koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TEATR AVATARCO JEST GRANE - PAŹDZIERNIK 2025 - nr 374
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Gdzie jest malarz?

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 022 wyświetleń od 6 lutego 2012
  • 13 lutego 2012, poniedziałek
    » 18:00

Dyskusja poświęcona kondycji współczesnego malarstwa

„Czasem aż się boję, koledzy, że na obrazy z telewizorem nie wygramy" - zwierzał się w 2000 roku w jednym z obrazow Paweł Susid. W 2012 roku wiemy już, że nie było się czego bać. Malarstwo ma się doskonale i nic nie wskazuje na to, by coś miało się zmienić. Ciekawa jest natomiast jego aktualna sytuacja. Jaka jest pozycja malarza i malarstwa na rynku sztuki? Jak rozumiany jest obecnie proces tworczy (rownież w kontekście wspołczesnej debaty - a raczej jej braku - nad ACTA)? Co stało się z figurą romantycznego artysty-geniusza wyniesionego ponad społeczeństwo? W jakie relacje wchodzi malarstwo z innymi mediami?

Dobrym materiałem do powyższych rozważań są prace Wojciecha Gilewicza. Jego aktualna wystawa w Bunkrze Sztuki z jednej strony eksponuje miejsce pracy artysty, czyniąc je dziełem sztuki (Gilewicz zamienił fragment wystawy w swą pracownię), z drugiej jednak sporą część procesu tworczego oddaje publiczności (widzowie tworzą prace, ktore artysta podpisuje własnym nazwiskiem). Przestrzeń wystawy staje się tu więc areną napięcia między indywidualnością aktu tworczego, a wskazaniem na jego zakorzenienie w aktywnościach płynących z otoczenia. Ekskluzywność pracowni - swoistej modernistycznej „świątyni malarza" - miesza się tu z prozaicznym aktem tworczym. Odwiedzający wystawę w pierwszej kolejności zobaczą codzienny, fizyczny wymiar tworczości - schylanie się, branie pędzla do ręki, mieszanie farb itd. Malowanie jako quasi-boska czynność stwarzania nowego świata, świata „w obrazie", splata się z malowaniem-gestem, zmysłowym i cielesnym naznaczaniem materialnej powierzchni. Granica między malarzem- artystą, a malarzem pokojowym zostaje na moment zatarta, jednak tylko po to, by jeszcze bardziej utwierdzić uprzywilejowany status tego pierwszego. W innych pracach Gilewicza rownież ujawnia się to napięcie: kiedy maluje niepozorne elementy miejskiego krajobrazu, by potem przykryć je obrazami, albo gdy do wspołtworzenia obrazow zaprasza robotnikow z Bat-Yam. Malarstwo traci tu swą autonomię, wspołistniejąc na rownych prawach z video, a pracownia rozprzestrzenia się, anektując miasto.

W trakcie dyskusji tytułowe pytanie - Gdzie jest malarz? - postaramy się odnieść zarowno do wystawy w Bunkrze Sztuki, wystawy w BWA we Wrocławiu, innych prac Wojciecha Gilewicza oraz do wspołczesnego malarstwa w ogole.

Naszymi gośćmi będą: Łukasz Białkowski, Anna Markowska, Piotr Stasiowski i Grzegorz Sztwiertnia. Prowadzenie: Aneta Rostkowska.

Łukasz Białkowski - krytyk sztuki i filozof; autor esejow, recenzji i tłumaczeń; autor pracy doktorskiej poświęconej figurom tworcy w dwudziestowiecznej estetyce; obecnie kierownik programowy galerii BWA Sokoł w Nowym Sączu.

Anna Markowska - historyczka sztuki, profesorka Uniwersytetu Wrocławskiego, autorka kilkudziesięciu artykułow na temat sztuki wspołczesnej. Ostatnio opublikowała książkę Komedia sublimacji. Granica wspołczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej.

Piotr Stasiowski - kurator, krytyk, historyk sztuki, doktorant na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 2006-2011 kierownik Studio BWA - BWA Wrocław Galerie Sztuki Wspołczesnej. Od 2012 kurator Muzeum Wspołczesnego Wrocław. Pisał m.in. do „Obiegu", „Flash Art.", „Odry", „Art&Business", „Formatu", „Sekcji".

Grzegorz Sztwiertnia - artysta, tworca obrazow, obiektow, rzeźb, wideo i instalacji. Autor tekstow teoretycznych. W latach 1987-1992 studiował w ASP w Krakowie w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. Prowadzi pracownię interdyscyplinarną (wraz ze Zbigniewem Sałajem) na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Aneta Rostkowska - kuratorka, krytyczka sztuki, filozofka, autorka tekstow o sztuce publikowanych m.in. w „Arteonie", „Ha!arcie", „Dwutygodniku" i „Tygodniku Powszechnym". Pisze doktorat poświęcony teorii obrazu abstrakcyjnego w perspektywie semiotyki Charlesa Sandersa Peirce'a, obecnie pracuje w Bunkrze Sztuki.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ