koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374CO JEST GRANE - LISTOPAD 2025 - nr 375 - do pobrania
zmodyfikowano  9 lat temu

Kantor_Tropy:COLLAGE

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 838 wyświetleń od 10 listopada 2016
  • 17 listopada 2016, czwartek
    » 19:00

#

Serdecznie zapraszamy na spektakl polsko-japońskiej produkcji _Kantor_Tropy: COLLAGE _w wykonaniu Amareya Theatre & Guests, który odbędzie się 17 listopada o godzinie 19:00 na SCENIE NCK.

*17 listopada 19:00 Scena NCK
*

Koncept i reżyseria: Katarzyna Pastuszak
Choreografia: Katarzyna Pastuszak, Yuko Kawamoto
Kompozycja muzyczna i wykonanie muzyki na żywo: Joanna Duda
Wykonanie: Kawamoto Yuko, Rui Ishihara, Katarzyna Pastuszak, Ishimoto Kae, Ichi Go, Aleksandra Śliwińska, Daniela Komędera, Jan Grządziela, Przemysław Jurewicz, Agnieszka Kamińska
Obiekty: Adriana Majdzińska, Grażyna Tomaszewska-Sobko
Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Reżyseria świateł: Bartosz Cybowski
Premiera: 14.10.2015, Nowa Synagoga -- Gmina Żydowska Wyznaniowa w Gdańsku

Projekt realizowany przez K. Pastuszak w ramach stypendium „Młoda Polska 2015" MKIDN i dofinansowany ze środków Miasta Gdańsk

*PREZENTACJA SPEKTAKLU ODBYWA SIĘ PRZY WSPÓŁPRACY Z INSTYTUTEM MUZYKI I TAŃCA W RAMACH PROJEKTU „Scena dla Tańca" *

Kantor_Tropy: COLLAGE _to spektakl łączący taniec współczesny, taniec _butō, sztuki wizualne i muzykę nowoczesną. Spektakl miał premierę w październiku 2015 w Gdańsku roku w ramach polsko-japońskiego projektu „Kantor_Tropy" realizowanego przez Amareya Theatre & Guests w ramach „Roku Tadeusza Kantora" przy wsparciu MKIDN i Urzędu Miasta Gdańsk. Spektakl został bezpośrednio zainspirowany głęboką i nieopisaną dotąd relacją między tańcem_Ankoku butō _Hijikaty Tatsumiego -- kluczowej postaci japońskiej awangardy a koncepcjami estetycznymi i praktyką artystyczną Tadeusza Kantora. W spektaklu udział biorą artystki Teatru Amareya, Daniela Komędera, Jan Grządziela oraz japońscy tancerze _butō - _Yuko Kawamoto, Kae Ishimoto, Ichi Go, Rui Ishihara. Muzykę skomponowali i wykonują na żywo Joanna Duda. Autorem kostiumów jest japoński projektant -- Rebelis (Daisuke Tsukuda), zaś obiekty zaprojektowały rzeźbiarki -- Adriana Majdzińska i Grażyna Tomaszewska-Sobko. Spektakl jest niewątpliwie jedną z ciekawszych propozycji w aktualnym krajobrazie polskiego tańca, nieustannie dialogującego z własną historią i duchem czasów. W 2016 spektakl „Kantor_Tropy: COLLAGE" zwyciężył w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF" w rankingu Gazety Świętojańskiej.

„Działając w oddaleniu geograficznym, Hijikata i Kantor podejmowali tematy pamięci, śmierci i rozkładu. Kantor za pośrednictwem śmierci wydobywał życie, Hijikata w swoim Ankoku butō ukazywał piękno brzydoty. W nader precyzyjnie skomponowanym obrazie scenicznym obaj próbowali jednocześnie wskrzesić coś co przeminęło i ukazać kruchość człowieka stojącego wobec nas - tu i teraz. Idąc śladami Kantora i Hijikaty szukamy punktów stycznych dla nas - osób urodzonych na przełomie 1970/80. Wybieramy trzy ważne daty - 1945, 1986, 2011 - i stawiamy pytanie kim jest człowiek pokryty pyłem przeszłości, człowiek ery psychologicznego, cyfrowego i ekologicznego zanieczyszczenia." [Katarzyna Pastuszak]

Z recenzji:

„_Collage _Katarzyny Pastuszak łączy z twórczością Kantora bardzo wiele bezpośrednich tropów -- od wątków Holocaustowych przez uniwersalizm zabijania i tańca śmierci, na materialności i cielesności kończąc. [Weronika Łucyk, „Nieoczywiste podróże. Na polsko-japońskich szlakach choreograficznych tropami Kantora", http://www.taniecpolska.pl/krytyka/315; 7 grudnia 2015]

„Przedstawienie Pastuszak zaczyna się od tańca drewnianych skrzyń, którymi operują, umieszczeni w ich wnętrzach, tancerze. Materia nieożywiona zdaje się przygniatać działające podmioty -- to, dość oczywiste, nawiązanie do działalności Kantora, który pozwalał maszynom niweczyć trudy aktorów, dopominając się niejako o przywrócenie lub raczej nadanie rzeczom prawa do sprawczości. Skrzynki ostatecznie zostają złożone w scenę, która jawi się reminiscencją z Wielopola, Wielopola... Trupa aktorek zastyga na niej w kształcie symulującym instalację znaną z Umarłej klasy. Mamy tutaj do czynienie z erotyzacją relacji między postaciami i jednoczesną karykaturyzacją języka. Co ciekawe, Pastuszak niejako uwspółcześnia wydźwięk płynącego ze sceny bełkotu -- w pewnym momencie jedna z tancerek mówi: „jest sztuka dobra i jest sztuka zła", co wydaje się cytatem żywcem wyjętym z przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym prezes wyłuszczał swoje pojmowanie wolności słowa. Tancerze operują ruchem kalekującym. Perwersja miesza się tutaj ze wzniosłością. Mamy do czynienia z eksplozją rubaszności i niestosowności. Dominuje estetyka profanacji -- w tej stylistyce zostaje przedstawiona uroczysta wieczerza, która prędko przeradza się w wulgarną stypę. Ukatrupiony mężczyzna okazuje się fetyszem, trupim obiektem pożądania, z którym obcowanie prowadzi do eksplozji seksualno-groteskowego szaleństwa. Choreografka wyciągnęła bowiem z twórczości Kantora to wszystko, co niestosowne, dwuznaczne, podniecające, a więc charakteryzujące się wątpliwą, by tak rzec, moralnością. Spotęgowane zatarcie granicy między sacrum a profanum, zdaje się zaczepną odpowiedzą Pastuszak na pęczniejącą hipokryzję „panów od kultury", dzięki którym coraz więcej artystów, powtarza za Kantorem, chociaż -- oczywiście -- w innym kontekście „w ojczyźnie własnej odnalazłem piekło". [Alicja Müller, „Kantor po Japońsku (KANTOR_TROPY)", Teatralia Kraków - Internetowy Magazyn „Teatralia", numer 150/2015, http://www.teatralia.com.pl/kantor-po-japonsku-kantor~e95etropy/,13 listopada 2015]

fot. Natalia Grzebala

zmodyfikowano  9 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ