Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka
w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje
w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
PIANO BAR I AMERYKAŃSKIE HITY
18 marca 2025 - 19:00
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
842teatr
Wujaszek Wania
18 marca 2025 - 19:00
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
875teatr
KABARET HRABI „Pociechy”
18 marca 2025 - 17:30
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
3 633teatr
Komediowy Pokaz Powarsztatowy Uczniów Szkoły Komedii | Grupa Asi - Sceny Dwójkowe
17 marca 2025 - 20:00
Szkoła Komedii
nie podano Kraków
367teatr
Komediowy Pokaz Powarsztatowy Uczniów | Grupa Asi - Sceny Dwójkowe
17 marca 2025 - 20:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
1 153teatr
Rewelacyjna komedia teatralna z udziałem gwiazd
17 marca 2025 - 17:00/20
Teatr im. J. Słowackiego
plac Świętego Ducha 1 Kraków
11 077teatr
Persona K2
16 marca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
4 338teatr
Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce
16 marca 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
4 108teatr
Michał Leja prezentuje: Z KARTKI #25
16 marca 2025 - 18:00
Klub Gwarek
Reymonta 17 Kraków
4 090teatr
Michał Bajor "No, a ja" - pożegnanie z tytułem w Krakowie
16 marca 2025 - 18:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
6 519teatr
NAJWIĘKSZE HITY MUSICALI
16 marca 2025 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
11 597teatr
Michał Bajor "No, a ja?" - pożegnanie z tytułem w Krakowie
16 marca 2025 - 18:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
9 478teatr
Koncert przy świecach: Największe hity Adele
15 marca 2025 - 20:00jest więcej terminów
Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa "Nila”
ul. Wita Stwosza 12 Kraków
33 593teatr
Liryczna opowieść o magicznej potędze miłości!
15 marca 2025 - 19:00jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
67 295teatr
Że co, ja nie dam rady! Komediowe Show Improwizowane
15 marca 2025 - 17:00/20jest więcej terminów
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
25 862teatr
Trasa "10 na 10"
14 marca 2025 - 19:00
TAURON Arena Kraków
ul. Stanisława Lema 7 Kraków
60 937teatr
Wpadnij w wir rodzinnych tajemnic i zaskakujących zwrotów akcji!
14 marca 2025 - 17:30/20
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
285 163teatr