PAIN OF SALVATION
- 2 września 2018, niedziela» 20:00

PAIN OF SALVATION
Pain of Salvation to coś więcej niż muzyka. Coś więcej niż rytm i brzmienie. To ludzkie doświadczenia wyrażone za pomocą dźwięków, mroczne historie dotyczące tak dobra, jak i zła. Przemyślana struktura kolejnych albumów, wielowątkowe kompozycje, teksty, które potrafią uderzyć mocniej i celniej niż bokser wagi ciężkiej, oraz potężne brzmienie połączone z niesamowitym klimatem są od dawna znakiem rozpoznawczym tej szwedzkiej formacji.
Choć może trudno w to uwierzyć, historia grupy sięga roku 1984. To właśnie wtedy 11-letni Daniel Daniel Gildenlӧw założył w mieście Eskilstuna formację Reality, która po kilku zmianach składu i pierwszych sukcesach w lokalnych konkursach zmieniła w 1991 roku nazwę na Pain of Salvation. Pewnie mało kto spodziewał się wtedy, że zespół ten nie tylko stanie się jedną z najważniejszych formacji w ciężkiej muzyce progresywnej ostatniego ćwierćwiecza, lecz także znacznie przyczyni się do powrotu tego typu brzmień do łask. Pamiętajmy, że w zasadzie od narodzin punk rocka aż do połowy lat 90. muzyka progresywna uznawana była przez wielu fanów rocka za relikt przeszłości, pozbawiony głębszych wartości pretensjonalny popis umiejętności technicznych. Wydany w 1997 roku debiut zatytułowany Entropia został opisany jako „tchnienie świeżego powietrza w gatunek, który w poprzednich latach w coraz większym stopniu stawał się parodią samego siebie”. Podkreślano znakomite oddanie emocji, świeżość brzmienia, a także spójność materiału przy jednoczesnym eklektyzmie całości.
Ustabilizowanie składu pozwoliło grupie rozwinąć skrzydła, czego efektem były znakomicie przyjęte przez prasę i fanów albumy The Perfect Element I i Remedy Lane, uznawane dziś za klasykę progresywnego metalu. Tematycznie pierwszy z nich traktował o przejściu z dzieciństwa w dorosłość, drugi zaś, który okazał się prawdziwym przełomem w historii grupy, był opowieścią o miłości, życiu i żądzach, opartą w dużej mierze na własnych przeżyciach lidera grupy. Potwierdzeniem coraz silniejszej pozycji Pain of Salvation w progresywnym światku była możliwość otwierania koncertów Dream Theater - bezsprzecznie najpopularniejszego zespołu prog-metalowego ostatnich 25 lat.
Wydana w 2007 roku płyta Scarsick przyniosła pierwsze sukcesy na szwedzkiej liście bestsellerów, została jednak przyjęta dość chłodno przez prasę, podobnie zresztą jak jej poprzedniczka - BE. Krytycy zwracali uwagę, że tematyka albumów staje się coraz bardziej zawiła i trudna w odbiorze, a skomplikowana struktura muzyczna i złożone aranżacje także nie pomagają w zrozumieniu wizji Daniela. Zespół wszedł w trudny okres. W kolejnych latach Pain of Salvation przechodziło liczne zmiany personalne. Życie prywatne muzyków zaczęło kolidować z karierą muzyczną i zdawało się, że osłabiona kolejnymi przetasowaniami osobowymi formacja zgubiła gdzieś właściwy rytm. Kolejne albumy nie wzbudziły już takiego entuzjazmu jak wcześniejsze dokonania. W międzyczasie Daniel Gildenlӧw jeździł w trasy jako dodatkowy muzyk supergrupy Transatlantic, gościł też na płytach takich wykonawców jak Dream Theater czy Ayreon, a przez jakiś czas był także członkiem niezwykle popularnego wśród fanów rocka progresywnego zespołu The Flower Kings.
Tym większą sensację wzbudził wydany na początku 2017 nowy studyjny album In the Passing Light of Day nagrany w składzie - Daniel Gildenlӧw, Léo Margarit, Daniel Karlsson, Ragnar Zolberg oraz Gustaf Hielm, który po raz pierwszy w zespole pojawił się jeszcze przed wydaniem debiutanckiej płyty i powrócił w szeregi Pain of Salvation po 17 latach. Opublikowany sześć lat po ostatnim pełnoprawnym wydawnictwie studyjnym - Road Salt Two - i trzy po płycie Falling Home, na której znalazły się głównie akustyczne wersje wcześniejszych kompozycji grupy.
Wydawnictwo zebrało bardzo przychylne recenzje. Zarówno przedstawiciele prasy muzycznej, jak i fani podkreślali dość powszechnie, że to pierwszy album z 2017 roku, który ma poważne szanse znaleźć się w czołówkach zestawień ulubionych płyt rockowych i metalowych, gdy takie plebiscyty zaczną się masowo pojawiać w grudniu. Pomimo niedawnych niezwykle poważnych problemów zdrowotnych Daniela (cierpiał na martwicze zapalenie powięzi), które skutkowały wielomiesięcznym pobytem w szpitalu i jeszcze dłuższą rehabilitacją, oraz całkowitej wymiany muzyków mu towarzyszących, która dokonała się kilka lat temu, Pain of Salvation powrócił na właściwą ścieżkę, ponownie wzbudzając zainteresowanie fanów, którzy być może zdążyli już postawić na zespole krzyżyk.
W ostatnim okresie zespół często odwoływał się do swojej przeszłości - czy to wydając Falling Home, czy to przypominając materiał z Remedy Lane w nowych miksach i interpretacjach koncertowych. Teraz, wraz z wydaniem In the Passing Light of Day, znowu wrócili na właściwe tory i mogli z nadzieją patrzeć w przyszłość.
Wiosną w składzie zespołu nastąpiła dość zaskakująca zmiana. Grupę opuścił Ragnar Zolberg, ale za to dość niespodziewanie powrócił niezwykle charyzmatyczny Johan Hallgren (grał w zespole w latach 1998 - 2011)
Już w nowej konfiguracji muzycy wystąpili 26 sierpnia 2017 na festiwalu Ino-Rock w Inowrocławiu, gdzie w znakomitym stylu przypomnieli jak ogromny drzemie w nich potencjał.
W 2018 postanowili kontynuować światową trasę promującą "In The Passing Light Of Day", który z godnie z przewidywaniami zajął czołowe miejsca w wielu podsumowaniach 2017 roku.
MUZYCY
Daniel Gildenlöw - lead vocals, guitars, lute, mandolin, bass, keyboards, piano, percussion
Johan Hallgren - guitars, backing vocals
Gustaf Hielm - bass guitar, double bass, vocals
Daniel "D2" Karlsson - keyboards, percussion, backing vocals
Léo Margarit - drums, vocals, percussion, mandolin
ALBUMY
Entropia (1997)
One Hour By The Concrete Lake (1998)
The Perfect Element I (2000)
Remedy Lane (2002)
12:5 (Live) (2004)
Be (2004)
Scarsick (2007)
Linoleum EP (2009)
Road Salt One (2010)
Road Salt Two (2011)
Falling Home (2014)
Remedy Lane Re:Lived (Live) (2016)
In The Passing Light Of Day (2017)
Amerykański chór uniwersytecki w kościele św. Katarzyny...
23 maja 2013 -
Kościół św.Katarzyny
ul. Augustiańska 7 Kraków
15 650muzyka
Mate.O AKUSTYCZNY kwartet - Mile Stone poleca!!
23 maja 2013 - 20:00
Mile Stone Jazz Club
Nadwiślańska 6 Kraków
11 033muzyka
Stępniak & Zieliński Duet "Standardy Jazzowe"
22 maja 2013 - 20:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
14 965muzyka
Koncert "Piosenka Filmowa"
22 maja 2013 - 19:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
14 886muzyka
Shoshana - rock z Tel Awiwu
20 maja 2013 - 20:00
Alchemia
ul. Estery 5 Kraków
15 021muzyka
MILONGA
19 maja 2013 - 23:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
15 199muzyka
GRUFF!! Przytuła & Kruk VS MACIEJ KUDŁA
19 maja 2013 - 21:30
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28 Kraków
16 039muzyka
PIOTR SCHMIDT ELECTRIC GROUP na scenie PIWNICY pod BARANAMI
19 maja 2013 - 20:00
PIWNICA pod BARANAMI
Rynek Główny 27 Kraków
15 177muzyka
Al Di Meola - koncert "World Sinfonia" 19.05.2013 Kraków
19 maja 2013 - 17:30 - 19
Auditorium Maximum UJ
Krupnicza 33 Kraków
15 492muzyka
AUDIENCJA III CZYLI RAJ ESKIMOSÓW
19 maja 2013 - 19:00jest więcej terminów
Teatr KTO
ul. Gzymsików 8 Kraków
29 087muzyka
FIFTY! pres. ABSOLUT Unique w. PURESANG/Amsterdam
od: 17 maja 2013 do: 18 maja 2013
Frantic
Szewska 5 Kraków
15 534muzyka
ORGAN SPOT TRIO na scenie PIWNICY pod BARANAMI
18 maja 2013 - 20:00
PIWNICA pod BARANAMI
Rynek Główny 27 Kraków
14 760muzyka
Pudelsi i Łzy - Koncert Charytatywny dla Frania
17 maja 2013 - 20:00 - 24
Klub Lizard King
ul. Św. Tomasza 11a Kraków
15 649muzyka
FRAZA DO FRAZY II
17 maja 2013 - 20:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
15 056muzyka
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży zaprasza na… RETROSPEKTAKL!
17 maja 2013 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
15 261muzyka
Koncert DAVE NILAYA TRIO w Pubie Wręga
17 maja 2013 - 19:30
Pub Tawerna Wręga
Józefa 17 Kraków
14 922muzyka
SPOTKANIE Z BALLA
17 maja 2013 - 19:30
PUB KURANTY
Piłsudskiego 24 Kraków
15 207muzyka