Koncert oratoryjny
- 31 maja 2008, sobota» 18:00
- 30 maja 2008, piątek» 19:00

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
pod batutą MICHAELA ZILMA
WYKONAWCY:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Michael ZILM (Niemcy) – dyrygent
- Marta BOBERSKA - sopran
- Dariusz SIEDLIK – baryton
PROGRAM:
- W. Rihm – Das Lesen der Schrift (2002)
- J. Brahms – Ein Deutsches Requiem op. 45
Powracające w repertuarze oratoryjnych koncertów Filharmonii Krakowskiej Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa zabrzmi tym razem pod batutą Michaela Zilma, dyrygenta wyjątkowo trafnie interpretującego wielkie dzieła późnoromantycznej muzyki niemieckiej.
„Dla wszystkich słuchaczy stało się oczywiste – oświadczył po prawykonaniu Albert Dietrich, przyjaciel Brahmsa – że Niemieckie Requiem pozostanie na zawsze jednym z najwyższych uniesień twórczych sztuki muzycznej”. Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa jest bowiem jednym z najbardziej niezwykłych utworów religijnej muzyki żałobnej. Współczesny Brahmsowi krytyk muzyczny, Eduard Hanslick napisał, że „od czasu Mszy h-moll Bacha i Missa Solemnis Beethovena nie napisano w tej dziedzinie jeszcze nic, co mogłoby się równać Niemieckiemu Requiem”.
Pierwsze wykonanie dzieła nastąpiło 18 lutego 1869 r. w Lipsku. Przydomek „niemieckie” w tytule odnosi się jedynie do zastosowanego przez kompozytora języka, w którym podał szesnaście wybranych przez siebie biblijnych wątków splatając je w libretto o wyraźnie ekumenicznym charakterze. Podczas gdy typowe requiem koncentruje się na wstawiennictwie za oczekującymi sądu ostatecznego i modlitwie za ich wybawienie, to Requiem Brahmsa skupia się na żałobnikach, opłakujących tu na ziemi swoich zmarłych. Ze względu na strukturę, dobór tekstów i niemiecki język, dzieło to - dalekie od tradycyjnej mszy żałobnej – jest więc w istocie cyklem medytacji nad kruchością życia ludzkiego i wyrazem tęsknoty za wiecznym spokojem. „Dokończyłem wiec swą żałobną muzykę jako błogosławieństwo dla żałobników. I znalazłem to samo pocieszenie, które w muzyce przekazałem płaczącym jako znak”. Brahms w młodym wieku doświadczył bólu po stracie bliskich i najprawdopodobniej dlatego właśnie większość Requiem była ukończona, gdy ich autor miał zaledwie 33 lata. Praca nad nim pochłonęła ponad 10 lat (od 1857 do 1868 r.) i chociaż Brahms nigdy nie stworzył opery, to Requiem jest jego najbardziej teatralnym symfonicznym utworem.
Obok orkiestry i chóru Filharmonii Krakowskiej jako soliści w Requiem wystąpią: Marta Boberska – sopran i Dariusz Siedlik – baryton. Dzieło Brahmsa poprzedzi utwór wybitnego współczesnego kompozytora niemieckiego, Wolfganga Rihma (ur. 1952) – Das Lesen der Schrift.. Utwór prawykonany został 16 marca 2002 w Berlinie po dyrekcją Kenta Nagano. Z założenia kompozytora cztery części czysto symfonicznego utworu mają być wykonane pomiędzy poszczególnymi częściami Niemieckiego Requiem Brahmsa (przed III, IV, VI i VII częścią) rzucając współczesne „światło” na dzieło wielkiego poprzednika. Zabieg ten pozwala słuchaczom poszukać wewnętrznego znaczenia w muzyce Brahmsa oraz odkryć ją na nowo z perspektywy współczesnego świata. Podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej Das Lesen der Schrift poprzedzając Niemieckie Requiem uzyskuje funkcję preludium do wielkiego dzieła następującego po nim.
MICHAEL ZILM – ur. w 1957 w Stuttgarcie, studia tamże odbył najpierw w kl. skrzypiec i altówki, od 1979 w kl. dyrygentury, kontynuował je w Akademii Letniej Mozarteum w Salzburgu (M. Horvat) i Akademii Chigiana w Sienie (F. Ferrara, B. Bartoletti, C.M. Giulini). Od 1979 pozostawał też pod artystyczną opieką H. von Karajana, będąc jego asystentem przy przygotowywaniu oper Verdiego i Wagnera dla Festiwali Salzburskich. Jest laureatem międzynarodowych konkursów: im. Malko w Kopenhadze (1983, IV nagroda), im. Gui we Florencji (II nagroda), im. Vuillermoza w Besançon (I nagr.), im. Fitelberga w Katowicach (1987, I nagr., nagroda orkiestry, 3 nagrody specjalne i złoty medal).
- Zilm jest szczególnie gorliwym popularyzatorem muzyki G. Mahlera, A. Brucknera i kompozytorów Szkoły Wiedeńskiej. W 1980 zainicjował w Stuttgarcie festiwal „Dni Muzyki Nowej”, w latach 1987-91 był wykładowcą w Wyższej Szkole Muzycznej w Stuttgarcie i prowadził Ensemble Neue Musik. Jako dyrygent gościnny współpracuje z wieloma znanymi orkiestrami: Berlina, Turynu, Tuluzy, Paryża, Kolonii, także Filharmonii Narodowej w Warszawie. Uczestniczył w festiwalach we Frankfurcie, Lipsku, Metz, Sienie… W sezonie 1990/91 był I dyrygentem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, w latach 1991-97 Generalnym Dyrektorem Muzycznym miasta Rostock i I dyrygentem Norddeutsche Philharmonie Rostock
Wśród nielicznych orkiestr, z którymi Michael Zilm podtrzymuje trwałe kontakty znalazła się również Filharmonia Krakowska.
Patryk Pietrzak z zespołem Kaprysy | Kraków
16 stycznia 2025 - 19:30
Tu i Ówdzie
Berka Joselewicza 23 Kraków
3 978muzyka
Trasa Zwycięzców "Masz Minutę"
15 stycznia 2025 - 20:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
75 817teatr
Światowe przeboje Króla walca Johanna Straussa i nie tylko...
14 stycznia 2025 - 18:30jest więcej terminów
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
306 502teatr
Dyrektor: Viviana Sanchez
14 stycznia 2025 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
107 031teatr
Najnowsza premiera Teatru Kwadrat!
13 stycznia 2025 - 17:30
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Kraków
6 679teatr
Triathlon Story, czyli Chłopaki z żelaza
13 stycznia 2025 - 17:30/20
Teatr Bagatela
ul. Karmelicka 6 Kraków
9 482teatr
WCIĄŻ… SZUKAMY STAJENKI – kolędy i pastorałki Jacka Kaczmarskiego
11 stycznia 2025 - 18:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
3 682muzyka
To tylko botoks - czyli zastrzyk uśmiechu
11 stycznia 2025 - 16:00/19
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
273 978teatr
Szymon Majewski - Kto panu to zrobił?
10 stycznia 2025 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
102 768teatr
Szymon Majewski - Kto panu to zrobił
10 stycznia 2025 - 19:00 | KUP-BILET | 130zł
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
119 862teatr
Zakopower kolędowo
6 stycznia 2025 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
78 699teatr
Jak daleko pada jabłko od jabłoni
6 stycznia 2025 - 16:00/18
Teatr im. J. Słowackiego
plac Świętego Ducha 1 Kraków
135 141teatr
"Przy szopce i choince" - recital Doroty Ślęzak
5 stycznia 2025 - 19:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
7 469teatr
The best of polish Tango & Jazz
5 stycznia 2025 - 18:30
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
7 412teatr
"Przy szopce i choince"- Recital Doroty Ślęzak
5 stycznia 2025 - 19:00
PIWNICA pod BARANAMI
Rynek Główny 27 Kraków
4 279muzyka
Z Wiednia na Broadway
5 stycznia 2025 - 19:00jest więcej terminów
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
61 362teatr
"DO BETLEJEM"- KOLĘDY Z GWIAZDAMI | KRAKÓW
4 stycznia 2025 - 18:00jest więcej terminów
ICE Kraków
Marii Konopnickiej 17 Krakówjest więcej miejsc
5 445muzyka