
Noc Teatrów w Cricotece
- 19 czerwca 2021, sobota» 21:00

19 czerwca 2021 o godzinie 21.00 wraz z Krakowskim Teatr Tańca zapraszamy do udziału w instalacji performatywnej „Okno holenderskie”, autorstwa Eryka Makohona i Pawła Łyskawy. Zostanie ona zaprezentowana w ramach krakowskiej Nocy Teatrów.
Miejsce: Cricoteka oraz lokale usługowe na ul. Nadwiślańskiej (Binokle, Studio Tatuażu „Nie Po Drodze”, Klub Cellario, iClinica, Biuro Podróży „Dotyk Słońca”)
Instalacja działać będzie w godzinach 21.00-22.30, dołączyć można w dowolnym momencie, szacowany czas przejście instalacji to 25 minut.
„Twórcy instalacji, Eryk Makohon i Paweł Łyskawa, podkreślają analogię pomiędzy światem tańca i prostytucją, dla których elementem wspólnym jest motyw ciała na sprzedaż. Ciała, którego w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego nikt nie chce (bądź nie może) kupić. W nowej rzeczywistości, zdeterminowanej przez dystans społeczny taniec stał się „nielegalny”. Historie tancerki i prostytutki znów się spotkały. Instalacja buduje paralelę z jednej strony między sztuką a działaniami usługowymi, z drugiej – między ciałem w tańcu a ciałem w seksbiznesie. Tworzy się ten sposób wywrotowa alegoria środowiska tańczących i choreografujących freelancerek i freelancerów, jako szalenie plastycznego organizmu, dostosowującego się do oczekiwań innych. Polski taniec rozwija się bowiem przede wszystkim w modelu grantowym. Wiążę się to ze swoistym paradoksem – artystki i artyści niezależni, którzy – jak mogłoby się wydawać – istnieją poza systemem/władzą, rozumianym tutaj w kategoriach instytucjonalnych, jednocześnie systemowi podlegają. Warunkiem powodzenia w konkursie grantowym czy castingu jest umiejętność wpisania się w narzuconą przez organizatorki i organizatorów narrację. W skrócie – trzeba się umieć sprzedać. W tym ujęciu tańczące „ja” staje się jednocześnie uległe i aktywne; wydaje się produktem programu grantowego i czymś wobec niego niezależnym. I chociaż dzisiaj taneczna profesja nie należy już do zawodów wyklętych, to niezależna choreografia wciąż pozostaje niedofinansowana i marginalizowana. Instalacja jednocześnie przejaskrawia tę sytuację i rzuca na nią nowe światło, które ma ukierunkować uwagę widzek oraz widzów na współzależności tańca i szeroko rozumianego biznesu, a co za tym idzie – problem zacierających się granic między sztuką a produktem. Ważnym kontekstem dla działań wystawiających się na pokaz performerek i performera będzie doświadczenie pandemii jako czasu szeroko rozumianego zawieszenia z jednej oraz niepokoju z drugiej strony”. /Alicja Muller, „Taniec mój widzę bezdomny”/
Tytułowe okno nawiązuje również do sytuacji współczesnej kultury, która została przeniesiona do internetu. Okno w tym przypadku to także popularny symbol komputerowego systemu operacyjnego – „Windows”, który znajduje odbicie w grafice promującej instalację.
Instalacja trwa 90 minut, każdy performer/performerka prezentuje swoje ok. 4 minutowe solo w zapętleniu, doprowadzając się do granic wytrzymałości fizycznej. Działania performerów odnoszą się do aktu ofiarowania siebie widzowi – przechodniowi, lub/i samemu sobie. Działania w geście całkowitego poświęcenia nawiązują do aktu seksualnego.
Tematem działań artystów jest przekroczenie granicy – na poziomie kinestetycznego, emocjonalnego, wydolnościowego, transowego czy innego działania fizycznego. Działaniom towarzyszy idea pogłębionej świadomości, koncentracji, ekstatycznego skupienia lub bezgranicznego wejścia w dany poziom percepcji, czy odczuwania. W tym właśnie akcie koncentracji przejawiała się intymność – jako paralela, reprezentacja intymności charakteryzującej akt seksualny.
Autorzy projektu: Eryk Makohon i Paweł Łyskawa
Performerzy: Natalia Dinges, Krystian Łysoń Alicja Müller, Paulina Nowicka, Agnieszka Skorut, Magdalena Skowron
Teksty: Anna Królica, Alicja Müller
Współpraca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Partnerzy: Studio Tatuażu “Nie Po Drodze”, iClinica, Binokle, Klub Cellario, 7Eleven Travel Service
Produkcja instalacji współfinansowana była ze środków Miasta Krakowa.

Ojciec
23 czerwca 2016 - 14:50,17, 50jest więcej terminów
ARS
Św. Tomasza 11 Krakówjest więcej miejsc
1 763 337kino
Spektakl "Stół z powyłamywanymi nogami" 13 czerwca 2016
13 czerwca 2016 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
20 370teatr
„Infantka”: Pasolini w Warsztacie
13 czerwca 2016 - 20:00
Warsztat
Zabłocie 9a/9b Kraków
19 693teatr
„Infantka”: Pasolini w Warsztacie
12 czerwca 2016 - 19:00
Warsztat
Zabłocie 9a/9b Kraków
19 569teatr
Kandyd, czyli optymizm
12 czerwca 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
33 657teatr
„Infantka”: Pasolini w Warsztacie
10 czerwca 2016 - 19:00
Warsztat
Zabłocie 9a/9b Kraków
18 925teatr
Zakończenie Klubu Rodziców
9 czerwca 2016 - 10:00
Dwór Czeczów
Popiełuszki 36 Kraków
17 777teatr
Doktor Dolittle
9 czerwca 2016 - 11:30jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
27 441teatr
Królewna Śnieżka
7 czerwca 2016 - 11:30jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
33 819teatr
"Stół z powyłamywanymi nogami" w czerwcu
6 czerwca 2016 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
18 690teatr
Miarka za miarkę
5 czerwca 2016 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
19 071teatr
Mefisto
5 czerwca 2016 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
20 901teatr
Królowa Śniegu
5 czerwca 2016 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
83 475teatr
Moralność Pani Dulskiej
4 czerwca 2016 - 19:00
Centrum Sztuki Współczesnej SOLVAY
Zakopiańska 62 Kraków
19 522teatr
Smok Wawelski
1 czerwca 2016 - 09:00
Dwór Czeczów
Popiełuszki 36 Kraków
32 252teatr
ZAGRAĆ SIEBIE
1 czerwca 2016 - 19:00
ŚródmiejskiOśrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
19 985teatr
"Balet to my" - pokaz pracy uczniów Studia Baletowego
31 maja 2016 - 17:00jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
20 861teatr
