OPERA RARA 2020
- 1 lutego 2020, sobota» 19:30
- 31 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 13 lutego 2020, czwartek» 19:30
- 11 lutego 2020, wtorek» 19:30
- 10 lutego 2020, poniedziałek» 19:30
- 7 lutego 2020, piątek» 19:30
- 25 stycznia 2020, sobota» 19:30
- 24 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 30 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 28 stycznia 2020, wtorek» 18:30
- 26 stycznia 2020, niedziela» 18:30
- 23 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 14 lutego 2020, piątek» 18:30
- 12 lutego 2020, środa» 18:30
- 9 lutego 2020, niedziela» 18:30
- 8 lutego 2020, sobota» 18:30

23, 26, 28, 30 stycznia 2020
Teatr im. J. Słowackiego
- _Rossini „Sigismondo” Krystian Lada reżyseria _
_Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus dyrygent _
Tytuł opery Rossiniego „Sigismondo”, czyli „Zygmunt”, której akcja dzieje się w otoczeniu pewnego polskiego monarchy, każe myśleć o Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście czy Zygmuncie III Wazie jako jej głównym bohaterze. Librecista jednak, zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie. Pełne wirtuozerii i wokalnych fajerwerków dzieło z 1814 roku zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy, a wyreżyseruje je Krystian Lada, laureat nagrody MORTIER Next Generation przyznawanej co dwa lata młodemu artyście, który u progu kariery dowiódł już wyjątkowego talentu. Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, zaś w obsadzie szereg gwiazd na czele z wybitnym kontratenorem Franco Fagiolim w roli tytułowej.
24, 25 stycznia 2020
MOS
- Zimmermann „Weisse Rose”, Anna Drescher reżyseria
Sinfonie Orchester Biel Solothurn, Kaspar Zehnder dyrygent
Do muzycznego opracowania historii Białej Róży, niemieckiej grupy antynazistowskiego oporu, Udo Zimmermann podchodził trzykrotnie. W 1967 roku napisał operę do libretta swojego brata Ingo Zimmermanna, której kolejną wersję opracował już w roku następnym. Przy okazji inscenizacji w Operze Hamburskiej w 1986 roku miał dokonać nowych przeróbek, zamiast tego postanowił jednak skomponować nową operę na ten sam temat, tym razem do libretta Wolfganga Willaschka. Powstał utwór zupełnie inny: pozbawiony fabuły i skupiony na wewnętrznych przeżyciach dwojga protagonistów – rodzeństwa Schollów – na chwilę przed ich śmiercią. Inscenizacja prezentowana na Festiwalu Opera Rara miała swoją premierę w Theater Orchester Biel Solothurn, a jej autorka Anna Drescher otrzymała za nią w 2015 roku nagrodę Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu Festiwalu Operowego Armel. Zagra Sinfonie Orchester Biel Solothurn pod batutą Kaspara Zehndera.
31 stycznia, 1 lutego 2020
Cricoteka
- _Głowicka, „Unknown, I Live With You”, Krystian Lada reżyseria _
_The Airport Society, Pedro Beriso dyrygent _
Opera-performans czy opera-instalacja, jak sami twórcy nazywają „Unknown, I Live With You”, została zainspirowana wierszami afgańskich poetek – osobistymi wypowiedziami, w których ich głos nie jest skrępowany ani zniekształcony przez mężów, ojców, braci, krewnych czy media. Autorki – Roya, Meena Z., Fattemah AH and Freshta – wzięły udział w Afghan Women’s Writing Project, powołanym, aby zachęcać kobiety w Afganistanie do wyrażania się poprzez słowo i opowiadanie własnych historii. Większość z nich uczestniczyła w przedsięwzięciu potajemnie. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. Instalacja – rozpisana na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy (nad wykonaniem całości pieczę sprawuje hiszpański dyrygent Pedro Beriso) – jest wspólnym dziełem reżysera Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.
7, 10, 11, 13 lutego 2020
*MOCAK *
- _Monteverdi, T. Rożynek „Balet Pań Niewdzięcznych”, Magdalena Szpecht reżyseria _
Capella Cracoviensis, Marcin Świątkiewicz klawesyn
„Balet Pań Niewdzięcznych” („Il ballo delle Ingrate”) to w twórczości Monteverdiego utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi i stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie Wenus, Amor i Pluton napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. W krakowskim spektaklu dzieło Monteverdiego zostanie uzupełnione kompozycjami młodej polskiej twórczyni Teoniki Rożynek. O jej muzyce pisano, że „ma w sobie moc kreowania obrazów” i „wydaje się wyrzeźbiona wprost w materii brzmieniowej”, a kinomani mogą ją kojarzyć ze ścieżki dźwiękowej do nagradzanego filmu „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Spektakl wyreżyseruje Magda Szpecht, należąca do tego samego pokolenia co kompozytorka. Tym razem Capellę Cracoviensis poprowadzi jeden z najciekawszych polskich klawesynistów – Marcin Świątkiewicz.
8, 9, 12, 14 lutego 2020
*Teatr Łaźnia Nowa *
- _Dvořák „Vanda”, Karolina Sofulak reżyseria _
_Sinfonietta Cracovia, Jurek Dybał dyrygent _
Kolejne ciekawe „polonicum” w programie Festiwalu Opera Rara. Nie ma chyba osoby, która ukończywszy polską podstawówkę, nie słyszała legendy o Wandzie, co nie chciała Niemca. Tę właśnie historię obrali za punkt wyjścia libreciści opery Antonína Dvořáka. Niechęć w stosunkach polsko-germańskich ma u nich źródło w konflikcie religijnym. Królowa Wanda jest wierną wyznawczynią słowiańskich bogów i nie zgadza się na przyjęcie oświadczyn niemieckiego księcia, a wraz z nimi chrześcijaństwa, któremu lud jest nieprzychylny. Odmalowana zostaje jako dzielna przywódczyni, która rzuca się do Wisły, bo poprzysięgła wcześniej bóstwom, że poświęci życie w zamian za zwycięstwo nad wrogą armią. Reżyserii rzadko wystawianej opery czeskiego romantyka podejmie się Karolina Sofulak. Laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzą się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.
SCENA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO: KRAKOWSKI TEATR TAŃCA – „GLAMOUR” I „WIĘCEJ”
17 listopada 2018 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
20 761teatr
Bursztynowe Drzewo, Art Color Ballet- spektakl muzyczno-baletowy
od: 16 listopada 2018 do: 17 listopada 2018
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
17 395teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Spektakl od podszewki: "Czarne papugi"
16 listopada 2018 - 14:00
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12 Kraków
19 916teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Kwestia czasu. Fontaź, żabot, mucha, krawat. Praktyka noszenia i nauka wiązania
14 listopada 2018 - 10:30
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
16 781teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Kwestia czasu. Jak wyhodować sztuczną brodę
14 listopada 2018 - 10:30
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
16 877teatr
Historyja barzo cudna - premiera wersji piwnicznej
12 listopada 2018 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
17 331teatr
Zbrodnie Miłości
11 listopada 2018 - 18:00
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
17 068teatr
DWIE POŁÓWKI POMARAŃCZY
11 listopada 2018 - 19:00
Kino Kijów
al. Krasińskiego 44 Kraków
17 211teatr
Dwie połówki pomarańczy
11 listopada 2018 - 19:00jest więcej terminów
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
1 471 021teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Laboratorium zmysłów. Niezłomna wełna
10 listopada 2018 - 11:00
Dom Rzemiosł Teatralnych
Radziwiłłowska 3 Kraków
16 518teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Płeć sukni. Ze skosu i z podkroju
10 listopada 2018 - 11:00
Dom Rzemiosł Teatralnych
Radziwiłłowska 3 Kraków
16 765teatr
Warsztaty JAK DZIAŁA TEATR? Obyczaje koszul. Magia rękawa.
10 listopada 2018 - 11:00
Dom Rzemiosł Teatralnych
Radziwiłłowska 3 Kraków
16 477teatr
nuż w bżuhu
10 listopada 2018 - 16:00, 18:00, 20:00jest więcej terminów
Teatr Odwrócony
Sławkowska 14 Kraków
17 017teatr
Kabaret Neo-Nówka w nowym programie "Kazik sam w domu"
10 listopada 2018 - 17:00
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
82 968teatr
Kabaret Neo-Nówka - Kazik sam w domu
10 listopada 2018 - 17:00jest więcej terminów
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
3 040 497teatr
Infantka
7 listopada 2018 - 18:00
Warsztat
Zabłocie 9a/9b Kraków
17 021teatr
joanna.głosy ziemi
6 listopada 2018 - 19:00
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
17 213teatr



























