koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICETpL repertuar grudzień 2025CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Gra z Kantorem - projekcja spektaklu „Desterrados UR EX DES MACHINE”

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 805 wyświetleń od 24 maja 2021
  • 31 maja 2021, poniedziałek
    » 18:30

“Gra z Kantorem” to zainaugurowany w 2018 roku cykl projekcji spektakli teatralnych najważniejszych światowych reżyserów, odwołujących się poprzez formę, treść lub ideę do twórczości Tadeusza Kantora. Każdą projekcję poprzedza krótka prelekcja na temat twórczości prezentowanego artysty w kontekście fenomenu Teatru Śmierci. W 2021 odbędą się pokazy w ostatnie poniedziałki maja, września i października.

Wstęp na wszystkie wydarzenia cyklu jest bezpłatny.

Desterrados – Ur Ex Des Machine (Wygnańcy – Ur es dex machina) to jeden z najbardziej radykalnych spektakli brazylijskiego teatru Companhia Antropofágica (Kompania Antropofagiczna) i podsumowanie jego piętnastoletnich poszukiwań. Został stworzony na wystawę Tadeusz Kantor. Maszyna w São Paulo w 2015 roku.

31 maja, godz. 18.30 Reż. Thiago Reis Vasconcelos, Companhia Antropofágica Prelekcja/komentarz: Anna Róża Burzyńska, Michał Kobiałka Tłumaczenie spektaklu: Gabriel Borowski

Poprzez mozaikową, pełną odbić, powtórzeń i cytatów narrację, wchodzącą w grę z czasem i przestrzenią, sztuka eksploruje temat wygnania w różnych skalach: kraju, domu, czasu historycznego. Spektakl czerpie z myśli i twórczości m.in. Kantora, Adorna, Beethovena, Brechta, Darwina, Duchampa, sztuk awangardowych i popkultury. Jego głównymi inspiracjami są jednak koncept kulturowego kanibalizmu – pochodzący z tradycji rdzennej ludności Brazylii i służący plemiennemu doskonaleniu poprzez przyswajanie cudzych cnót podczas rytualnego, wspólnego biesiadowania – oraz teatr Tadeusza Kantora.

Wygnańcy nowatorsko angażują stworzone przez reżysera mechanizmy, które wprawiają w ruch maszynę sztuki dążącą do zajęcia rzeczywistości sceny. Machina ta używa snów, marzeń i wyobraźni jako narzędzi oporu wobec zdegradowanej natury rzeczywistości. Gra z realnością służy z kolei śledzeniu mechanizmów dziejowych, które prowadzą do ciągłego wykluczania różnego rodzaju tytułowych „wygnańców”. To poczucie wyobcowania jest wyczuwalne w napięciach między Ur, pierwotną materią, a Ex i Des, częściami maszyny, która wciąż pożera tę materię. Sztuka-maszyna oferuje zwrotnie publiczności materię życia codziennego jako grę z formami podporządkowanymi estetyce kultury masowej i przemysłu kulturalnego. Poddaje też mechanicznej analizie awangardowe i historyczne procesy wielkich przewrotów począwszy od rewolucji francuskiej i technicznej, a jednocześnie bada rytuały takie jak pokazy mody i wesela, poszukując źródeł społecznych mechanizmów władzy i zbiorowej pamięci.

Companhia Antropofágica to założona w 2002 roku grupa teatralna z São Paulo w Brazylii. Pracuje w duchu „Manifestu antropofagicznego” (1928) Oswalda de Andradego – jako główną zasadę działania przyjmuje wyrosłe na gruncie brazylijskiego modernizmu, a czerpiące z tradycji rdzennej ludności pojęcie antropofagii jako formy kulturowego ludożerstwa. Grupa ma w swoim dorobku już ponad dwadzieścia spektakli. Skupia się na poszukiwaniu współczesnej brazylijskiej formy teatralnej i odkrywaniu twórczych możliwości, jakie stwarza napięcie między teatrem politycznym, przemysłem kultury i awangardami estetycznymi.

Grupa przekracza granice ustalonych form artystycznych. W nieustannej grze z wątkami z historii powszechnej, sztuki i naturalnej usiłuje — wzorem antropofaga — przyswoić wartościowe elementy tego, co pożera. Posługuje się odwołaniami do kultury brazylijskiej i światowej, odrzucając podział na porządek wysoki i niski, jej spektakle są nieustannym, fascynującym dialogiem z kinem, muzyką, poezją, tańcem i sztukami plastycznymi.

Prezentacja spektaklu odbywa się w ramach projektu Staging Difficult Pasts.

autor:
zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ