Sacralia Ruthenica
- od: 8 września 2006, piątekdo: 29 października 2006, niedziela

Sacralia Ruthenica
Staroruskie enkolpiony metalowe
Staroruskie enkolpiony metalowe w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie
Na wystawie, po raz pierwszy na tak dużą skalę, eksponowane będą staroruskie enkolpiony, czyli dewocjonalia napierśne: krzyże-zawieszki, krzyże relikwiarzowe, plakiety, które stanowią przedmiot szczególnego zainteresowania badaczy w ostatnich latach. Są to bezcenne świadectwa wysokiego poziomu sztuki staroruskiej i jej zakorzenienia w kulturze bizantyńskiej.
Pośród wszystkich wyrobów metalowych krzyże relikwiarzowe napierśne, zwane potocznie enkolpionami, należą do najdawniejszych i najcenniejszych nabytków Działu Sztuki Cerkiewnej Muzeum Narodowego w Krakowie. Niewielki zbiór – gromadzony już od końca XIX wieku, a liczący ponad trzydzieści sztuk – jest reprezentatywny dla enkolpionów odnajdywanych na terenie całej Europy Środkowo-Wschodniej, datowanych w przedziale od XI do XIII wieku i wiązanych tradycyjnie z Rusią Kijowską. Prócz charakterystycznych krzyży relikwiarzowych, złożonych z dwóch połówek łączonych zawiasami, z pozostawionym wewnątrz wgłębieniem na relikwie – generalnie związanych z Rusią Kijowską – w zbiorze zachowany jest jeden prosty krzyż-zawieszka, przypominający krzyże skandynawskie oraz kilka plakiet metalowych bliskich podobnym wyrobom z Rusi Nowogrodzkiej. Niewielkie uchwyty i wymiary wskazują, że wszystkie odlewy przeznaczone były do noszenia na piersi (stąd określenie o greckim źródłosłowie: gr. en kolpios – napierśny).
W ostatnich latach badania nad enkolpionami uległy wyraźnemu zintensyfikowaniu. Wiąże się to niewątpliwie z postępem prac archeologicznych, których wyniki są dość szybko publikowane. Wykopaliska prowadzone na nowych stanowiskach w Polsce południowo-wschodniej, tj. na terenach dawnej Rusi Czerwonej, a także w głównych grodach Polski piastowskiej przyczyniają się do powiększenia liczby enkolpionów, dowodząc ich dużej popularności i znaczenia w okresie średniowiecza. Przykładem są prace w grodzie na Trepczy pod Sanokiem prowadzone przez Jerzego Ginalskiego, dyrektora Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. Wśród nowych znalezisk, natrafiono na szczególną rewelację, jaką była forma odlewnicza wskazująca, że rozpowszechnione w tej części Europy metalowe krzyże relikwiarzowe, datowane na XI-XIII wiek, niekoniecznie musiały pochodzić wyłącznie z Kijowszczyzny.
Wielka ich liczba odnajdywana od ponad stu lat wraz z formami odlewniczymi pod Kijowem, na Kniażej Górze, czy w samym Kijowie w miejscu najstarszych świątyń (np. Dziesięcinnej), wskazywała właśnie na stolicę Rusi Kijowskiej jako źródło ich pochodzenia i rozpowszechniania. Ostatnio jednak uznaje się inne ośrodki produkcyjne, np. Włodzimierz, Łuck i – być może – wspomniany już Sanok. Krzyżyki odlewane z brązu miały skonwencjonalizowaną kompozycję: część wierzchnią wypełniała postać ukrzyżowanego Chrystusa, otoczonego półpostaciami świętych, umieszczonych w zakończeniach krzyża, w medalionach. Część spodnią wypełniała całopostaciowa Matka Boża z Jezusem na rękach, również otoczona półpostaciami świętych. Różnice występowały w awersie – w doborze świętych (ewangeliści, aniołowie, Matka Boska), w rewersie – w wyborze innego świętego w miejsce Matki Boskiej (w ramionach krzyża na ogół wyobrażano aniołów). Drobne różnice między krzyżami, charakter techniki i stan ich zachowania w niewielkim stopniu pozwalają precyzować ich datowanie, zamykające się z reguły w przedziale od XI do XIII wieku. W odróżnieniu od małych krzyżyków noszonych na ciele, enkolpiony przeznaczone były do noszenia na wierzchu odzieży, przede wszystkim przez ludność zamożniejszą.
Enkolpiony w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie nie były publikowane poza nielicznymi wyjątkami pokazanymi na wystawie "Cerkiew – Wielka Tajemnica" w 2000 roku w Gnieźnie i opisanymi przez Bronisławę Gumińską. Więcej krzyży pokazano w Sukiennicach w 1914 roku w ekspozycji stałej, oraz na dwóch powojennych wystawach w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie (1961, 1972). Obiekty pochodziły z darowizn, od osób prywatnych lub z innych muzeów i instytucji krakowskich. Dary te trafiały do wymienionych zbiorów w ostatniej ćwierci XIX wieku, a do Muzeum Narodowego w Krakowie pod koniec XIX wieku i na początku XX wieku oraz tuż po II wojnie światowej.
Wystawa stanowić będzie dopełnienie międzynarodowej konferencji 12th Annual Meeting of the European Assotiation of Archaeologists, organizowanej przez Instytut Archeologii i Etnologii PAN we wrześniu 2006 roku (przewidywany jest udział sześciuset specjalistów-znawców z całego świata). Osobna sesja poświecona będzie tylko enkolpionom jako świadectwom chrystianizacji Europy Środkowo-Wschodniej (22.09.2006 r.). Uzupełni ją zbiór enkolpionów nowożytnych greckich ze zbiorów Fundacji Książąt Czartoryskich, zbiór najcenniejszych enkolpionów z Muzeum Historycznego w Sanoku, a także kolekcja monet bizantyńskich ze zbiorów Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Narodowego w Krakowie i naszyjnik z krzyży, pochodzący z Daniłowa Małego na Podlasiu, ze zbiorów Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.
Wystawa, sesja naukowa i przygotowywany z tej okazji katalog zbiorów Muzeów Narodowych w Krakowie i Warszawie stały się możliwe dzięki współpracy obu Muzeów, a także Instytutu Archeologii PAN w Krakowie, Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie oraz Ośrodka Ochrony Dziedzictwa Archeologicznego. Publiczności oraz specjalistom udostępnione będą kolekcje należące do zbiorów obu Muzeów – łącznie ok. 150 obiektów.
Kurator wystawy: Mirosław Kruk
Aranżacja plastyczna: Maria Jaworska
KUNDELHANDEL: targi twórców w Okrąglaku
8 marca 2020 - 11:00, 20:00
Kazimierz
Plac Nowy Kraków
12 290sztuka
Konkurs - Opowieści o greckich i rzymskich bogach
od: 6 listopada 2019 do: 2 marca 2020
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
19 947sztuka
"Stół z powyłamywanymi nogami. Na stole i pod stołem"
24 lutego 2020 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
24 180teatr
Nie ma ucieczki od prania mózgów - wystawa fotografii Clemensa Aschera
od: 18 grudnia 2019 do: 31 stycznia 2020
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12 Kraków
15 263sztuka
Kafka, wizjoner. Wystawa malarstwa Sofíi Gandarias
28 stycznia 2020 - 18:00
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
13 231sztuka
wykłady z historii sztuki
od: 2 grudnia 2019 do: 19 grudnia 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
12 485sztuka
Klub Komiksowy #3: Najlepsze parodie Wojen Gwiezdnych | Księgarnia Rynek
15 grudnia 2019 - 16:00
Księgarnia Empik
Rynek Główny 23 Kraków
10 121sztuka
Karolina Żebrowska |Księgarnia Empik
9 grudnia 2019 - 18:00
Księgarnia Empik
Rynek Główny 23 Kraków
10 100sztuka
Jubileusz XX-lecia Teatru Mumerus (1999-2019)
od: 4 listopada 2019 do: 9 grudnia 2019
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
29 286teatr
Konkurs - W kręgu mitów i kultury antycznej
od: 6 listopada 2019 do: 6 grudnia 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
13 196sztuka
Stand Up Comedy in English: Open Mic
4 grudnia 2019 - 20:00
Cafe Szafe
Felicjanek 10 Kraków
10 189sztuka
KONKURS LITERACKI, PLASTYCZNY I FILMOWY - „KRAKÓW - STARE MIASTO, WIEŚCI Z PODWÓREK, ULIC I ZAUŁKÓW”
od: 3 listopada 2019 do: 2 grudnia 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
12 227sztuka
Wieczór na trzy zespoły i trzy spektakle
1 grudnia 2019 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
10 340sztuka
YoVA4 – Młodzi wiedeńscy architektki i architekci krajobrazu
od: 6 listopada 2019 do: 1 grudnia 2019
Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25 Kraków
11 550sztuka
Akwarele, gwasze, monotypie
od: 28 października 2019 do: 30 listopada 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
ul. J. Dietla 53 Kraków
12 357sztuka
Listopadowe wykłady z historii sztuki
od: 4 listopada 2019 do: 28 listopada 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
14 332sztuka
Sztuka doby El Greco
26 listopada 2019 - 18:00
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
11 410sztuka