat poszukiwań własnej drogi tworczej prowadzonych przez artystę w latach 40tych i 50 tych. W tym czasie, jak sam wspominał w jednym z wywiadow, przeżywał stan rozdwojenia jaźni artystycznej pomiędzy abstrakcją, ktorą odkrył dla siebie w 1947 roku, a pewnymi elementami figuracji. Kluczem do połączenia tych dwoch tendencji okazała się ikona, w ktorej na jednej płaszczyźnie spotykają się w rownych proporcjach z jednej strony realizm, z drugiej duch abstrakcji. Paradoksalnie, do tego rozwiązania doszedł Nowosielski w okresie swojego kilkanaście lat trwającego ateizmu. To odkrycie, ktorego źrodeł upatrywać trzeba w najwcześniejszych fascynacjach sztuką ikony, przeżytych w prawosławnych klasztorach i w muzeum ukraińskim we Lwowie, ukształtowało dojrzały styl malarski artysty. „Święty Mikołaj" - jedna z prac pokazywanych na wystawie - jest ikoną, ktore Nowosielski malował rownolegle z obrazami o tematyce świeckiej. Jednak nawet te, zawsze bliskie były obrazowaniu ikony, poprzez charakterystyczne spłaszczenie form, konturowość czy zredukowanie światłocienia. Trzon wystawy „Jerzy Nowosielski 1923 - 2011" stanowią prace na papierze: akwarele, gwasze i rysunki, ktore artysta tworzył przez całe życie. Rysunek był dla Nowosielskiego czymś pośrednim między malarstwem i pismem, obszarem w ktorym mogł sobie pozwolić na więcej niż w malarstwie: „…rysując, czuję się bardziej pisarzem niż malarzem, ponieważ czuję się zwolniony z pewnych reguł artystycznych, ktore w malarstwie powszechnie obowiązują" mowił.Z drugiej strony jednak, przy wykonywaniu rysunkow, sam narzucał sobie rygory, ktore mogą zaskakiwać. W omawianym okresie posługiwał się tzw. „linią ciężką", czy też jak nazwał ją Jerzy Tchorzewski „prostą nowosielską". Aby wyeliminować nabyte nawyki rysunkowe, uniknąć stylizacji i maniery, przez jakiś czas artysta wykonując rysunki postanowił posługiwać się linijką i to zarowno przy wykonywaniu linii prostych jak i nieregularnych, owalnych czy okrągłych - obracając linijkę w określonym kierunku. W tak wykonywanym rysunku wszystko podlegało kontroli intelektualnej, a nabyte wcześniej nawyki zostały całkowicie wyeliminowane. Artysta podkreślał, że zaważyło to bardzo istotnie na sposobie jego rysowania w ogole, a także na całym jego malarstwie.
Wśrod tych wczesnych rysunkow przedstawionych na wystawie odnajdujemy całe spektrum tematow, ktore artystę interesowały w całym jego tworczym życiu: portrety, akty, gimnastyczki, święci, pejzaże, martwe natury. Rysowane ołowkiem, długopisem, podmalowywane temperą, ukazują warsztat artysty, jego drogę do genialnych kreacji malarskich, ktorymi wpisał się do kanonu polskiej sztuki XX wieku.
bilety:
wstęp wolny


Ciało jako „materia godna teatralnej oprawy”. O nowożytnych teatrach anatomicznych
4 lutego 2019 - 17:00
Zakład Medycyny Sądowej
ul. Oczki 1 Warszawa
13 968sztuka
Koncert inauguracyjny cyklu "Rok Wazowski"
3 lutego 2019 - 18:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
16 175sztuka
Franz Schubert „Winterreise”. Recitale Mistrzów - Jarosław Bręk
1 lutego 2019 - 19:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
25 117sztuka
Prace z kultowego pisma "Chimera" na wystawie w Warszawie
31 stycznia 2019 - 19:00
Desa Unicum
Piękna 1A Warszawa
15 260sztuka
Wystawa rzeźb Józefa Wilkonia w Limited Edition
od: 15 października 2018 do: 31 stycznia 2019
Atelier Limited Edition
Boboli 6/12 Warszawa
15 544sztuka
Młodzi Wirtuozi w Zamku Królewskim
27 stycznia 2019 - 12:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
14 153sztuka
"WYBIEG" SPEKTAKL TEATRU TAŃCA ZAWIROWANIA
26 stycznia 2019 - 19:00
Teatr Tańca Zawirowania
nie podano Warszawa
25 948teatr
Muzyka dawna na Zamku Królewskim - "Concerto dei concerti"
26 stycznia 2019 - 19:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
25 036sztuka
SPEKTAKL "REAL LOVE" TEATRU TAŃCA ZAWIROWANIA
25 stycznia 2019 - 19:00
Teatr Tańca Zawirowania
nie podano Warszawa
26 240teatr
ZERO WASTE Culture: Dzień Domeny Publicznej
25 stycznia 2019 - 15:30, 21:00
Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny
ul. Wałbrzyska 3/5 Warszawa
13 932sztuka
Wystawa i aukcja Art Outlet: Sztuka Współczesna
24 stycznia 2019 - 19:00
DESA Unicum
Piękna 1A Warszawa
13 912sztuka
Tenere znaczy Sahara - wernisaż wystawy fotograficznej
24 stycznia 2019 - 19:00
Dom Kultury KADR
ul. P. Gintrowskiego 32 Warszawa
14 302sztuka
„Tryptyk Armenii: Ołtarz – Pieśń – Z ręki Boga. Katedra 2017–2018”
23 stycznia 2019 - 12:00
Galeria Brama Bielańska
Czujna 1 Warszawa
13 987sztuka
Nowy obraz na nowy rok. XXIX Aukcja Nowej Sztuki w Art in House
21 stycznia 2019 - 19:30
Art in House Dom Aukcyjny
Aleje Jerozolimskie 107 Warszawa
18 017sztuka
Kiermasz rękodzieła: Mieszkańcy – mieszkańcom
20 stycznia 2019 - 15:00
Dom Kultury Zacisze
ul. Blokowa 1 Warszawa
13 955sztuka
Godzina ze sztuką w Zamku
20 stycznia 2019 - 12:00
Zamek Królewski
Plac Zamkowy 4 Warszawa
14 058sztuka
WIWARIUM od pustyni do tropików – warszawskie targi egzotyczne
20 stycznia 2019 - 15:00
Hala sportowa "Saska"
Angorska 2 Warszawa
13 933sztuka
