koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobraniaFinały Mistrzostw Świata w graniu Chopina na fortepianie
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

KOCHAM POLSKĘ

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 398 wyświetleń od 4 października 2010

Warszawa » Chodakowska 19/31 » NA MAPIE

  • od: 14 października 2010, czwartek
    do: 3 listopada 2010, środa

Mariusz Forecki

Z*apis zmian w społeczeństwie polskim lat 1989-2009*.

Wystawa obejmuje 60 prac poznańskiego fotoreportera, jest podsumowaniem jego długiej pracy nad dokumentacją zmieniającej się obyczajowości Polakow na przestrzeni ostatniego dwudziestolecia. Ze względu na pozycję autora w polskiej fotografii, jest też faktycznym zwieńczeniem cyklu emocjonalnych wystaw, prezentowanych w Galerii Wysokich Napięć w l. 2009/2010, tworzących rozległy szkic o życiu zwykłego, szarego obywatela przed i po roku 1989, w Polsce i krajach sąsiednich.

To tylko życie i aż życie, ktore każdy i w każdych czasach ma tylko jedno.

To kilka sugestii odpowiedzi na odwieczne pytanie: „skąd przychodzimy, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy" /Paul Gaugin/, w wykonaniu człowieka, zdolnego do wyrozumiałego uśmiechu - „inteligenckiej przywary" /Andrzej Bart/, ktorą posiada dziś niewielu.

Wystawa jest częścią projektu, obejmującego rownież wydanie albumu pt. „I love Poland" i stronę internetową www.polska1989.pl tego samego autora.

Wspołfinansowanie: Samorząd Wojewodztwa Wielkopolskiego.




*Mariusz Forecki *(ur. 1962 r. w P-niu)

Wielka osobowość reportażu subiektywnego i eseju społecznego. Jego surrealistyczne skojarzenia o humorystycznym wydźwięku wyznaczają nową drogę fotografii humanistycznej.

Dojrzewał jako fotoreporter tygodnika „Wprost" w l. 80., pobyt w Armenii na zdjęciach z trzęsienia ziemi (1987) przesądził o sposobie postrzegania przez niego ludzi - najistotniejszych, prawdziwych bohaterow jego fotografii.

Od 1991 r. był zatrudniony przez „Poznaniaka", w 1997 - epizodycznie przez Gazetę Wyborczą w W-wie, po czym zdecydował się na samodzielność. Uprawia wolny zawod fotografa, od 1998 r. prowadzi własną Agencję Prasową i Fotograficzną TAMTAM. Od 2003 r. pracuje w technice cyfrowej, tradycyjny negatyw wykorzystuje do niektorych projektow. Absolwent Instytutu Fotografii Tworczej Uniwersytetu Śląskiego w Opavie (Czechy).

Pierwszy raz nagrodzony w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 1993 w kat. „Wydarzenia".

Na stronie internetowej swojej agencji prowadził galerię autorską TAMTAM, od 2006 r. wspołredaguje i wydaje niekomercyjny, internetowy Magazyn Fotografii Dokumentalnej 5klatek (www.5klatek.pl). Włącza się w życie fotograficzne, uczestnicząc jako prowadzący w warsztatach oraz jako członek jury w konkursach.

Zasadniczym rysem jego stylu pracy jest omijanie epicentrum. Porusza się po obrzeżach kulminacyjnych miejsc i wydarzeń, żeby uniknąć przekazow jednoznacznych a pokazać to, co najbardziej ludzkie i uniwersalne. Wykorzystuje nie eksponowane momenty: zdjęcia w Afganistanie (1988) robił tuż po wycofaniu się wojsk radzieckich, w Czeczeni (1995) - tuż przed wkroczeniem Rosjan. (Inne korespondencje zagraniczne: Ukraina - Tatarzy krymscy 2001., Białoruś - wybory prezydenta 2001; nagroda Newsweeka „Newsreportaż 2002", Węgry - pogrzeb Imre Nagy, Litwa - zamieszki w Wilnie).

Oprocz fotoreportaży prasowych zaczął w l. 90. realizować autorskie projekty artystyczne. Wszystkie dotąd zamknięte cykle obrazują rożnorodność przejawow życia społecznego w aspekcie zaskakującego rozwoju obyczajow i wspolnot: Krisznowcy (1985-1994), Blisko nas (2002), Blue Box (2003-2005), Okruchy dnia (1988-2005), Za mostem (2008). Najnowszy: Kocham Polskę podsumowuje efekty obserwacji polskiej rzeczywistości, prowadzonej od ponad dwudziestu lat.

Jego zdjęcia zawsze charakteryzuje doskonały kadr i niewymuszona estetyka. Tworzy fotografię barwną i czarno-białą. Dokumentuje przede wszystkim emocje, obrazem emocji przekazuje obraz życia. Za zdjęcie matki z trojką nieuleczalnie chorych synow na wozkach nad morzem z Okruchow dnia, otrzymał pierwszą nagrodę w Konkursie Polskiej Fotografii Prasowej 2000 w kategorii „Życie codzienne". Za cały cykl został wyrożniony w 2005 r. przez ZPAF, jako autor jedynego długiego eseju o przemianach obyczajowych w społeczeństwie polskim l. 90./pocz. XXI w.

/MP/

„Wydaje się oczywistym, że powinno się przynajmniej trochę lubić swoj kraj. Nawet, jeśli tak często rodzi się pytanie: dlaczego. Po co. Pomimo czego.

Polska na moich fotografiach nie jawi się jako kraina wspaniałości i szczęścia. Nie jest też obszarem beznadziei i marazmu. Polska, jaką opisuję, mimo, że pełna słabości i niedoskonałości, kipi od pasji, ciepła i specyficznego humoru. Lubię jej niedoskonałości i wady. Właśnie dzięki nim jest mi bardzo bliska, lubię ją taką, jaką jest. I chciałbym, żeby inni polubili taką Polskę od pierwszego wejrzenia.

Zdjęcia, ktore znajdziecie Państwo w albumie, wykonuję od połowy lat 80. Są zapisem towarzyszącej mojemu życiu rzeczywistości. Jej ciągłe zmiany, ktore początkowo fotografowałem, pracując w redakcjach czasopism, z czasem stały się moim tematem z wyboru. Zarejestrowane wydarzenia i sytuacje są często bardzo osobiste. Nie ma w nich wielkiej polityki ani zapisu spektakularnych wydarzeń. Wydają się z globalnego punktu widzenia mało istotne. Jednak z punktu widzenia bohaterow tych zdjęć to właśnie one najpełniej opisują ich codzienne życie. Zebrane w jednym miejscu oddają obraz zmian, jakich świadkami byliśmy my, czy może tylko ja, po roku 1989."

Mariusz Forecki

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ