koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374TEATR AVATAR
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Nie tylko art déco

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 166 wyświetleń od 21 lutego 2007
  • 30 marca 2007, piątek
    » 18:00

kolekcja polskiego plakatu okresu międzywojnia

W roku 2007 Muzeum Narodowe w Krakowie proponuje w Gmachu Głównym wystawę Nie tylko art déco. Trzonem ekspozycji jest nieprezentowana dotąd w Polsce, unikalna kolekcja polskiego plakatu okresu międzywojnia, będąca obecnie własnością Muzeum Etnograficznego i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie, a pochodząca ze zbiorów lwowskiego Muzeum Przemysłowo-Technicznego.

Cała lwowska kolekcja plakatów liczy 182 prace opublikowane w katalogu wydanym przez Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, z tekstem profesor Anny Sieradzkiej z Uniwersytetu Warszawskiego.

Na wystawę wybrano 100 plakatów najlepszych grafików międzywojnia:

  • Tadeusza Gronowskiego
  • Wojciecha Jastrzębowskiego
  • Edmunda Bartłomiejczyka
  • Stefana Osieckiego
  • Anny Birtus-Seifert
  • Macieja Nowickiego
  • Adama Bowbelskiego

i wielu innych, pochodzących z rozmaitych środowisk artystycznych.

Mamy plakaty artystów krakowskich, warszawskich (najsilniejsze środowisko tego okresu związane z Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej), poznańskich, lwowskich i wileńskich. Plakaty mają także charakter polityczny (liczna grupa z postacią Marszałka Józefa Piłsudskiego), informują o imprezach handlowych, reklamują uzdrowiska, zabytki, hotele (uroczy plakat Grand Hotelu w Łodzi), Polskie Linie Lotnicze „Lot”, PKO, żarówki Philipsa, tłuszcz Ceres, kakao„Społem”, czekoladę „Goplany”, herbatę „z wieżą” firmy Szarski, firmę„Wedel”, mydło „Rewolwer”. Przestrzegają przed gruźlicą, rakiem, piciem denaturatu.

Informują o zawodach sportowych, wystawach, balach i aukcjach. Większość plakatów nosi cechy stylistyczne art déco, takie jak przede wszystkim geometryzacja, rytmizacja i syntetyzm. Niektóre plakaty, zwłaszcza ze środowiska krakowskiego, mają anachroniczne cechy secesyjne, plakaty poznańskie wyróżnia ekspresjonizm.

Eksponatom sprowadzonym ze Lwowa towarzyszyć będą liczne obiekty pochodzące z zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie oraz z kolekcji prywatnych. Są to plakaty (głównie z lat 20. związane z wojną polsko- bolszewicką i odbudową kraju po odzyskaniu niepodległości, grafika użytkowa (ulotki Towarzystwa Szkół Ludowych), projekty autorstwa takich artystów, jak: Janina Dłuska, Witold Chomicz, Zofia Stryjeńska, a także kostiumy, akcesoria strojów, meble, ceramika i szkło artystyczne (m.in. z huty „Niemen” i „Hortensja”) oraz falerystyka (liczne odznaczenia i odznaki wojskowe, stylizowane orzełki z początku lat 20.). W sumie pokazanych zostanie przeszło 500 obiektów reprezentujących wszystkie dziedziny sztuki stosowanej z lat 1914–1939. Wystawie towarzyszyć będą wydawnictwa: album Polski plakat art déco. Muzeum Etnograficzne i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie (wyd. przez Muzeum Zamoyskich w Kozłówce) oraz katalog poświęcony kolekcji z Muzeum Narodowego w Krakowie oraz zabytkom wypożyczonym od osób prywatnych i innych instytucji.

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ