Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wieczory w Aesenale 2025 IICO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372
zmodyfikowano  13 lat temu

Łucja z Lammermoor

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 966 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 17 marca 2008, poniedziałek
    » 18:30
  • 16 marca 2008, niedziela
    » 18:30
  • 5 marca 2007, poniedziałek
    » 18:30
  • 12 listopada 2006, niedziela
    » 18:30
  • 14 maja 2006, niedziela
    » 18:30
  • 23 maja 2005, poniedziałek
    » 18:30

Gaetano Donizetti

Występ Opery Krakowskiej. Gwiazda Metropolitan Opera – Mariusz Kwiecień w 'Łucji z Lammermoor" po raz pierwszy na krakowskiej scenie.

Mariusz Kwiecień – wybitny polski baryton młodego pokolenia, po debiutach na największych scenach operowych świata, zaśpiewa po raz pierwszy w Operze Krakowskiej. Artysta wystąpi gościnnie w roli Lorda Ashtona w spektaklu Łucja z Lammermoor 23 maja 2005 r. W spektaklu pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego usłyszymy także m.in.: Joannę Woś ( Łucja), Adama Zdunikowskiego(Edgar), Tomasza Jedza(Artur), Przemysława Firka (Raimondo), Bożenę Walczyk- Skrzypczak (Alisa).

Mariusz Kwiecień odnosi spektakularne sukcesy w najbardziej prestiżowych teatrach operowych na czele z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie zachwycił partią Aliego we Włoszce w Algierze. Z powodzeniem występował m.in.: w Sa? Paulo, Michgan, Antwerpii, czy Gandawie. Stale współpracuje z Lyric Opera of Chicago, z Grand Théâtre de Geneve, San Francisco Opera, Seattle Opera, a także z Festiwalem Glyndenbourne. W warszawskim Teatrze Wielkim- Operze Narodowej brawurowo wykonał tytułowe role w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego – spektaklach wyreżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego. M. Kwiecień jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie (klasa prof. Włodzimierza Zalewskiego), laureatem znaczących konkursów wokalnych, jak austriacki Hans Gabor/Belvedere (1996 r.), czy Międzynarodowy Konkurs Śpiewaczy Francisco Viňasa w Barcelonie (1998 r.). Obecny sezon 2004/2005 stanowi kolejny poważny krok w karierze artystycznej solisty – śpiewa m.in.: Almavivę w Weselu Figara pod batutą J. Levina oraz partię Silvia w Pajacach (obie role w MET), Don Giovanniego pod dyrekcją S. Ozawy w Wiener Staatsoper, Marcella w Cyganerii w Royal Opera House, Covent Garden w Londynie.

Mariusz Kwiecień ceniony jest nie tylko za nienaganną technikę wokalną, piękną, niezwykle bogatą barwę głosu, ale przede wszystkim za ogromną muzykalność i doskonałe wyczucie sceniczne. W trakcie krakowskiego wieczoru, artysta odbierze Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego, przyznaną mu w 2004 r. przez Fundację Opera i Ogólnopolski Klub Miłośników Opery Trubadur za rolę w Eugeniuszu Onieginie, w kategorii Najlepsza rola męska. Nagroda przyznawana jest śpiewakom polskim za najwybitniejsze role operowe danego sezonu.

reżyseria: Laco Adamik

kier. muzyczne: Tadeusz Kozłowski

scenografia: Barbara Kędzierska

przygotowanie chóru: Ewa Bator

Oparta na prawdziwych wydarzeniach romantyczna powieść Narzeczona z Lammermoor Sir Waltera Scotta doczekała się wielu opracowań muzycznych, ale do historii opery przeszła jako Łucja z Lammermoor autorstwa Gaetana Donizettiego, z librettem opracowanym na podstawie powieści Scotta przez Salvatore Cammarano. Donizetti skomponował muzykę Łucji w ciągu niespełna czterdziestu dni. W uwieńczonym sukcesem prapremierowym przedstawieniu w neapolitańskim Teatro San Carlo we wrześniu 1835 roku wzięła udział Fanny Tacchinardi-Persiani. Jeszcze za życia kompozytora w partii Łucji występowała Marie von Marra, a jedną z najsłynniejszych odtwórczyń tej roli została Adelina Patti, która w operze Donizettiego zadebiutowała w wieku zaledwie szesnastu lat.

Łucję z Lammermoor zawdzięczamy prawdopodobnie wybujałym ambicjom Donizettiego i jego impresaria Domenico Barbaji. Po sukcesie Purytanów Vincenza Belliniego, z którym konkurował, Donizetti postanowił dorównać mu w dziedzinie opery tragicznej. Najsłynniejszym fragmentem jego dzieła jest scena obłędu Łucji, która daje duże pole do popisu dla możliwości wokalnych oraz aktorskich śpiewaczki. W epoce belcanto scena szaleństwa dość często pojawiała się w operach - niektóre primadonny wymagały wręcz od kompozytora umieszczenia jej w partyturze, dlatego że pozwalało im to na popisy wokalne bez zarzutu, że puste ornamenty nie służą rozwojowi akcji.

www.opera.krakow.pl

tel. (012) 421 42 00

zmodyfikowano  13 lat temu