Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
Minecraft vs. Brawl Stars w Krakowie
19 października 2025 - 11:00
Aula Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Gołębia 24 Kraków
6 693teatr
100 LAT POLSKIEJ PIOSENKI - program wokalno - taneczny
19 października 2025 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
4 729teatr
Promocja na znicze
19 października 2025 - 19:00jest więcej terminów
Lastriko
Ul. Gołębia 6 Kraków
35 087teatr
Michał Leja prezentuje: Z KARTKI #31
19 października 2025 - 18:00
Klub Gwarek
Reymonta 17 Kraków
7 801teatr
Ulisses
19 października 2025 - 16:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
3 858teatr
Krzysztof Cugowski - 55 lat na scenie
19 października 2025 - 18:00jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Krakówjest więcej miejsc
299 093teatr
Goło i wesoło
19 października 2025 - 15:00/18jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre - sala teatralna
ul. Marii Konopnickiej 17 Krakówjest więcej miejsc
534 923teatr
Prezent urodzinowy
19 października 2025 - 18:00jest więcej terminów
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
158 180teatr
Do Bigosu - Listy do Bravo
18 października 2025 - 20:00
Pub 103,8 FM
ul. Bożego Ciała 7 Kraków
2 826teatr
Spektakl dla odważnych - Harold | Komediowe Show Improwizowane
18 października 2025 - 21:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
2 899teatr
PIERWIASTEK Z MINUS JEDEN
18 października 2025 - 19:00jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej- Scena Kameralna
Starowiślna 21 Kraków
4 861teatr
"Scenariusz dla nieistniejącego lecz możliwego aktora instrumentalnego" - spektakl teatralny
18 października 2025 - 17:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
4 108teatr
More Than Violator Tour
18 października 2025 - 20:00
Klub Studencki Żaczek
Al. 3 Maja 5 Kraków
32 914teatr
Koncert Dariusz Maleo Malejonek
18 października 2025 - 19:30
Hype Park
ul. Kamienna 10-12 Kraków
88 864teatr
W programie "Dawaj na solo"
18 października 2025 - 18:00jest więcej terminów
Pub 103,8 FM
ul. Bożego Ciała 7 Krakówjest więcej miejsc
287 847teatr
Polska Noc Kabaretowa 2025
18 października 2025 - 16:00/20jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Krakówjest więcej miejsc
791 805teatr
Koncert przy świecach: Coldplay & Imagine Dragons
18 października 2025 - 20:15
Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa "Nila”
ul. Wita Stwosza 12 Kraków
87 605teatr


























