 cricoteka
cricotekaNoc Teatrów w Cricotece
- 19 czerwca 2021, sobota» 21:00

19 czerwca 2021 o godzinie 21.00 wraz z Krakowskim Teatr Tańca zapraszamy do udziału w instalacji performatywnej „Okno holenderskie”, autorstwa Eryka Makohona i Pawła Łyskawy. Zostanie ona zaprezentowana w ramach krakowskiej Nocy Teatrów.
Miejsce: Cricoteka oraz lokale usługowe na ul. Nadwiślańskiej (Binokle, Studio Tatuażu „Nie Po Drodze”, Klub Cellario, iClinica, Biuro Podróży „Dotyk Słońca”)
Instalacja działać będzie w godzinach 21.00-22.30, dołączyć można w dowolnym momencie, szacowany czas przejście instalacji to 25 minut.
„Twórcy instalacji, Eryk Makohon i Paweł Łyskawa, podkreślają analogię pomiędzy światem tańca i prostytucją, dla których elementem wspólnym jest motyw ciała na sprzedaż. Ciała, którego w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego nikt nie chce (bądź nie może) kupić. W nowej rzeczywistości, zdeterminowanej przez dystans społeczny taniec stał się „nielegalny”. Historie tancerki i prostytutki znów się spotkały. Instalacja buduje paralelę z jednej strony między sztuką a działaniami usługowymi, z drugiej – między ciałem w tańcu a ciałem w seksbiznesie. Tworzy się ten sposób wywrotowa alegoria środowiska tańczących i choreografujących freelancerek i freelancerów, jako szalenie plastycznego organizmu, dostosowującego się do oczekiwań innych. Polski taniec rozwija się bowiem przede wszystkim w modelu grantowym. Wiążę się to ze swoistym paradoksem – artystki i artyści niezależni, którzy – jak mogłoby się wydawać – istnieją poza systemem/władzą, rozumianym tutaj w kategoriach instytucjonalnych, jednocześnie systemowi podlegają. Warunkiem powodzenia w konkursie grantowym czy castingu jest umiejętność wpisania się w narzuconą przez organizatorki i organizatorów narrację. W skrócie – trzeba się umieć sprzedać. W tym ujęciu tańczące „ja” staje się jednocześnie uległe i aktywne; wydaje się produktem programu grantowego i czymś wobec niego niezależnym. I chociaż dzisiaj taneczna profesja nie należy już do zawodów wyklętych, to niezależna choreografia wciąż pozostaje niedofinansowana i marginalizowana. Instalacja jednocześnie przejaskrawia tę sytuację i rzuca na nią nowe światło, które ma ukierunkować uwagę widzek oraz widzów na współzależności tańca i szeroko rozumianego biznesu, a co za tym idzie – problem zacierających się granic między sztuką a produktem. Ważnym kontekstem dla działań wystawiających się na pokaz performerek i performera będzie doświadczenie pandemii jako czasu szeroko rozumianego zawieszenia z jednej oraz niepokoju z drugiej strony”. /Alicja Muller, „Taniec mój widzę bezdomny”/
Tytułowe okno nawiązuje również do sytuacji współczesnej kultury, która została przeniesiona do internetu. Okno w tym przypadku to także popularny symbol komputerowego systemu operacyjnego – „Windows”, który znajduje odbicie w grafice promującej instalację.
Instalacja trwa 90 minut, każdy performer/performerka prezentuje swoje ok. 4 minutowe solo w zapętleniu, doprowadzając się do granic wytrzymałości fizycznej. Działania performerów odnoszą się do aktu ofiarowania siebie widzowi – przechodniowi, lub/i samemu sobie. Działania w geście całkowitego poświęcenia nawiązują do aktu seksualnego.
Tematem działań artystów jest przekroczenie granicy – na poziomie kinestetycznego, emocjonalnego, wydolnościowego, transowego czy innego działania fizycznego. Działaniom towarzyszy idea pogłębionej świadomości, koncentracji, ekstatycznego skupienia lub bezgranicznego wejścia w dany poziom percepcji, czy odczuwania. W tym właśnie akcie koncentracji przejawiała się intymność – jako paralela, reprezentacja intymności charakteryzującej akt seksualny.
Autorzy projektu: Eryk Makohon i Paweł Łyskawa
Performerzy: Natalia Dinges, Krystian Łysoń Alicja Müller, Paulina Nowicka, Agnieszka Skorut, Magdalena Skowron
Teksty: Anna Królica, Alicja Müller
Współpraca: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Partnerzy: Studio Tatuażu “Nie Po Drodze”, iClinica, Binokle, Klub Cellario, 7Eleven Travel Service
Produkcja instalacji współfinansowana była ze środków Miasta Krakowa.
 cricoteka
cricoteka- Podopieczni- 4 kwietnia 2017 - 37:00jest więcej terminów - Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej - ul. Jagiellońska 5 Kraków - 26 539teatr 
- Sztuka dyskusji- 3 kwietnia 2017 - 19:00 - Małopolski Ogród Sztuki - ul. Rajska 12 Kraków - 14 285teatr 
- "Stół z powyłamywanymi nogami"- 3 kwietnia 2017 - 19:00 - Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej - ul. Kanonicza 1 Kraków - 23 589teatr 
- Przygody Tomka Sawyera- 3 kwietnia 2017 - 09:00, 11:30, 14:00jest więcej terminów - Teatr Groteska - ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków - 31 946teatr 
- Don Pasquale- 2 kwietnia 2017 - 18:30jest więcej terminów - Opera Krakowska w Krakowie - ul. Lubicz 48 Krakówjest więcej miejsc - 25 548teatr 
- Sztuka dyskusji- 2 kwietnia 2017 - 19:00 - Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie - nie podano Kraków - 14 359teatr 
- Umarł Król niech żyje knur - Teatr Bez Rzędów- 2 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów - Teatr Bez Rzędów - ul. Krakowska 13 Kraków - 16 663teatr 
- "Zabawa w koty"- 2 kwietnia 2017 - 19:00 - Śródmiejski Ośrodek Kultury - ul. Mikołajska 2 Kraków - 14 543teatr 
- Biedermann i podpalacze- 2 kwietnia 2017 - 19:00 - Teatr Praska 52 - Praska 52 Kraków - 14 684teatr 
- Samobójca wg Nikołaja Erdmana- od: 1 kwietnia 2017 do: 2 kwietnia 2017 - Teatr Nowy Proxima - Krakowska 41 Kraków - 18 441teatr 
- Iluzjoniści- 2 kwietnia 2017 - 14:00jest więcej terminów - Namiot Widowiskowy - Krakowskie Błonia ul. Piastowska /Al. 3 Maja - (Cichy Kącik) Kraków - 84 004teatr 
- Impro Atak!- 2 kwietnia 2017 - 20:30jest więcej terminów - Krakowski Teatr Scena STU - aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków - 20 754teatr 
- 33. EDF PAKA - Paka Na Przełomie- 2 kwietnia 2017 - 18:00jest więcej terminów - Kijów Centrum - al. Krasińskiego 34 Kraków - 20 708teatr 
- Czarny pistolet- 2 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów - Teatr Barakah - Paulińska 28 Kraków - 20 001teatr 
- Samobójca- 2 kwietnia 2017 - 19:15jest więcej terminów - Teatr Nowy Proxima - ul. Krakowska 41 Kraków - 17 689teatr 
- Romeo i Julia- 2 kwietnia 2017 - 16:00jest więcej terminów - Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie - nie podano Kraków - 35 144teatr 
- Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu- 2 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów - Teatr Łaźnia Nowa - os. Szkolne 25 Kraków - 103 923teatr 
 cricoteka
cricoteka






















