koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

GALERIA FILMU II

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 790 wyświetleń od 1 lutego 2012
  • od: 4 lutego 2012, sobota
    do: 9 czerwca 2012, sobota

Galeria Filmu to propozycja wprowadzenia filmu w obręb muzeum sztuki, zainicjowana w 2010 roku jako działanie towarzyszące Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Odwołując się do medium filmowego, poszerza możliwość aktywnego poznawania sztuk wizualnych.

Galeria Filmu stanowi łącznik między artystami, kuratorami, krytykami a publicznością odwiedzającą Muzeum. Poszerza kompetencje odbiorcow, zachęcając ich do aktywniejszego i regularniejszego kontaktu zarowno ze sztuką wspołczesną, jak i z interesującymi działaniami filmowymi.

Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, ktore pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.


**KALENDARIUM
luty - czerwiec 2012

soboty, godz. 16.00

EWA OPAŁKA

BORN IN FLAMES - WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET

*Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwoch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą probą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposob konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwoch skrajnie rożnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotow i ich seksualności, a także odmiennych sposobow oddziaływania na widza. Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).
*

04.02.2012

Rożne gatunki potworow: kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta- potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie

*(fragmenty oraz materiały wizualne z filmow: "Obcy: osmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)
*

03.03.2012

Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą - wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem

(fragmenty filmow: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga).

31.03.2012

Lust for the Vampire - wizerunki wampirow-lesbijskich kochanek w horrorach wytworni Hammer

(fragmenty filmow: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker").

19.05.2012

Zrodzone w płomieniach - strategie oporu w filmie Born in flames Lizzy Borden.


SAMUEL NOWAK

SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO

Cykl wykładow wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, tworcach i tematach, prowadzący sprobuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesow i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmow w kontekście ich społecznego funkcjonowania.

11.02.2011

Seks i śmierć - tworczość Paula Verhoevena

*("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
*

10.03.2012

Horror i przemiany kobiecej seksualności*

(saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnes Merlet 2008)

  • prowadzenie dr Anna Taszycka

12.05.2012

Dzieci, kino i przemoc popularna

("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )

26.05.2012

Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe

("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrot Batmana" Tim Burton 1992)


KATARZYNA CZECZOT

KINO I HIPNOZA

**
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w ktorych męski podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarowno powtorzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrocenie. Z jednej strony bowiem władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokoj, że za pomocą ruchomych obrazow można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom kinematografii.

Cykl „Kino i hipnoza" poświęcony jest podobieństwom i rożnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładow omowione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerow i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektore teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.**


18.02.2012

„Poteżne oko" magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender

("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II - Film nr 991" bracia Lumieres, "Chez le magnetiseur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" - rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)

17.03.2012

Czy somnabuliczki bywały emancypantkami?

("Bostończycy" James Ivory 1984)

14.04.2012

Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych

("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer)

02.06.2012

Seans filmowy a seans hipnotyczny - teorie kina propagandowego

("Triumf woli" Leni Riefensthal)

**


JOANNA OSTROWSKA

WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH - KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)

Cykl wykładow skoncentrowanych na filmach ukazujących wspołczesne konflikty zbrojne - temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazow patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety - bezwolnej ofiary, ktorą należy ocalić - Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachow bombowych, sprawstwa kobiet. Jak wspołczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głownego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we wspołczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?

25.02.2012

Wzorce - obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej

("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmuller 1975)

24.03.2012

Gwałt jako broń wojenna - była Jugosławia.

("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)

21.04.2012

Żołnierki/sąsiadki/bombiarki - Izraelki i Palestynki.

("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)

09.06.2012

Historia powojenna - „życie ze sprawcą/sprawczynią"

("Dzień, w ktorym odszedł Bog" Philippe Van Leeuw 2009)

**

bilety:

WSTĘP WOLNY!

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ