MAKIA
- 3 marca 2018, sobota» 19:00

#
Makia
tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday
premiera: 3 maja 2015 w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER
długość spektaklu: 30 minut
Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.
Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.
fragment recenzji anny dudy, reflektor. rozświetlamy kulturę
Tytułowa makia to element hawajskiej metody medytacji, która traktuje skupienie jako umiejętność kontrolowania energii i wysyłania jej w dowolnym kierunku. Artystki przełożyły tę koncepcję na język tańca, rozważając różne formy wpływania na siebie w duecie twórczym i kierowania energii w różne obszary interakcji. Zaprezentowany pokaz to pierwszy etap pracy nad tym konceptem, jednak przedstawione poszukiwania złożyły się na spójny i interesujący zestaw scenicznych form.
Pojawiały się subtelne, wręcz liryczne kompozycje, przewijające się przez scenę zaaranżowaną w podłużnej przestrzeni szatni na parterze Nowohuckiego Centrum Kultury. Przypatrywanie się sobie, zgodne z rytmem wolno pulsującego światła zmienianie póz. Sylwetki do połowy schowane za ladą lub za nadwieszonym nad blatem ekranie uzupełniały się wzajemnie. Oczekiwanie na widzów i odbieranie od nich odzieży płynnie przeszło w narastający stan koncentracji, wzajemne przyglądanie się swoim ruchom i ułożeniu w przestrzeni, by następnie prowokować się wzajemnie do przekraczania przewidywalnych i bezpiecznych ruchów na rzecz popisu umiejętności i zagarniania uwagi widza. Następnie rywalizacja ponownie przeszła w stronę innych emocji i intencji, zmieniając swoje oblicze na rzecz humorystycznych czy wręcz surrealistycznych scen. Ostatecznie na scenie pozostały dwie różne, choć równie zdolne tancerki, nie tyle szukające nieustannych spięć i konfrontacji, co wyczulone na wzajemnie sprzężony ruch – wspierające się, gotowe na taniec z przymrużeniem oka, w beztroskich zwierzątkopodobnych kostiumach.
fragment recenzji marsz!, magazyn prowincja
Oho, posadzili nas przed szatnią. Monika Świeca i Marta Wołowiec duo, zabierają ostatnie kurtki, torby widzów i dają numerki. Robi się poważnie. Ich spojrzenia są lekko wyzywające; one coś wiedzą, my nie. Poruszają się wzdłuż lady szatni, wymieniają gestem albo podążają jedna za drugą. Do momentu. Wymiany ruchów trwają, nawet coraz szybciej. Kiedy dziewczyny padają na ziemię po bardzo szybkim, intensywnym układzie a la break dance, balonik pęka. Sytuacja okazuje się być zabawą. Zaczynają mówić jak na próbie albo na podwórku. W duecie odbywa się gra. Kto szybciej i dłużej to zrobi? Jaka ty jesteś, a jaka ja?
Warstwa wewnątrz performensowa przełamuje się. Jest taki moment, kiedy wszyscy widzowie na raz wchodzą w zaproponowany świat i sytuację. Śmieją się, faktycznie Makia*. Czy reagujemy na spektakl lepiej, kiedy ktoś ze sceny daje nam znać, że o nas wie? Ten eksperyment był uszyty na miarę.
*Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Tu także tytuł spektaklu.
Kochanie wróciłem
25 stycznia 2020 - 16:30
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
40 135teatr
Marcin Zbigniew Wojciech Stand-Up
25 stycznia 2020 - 20:30
Krakowski Klub Komediowy
Plac Nowy 1 Kraków
318 500teatr
Kochanie wróciłem
25 stycznia 2020 - 16:30
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
165 447teatr
Marcin Zbigniew Wojciech STAND-UP
25 stycznia 2020 - 20:30jest więcej terminów
Plac Nowy 1
Plac Nowy 1 Krakówjest więcej miejsc
548 227teatr
„Ostatnia wieczerza” – PREMIERA Teatru Ab Intra
23 stycznia 2020 - 19:30jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Krakówjest więcej miejsc
28 015teatr
Valses de Vienne - Walce Wiedeńskie
22 stycznia 2020 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia im. K. Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Krakówjest więcej miejsc
434 645teatr
Pojedynek Stand-up
21 stycznia 2020 - 20:00
Krakowski Klub Komediowy
Plac Nowy 1 Kraków
15 944teatr
Przychodzi baba do lekarza / Kraków
20 stycznia 2020 - 19:00
Kino Kijów
al. Krasińskiego 44 Kraków
22 168teatr
Opowieści z Narnii - Teatr Ancymon, Młodzieżowy Teatr Empiryk, Teatr Ab Intra
20 stycznia 2020 - 10:00jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Krakówjest więcej miejsc
31 044teatr
"Mała syrenka" baśń muzyczna
19 stycznia 2020 - 18:00
Krakowska Opera Kameralna
Miodowa 15 Kraków
18 561teatr
Sprzedam dom w którym już nie mogę mieszkać
19 stycznia 2020 - 19:00jest więcej terminów
Scena Klasyczna Akademii Sztuk Teatralnych
ul. Warszawska 5 Krakówjest więcej miejsc
81 791teatr
Baby, ach te baby
18 stycznia 2020 - 18:00jest więcej terminów
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
25 791teatr
Międzynarodowy Festiwal Iluzjonistów Champions of Illusion
17 stycznia 2020 - 18:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
1 036 098teatr
Schadzki weneckie - Komedia dell'Arte
12 stycznia 2020 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Praska 52
Praska 52 Kraków
31 808teatr
Między łóżkami
10 stycznia 2020 - 17:30/20
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
2 388 498teatr
Doktor Miłość
6 stycznia 2020 - 18:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
20 900teatr
DOKTOR MIŁOŚĆ
6 stycznia 2020 - 18:00
PIWNICA pod BARANAMI
Rynek Główny 27 Kraków
21 872teatr





























