Niecodzienny koncert symfoniczny
- 24 maja 2008, sobota» 18:00
- 23 maja 2008, piątek» 19:00

Mariusz PĘDZIAŁEK– obój
z udziałem MARIUSZA PĘDZIAŁKA i RYSZARDA HABY
WYKONAWCY:
- Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
- Mariusz PĘDZIAŁEK– obój
- Ryszard HABA - perkusja
- prof. Harrison POWLEY (USA) - słowo
PROGRAM:
- Ravi Shankar - Temat z filmu ''Ghandi'' na obój i perkusję (aranżacja R. Haba)
- Astor Piazzola - Suita na obój i orkiestrę smyczkową
- Georg Druschetzky - Koncert na 6 kotłów, perkusję i instrumenty dęte
- Avro Part - "Spiegel im Spiegel" na obój i marimbę
- Boris Papandopulo - Koncert na obój, ksylofon i orkiestre smyczkową
- Georg Druschetzky - Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę
Repertuar koncertowy otwiera temat For all Mankind Ravi Shankara. Melodia ta znalazła się na ścieżce dźwiękowej filmu w reżyserii Richarda Attenborough Ghandi z 1983 roku. Warto zauważyć, że muzyka do tego filmu dostała nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Cała ścieżka dźwiękowa jest dziełem Ravi Shankara i Georga Dentona, zaś aranżacji głównego tematu na obój, instrumenty perkusyjne i smyczki dokonał Ryszard Haba. W programie koncertu znalazła się także bardzo popularna Suita na obój i smyczki op. 9 w czterech częściach 1. Pastorale 2. Allegretto 3. Dolente 4. Adagio argentyńskiego "króla tanga" Astora Piazzolli, który uczynił z tego tańca samoistną formę artystyczną. To dzięki Piazzolli tango - oparte na folklorze i tradycjach muzycznych Argentyny - przekształciło się w formę wysublimowaną i wyrafinowaną, która podobnie jak mazurki Chopina zagościła w największych renomowanych salach koncertowych świata. Koncert na 6 kotłów, ksylofon, dzwonki i instrumenty dęte Georga Druschetzky’ego w trzech częściach Allegro, Andante con variazione, Rondo: Allegro, to pierwszy utwór w literaturze muzycznej, w którym jeden wykonawca gra na kotłach i instrumentach perkusyjnych. Zachował się tylko manuskrypt tej kompozycji datowany na 29 maja 1801 (Buda). Partytura oprócz głosu solisty zawiera jeden obój, parę klarnetów, 2 fagoty i 2 waltornie. Spiegel im Spiegel Arvo Parta powstał w 1978 roku. Utwór pierwotnie napisany na skrzypce (partia skrzypiec dedykowana W. Spiwakowowi) lub wiolonczelę i fortepian, usłyszą Państwo w wersji na obój i marimbę. Istnieją również warianty na klarnet lub waltornię. Jest to świetny przykład na styl kompozycji zwany "tintinnabuli" (łac. dzwonki). Prawykonanie Koncertu na obój i orkiestrę smyczkową Borisa Papandopulo odbyło się w Chorwacji. Solistami byli oboista M. Glavinovic oraz Jan Lotko - ksylofon. Kompozytor chłonąc wszystkie nurty muzyki europejskiej łączył dodekafonię, politonalność z elementami muzyki ludowej, szczególnie z folkloru bałkańskiego (serbsko –chorwackiego) oraz niezwykle zasobnego folkloru macedońskiego, dzięki czemu jego kompozycje charakteryzują się niepowtarzalną, mistyczną atmosferą.
Koncert na obój, 8 kotłów i orkiestrę Georga Druschetzky’ego ma formę sinfonia concertante - charakterystycznej dla schyłku XVIII wieku. Partia timpanisty zawiera 8 strojonych kotłów G, A, H, c, d, e, f. Utwór ten powstał prawdopodobnie około 1790 roku. Kompozycja jest absolutnym unikatem w literaturze muzycznej. /Ryszard Haba/
MARIUSZ PĘDZIAŁEK - urodzony w Krakowie,edukację muzyczną rozpoczął w wieku trzech lat w Eksperymentalnym StudiumMuzycznym w Krakowie, w tym też mieście przeszedł kolejne szczeble edukacjimuzycznej. Studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kursmistrzowski pod kierunkiem Lothara Kocha. W roku 1977 odbył swoje pierwszetournee artystyczne wraz z grupą studentów krakowskiej PWSM po USA. OtrzymałGrand Prix Konfrontacji Studentów Szkół Artystycznych. Jest członkiemStowarzyszenia Artystycznego „Muzyka Centrum”, Polskiego Stowarzyszenia MuzykiElektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu DętegoFilharmoników Krakowskich, a także pełni funkcję koncertmistrza orkiestryFilharmonii Krakowskiej.
Koncertuje jako solista grając z wybitnymi dyrygentami takimi jak: A.Duczmal, J.Krenz, J.Maksymiuk, K.Penderecki, T.Strugała, St.Skrowaczewski, grał z Nigelem Kennedy’m, Kevinem Kennerem i orkiestrami m.in.: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje z Grzegorzem Turnauem. Wielokrotnie występował na festiwalu Warszawska Jesień (w roku 1980 brał udział w koncercie inauguracyjnym, podczas którego wykonał Koncert podwójny na flet i obój Gyorgy Ligeti’ego). Dwukrotnie był jurorem Konkursu Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców, a także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Nagrywał muzykę teatralną i filmową dla takich kompozytorów jak Zygmunt Konieczny, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Preisner, Andrzej Zarycki, Grzegorz Turnau i Marcin Krzyżanowski. Występował też w spektaklach teatralnych - w Teatrze Stu w spektaklu Czas na uwięzi Noy Ain, w Teatrze Starym był wykonawcą i autorem muzyki do słynnego spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista, w warszawskim Teatrze Rampa - wykonywał muzykę Zygmunta Koniecznego do spektaklu Brat naszego Boga.
RYSZARD HABA - urodził się w Krakowie. W 1989 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze. Ma na swoim koncie dwa polskie prawykonania koncertów na perkusję i orkiestrę Bertholda Hummla i Josepha Schwantnera, oraz jedno światowe Muzyki na smyczki i marimbę Natana Wrighta Shirleya. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje Marka Stachowskiego z orkiestrą NOSPR pod batutą Jana Krenza. Wraz z Kają Danczowską tworzą niezwykle ciekawy duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. Posiada w repertuarze osiemnastowieczne koncerty na sześć lub osiem kotłów z orkiestrą. Gra na oryginalnych kotłach barokowych. Jest członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Prowadzi ożywione życie koncertowe jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Współpracuje z Leszkiem Długoszem. Koncertuje z wieloma orkiestrami m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Rzeszowską. W roku 2008 grał z zespołem Jordi Savalla na Festiwalu "Misteria Paschalia" w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonal światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capella Cracoviensis pod batutą Stanislawa Krawczyńskiego - polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzkego z orkiestrą. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdruming w Warszawie w 2006 i 2007 roku jako solista oraz wykładowca. www.haba- percussion.eu
PROF.HARRISON POWLEY jest profesorem w Brigham Young University, Provo, Utah (USA), gdzie wykłada historię muzyki i jest szefem wydziału muzykologii. Uzyskał tytuł doktora filozofii w EastmanSchool of Music na Uniwersytecie w Rochester. Studiował kotły i perkusję w Eastman pod kierownictwem Williama G.Street oraz jako stypendysta Fulbrighta - w Akademii Muzycznej w Wiedniu w klasie Richarda Hochrainera.
Przez piętnaście lat wykładał perkusję na Uniwersytecie BrighamYoung w Utah, koncertował z New Jersey Symphony, Rochester Philharmonic iBuffalo Symphony. Opracował symfonie Georga Druschetzky’ego dla wydawnictwa Garland's History of the Symphony Series, obecnie pracuje nad dwutomowy mwydaniem siedmiu koncertów na kotły tego kompozytora dla wydawnictwa AR. Jego odkrywcze opracowania unikalnych XVIII - wiecznych koncertów na kotły oraz inne instrumenty perkusyjne zyskały uznanie na całym świecie. Piastuje stanowisko prezesa Amerykańskiego Stowarzyszenia Instrumentalistów.

Ryszard HABA - perkusja
RNB SENSATION | KRAKÓW
14 września 2024 - 21:00
Hala Forum
Marii Konopnickiej 28 Kraków
3 501muzyka
Anna Mucha w komedii uwielbianej przez widzów
13 września 2024 - 17:00/20
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
69 129teatr
"Litości!" - improwizowane show typu stand-up
11 września 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
11 891teatr
Pikantni
8 września 2024 - 15:00/18jest więcej terminów
Kino Kijów
Al. Krasińskiego 34 Krakówjest więcej miejsc
3 580 608teatr
Rewia Burleski by Madame de Minou
5 września 2024 - 20:00
Teatr Variété
ul. Grzegórzecka 71 Kraków
44 501teatr
Koncert Charytatywny
3 września 2024 - 18:30
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
4 253muzyka
Gluttony & Asperatus & Pandemic & Scaregod |29/08/2024 | Kraków, Klub Zaścianek
29 sierpnia 2024 - 19:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
75 695teatr
ChwałaMU
25 sierpnia 2024 - 15:00jest więcej terminów
Tauron Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
33 453muzyka
Garden Grove + POV w Rockhouse Studio
24 sierpnia 2024 - 19:00
Rockhouse Studio
Na Zjeździe 8 Kraków
7 691muzyka
UKEBOY X DELUZJA | KRAKÓW, BAZA
23 sierpnia 2024 - 19:00
Klub Baza
Mostowa 2 Kraków
28 101muzyka
MUSHROOMHEAD | KRAKÓW
18 sierpnia 2024 - 20:00
Klub Kwadrat
Skarżyńskiego 1 Kraków
17 121muzyka
DRAGONFORCE + NEKROGOBLIKON | KRAKÓW
12 sierpnia 2024 - 20:00
Klub Studio
ul. Budryka 4 Kraków
33 284muzyka
CYNIC + PERSEFONE | KRAKÓW
7 sierpnia 2024 - 20:00
Klub Kwadrat
Skarżyńskiego 1 Kraków
15 233muzyka
Festiwal EMANACJE | Kraków | Chór Polskiego Radia – Lusławice
4 sierpnia 2024 - 17:00
Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa "Nila" - Dziedziniec
Wita Stwosza 12 Kraków
13 939muzyka
D.R.I. | KRAKÓW
3 sierpnia 2024 - 20:00
Klub Kwadrat
Skarżyńskiego 1 Kraków
34 252muzyka
"Mumerus. Koncert"
15 lipca 2024 - 20:30
Ogród przy Teatrze KTO
Zamoyskiego 50 Kraków
8 519muzyka
Carmen Vela Quartet na Summer Jazz Festival Kraków
7 lipca 2024 - 21:30
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28 Kraków
11 009muzyka