koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2025 - nr 372 - już do pobrania
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

MALARSTWO POLSKICH ŻYDÓW

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 541 wyświetleń od 17 maja 2011
  • od: 25 czerwca 2011, sobota
    do: 30 września 2011, piątek

25.06.2011 r. - 30.09.2011 r., Salon Sztuki Space Gallery, ul. św. Marka 7, Kraków

W ramach 21. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie Salon Sztuki Space Gallery przygotował wystawę Malarstwo polskich Żydow.

Można na niej zobaczyć prace malarzy o doskonale opisanym dorobku, ale rownież dzieła tworcow zapomnianych, odkrywanych na nowo dzięki coraz częściej podejmowanym badaniom nad tymi zjawiskami w polskiej sztuce, dla ktorych wybuch II wojny światowej okazał się ostateczną cezurą. Są też na wystawie dzieła emigrantow, ktorych dorobek-często niesłusznie-oceniany jest jako przynależny w całości kulturze innych krajow.  
Wśrod ponad 130 dzieł znajdują się obiekty wyjątkowe. Prezentowany na wystawie "Pejzaż z wierzbami (Tyniec)" Mojżesza Kislinga (1891-1953), krakowianina i wychowanka krakowskiej ASP, to jeden z trzech znanych historykom sztuki olejnych pejzaży tego wybitnego artysty z krakowskiego okresu jego tworczości. W istotny sposob dopełnia on dzieje polskiej sztuki przełomu XIX i XX wieku, w momencie poprzedzającym pojawienie się w Europie odgłosow kubistycznej awangardy, w ktorej Kisling-przyjaciel Picassa i Modiglianiego, zajął po 1911 r. ważne miejsce.   
Do polskiej kolonii artystycznej we Francji należała rownież Alicja Halicka (1894-1975), Eugeniusz Zak (1884-1928), Roman Kramsztyk (1885-1942), Henryk Hayden (1883-1970), Joachim Weingart (1895-1942) oraz Leopold Gottlieb (1879-1934). Gottlieb, absolwent krakowskiej uczelni, od 1904 r. osiadł w Paryżu stając się znaczącą postacią emigracyjnej elity Montparnasse'u i zarazem ogniwem łączącym środowisko paryskie z nowopowstającymi w Polsce grupami artystycznymi.  
Maurycy Gottlieb (1856-1879), starszy brat Leopolda, zmarł w wieku zaledwie 23 lat, ale pozostawił po sobie dorobek, ktorego ranga zapewniła mu pozycję najwybitniejszego polskiego malarza żydowskiego pochodzenia. Na wystawie obejrzeć można Portret mężczyzny jego autorstwa, jedno z nielicznych tej klasy dzieł artysty znajdujących się w polskich zbiorach prywatnych.   
Na wystawie zaprezentowano także obrazy Samuela Hirszenberga (1865-1908), wychowanka krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, artysty odnoszącego się w swej tworczości do problemow związanych z miejscem diaspory w rzeczywistości społecznej Europy przełomu wieku XIX i XX. Niewątpliwą atrakcją wystawy jest jego praca "Spinoza wyklęty", wykonana w technice pasteli wersja znanego płotna z 1907 roku.    
W podobny sposob rozumiał rolę swojego malarstwa związany z ruchem syjonistycznym Wilhelm Wachtel (1875-1942), urodzony we Lwowie absolwent krakowskiej ASP.   
Przez większą część życia z Krakowem związany był natomiast Abraham Neuman (1873-1942) jeden z najzdolniejszych wychowankow „szkoły Stanisławskiego" autor wysmakowanych pejzaży. Dekoracyjnością odznaczają się obrazy urodzonego w Kamieńcu Podolskim Abrahama Weinbauma (1890-1943) malarza od 1910 r. mieszkającego w Paryżu, ale biorącego jednocześnie udział w wystawach organizowanych przez łodzkie Stowarzyszenie „Start".  
Ważne miejsce w ekspozycji zajmują płotna dwoch malarzy tego samego pokolenia - Romana Kramsztyka (1885-1942) oraz Henryka Haydena (1883-1970). Wczesna tworczość obu malarzy zdradza fascynacje sztuką Cezanne'a. Poźniej każdy z nich wykształci odmienny styl i rożny będzie zakres ich zainteresowań. Hayden, ktory inspirował się Ślewińskim, malował głownie pejzaże i martwe natury stopniowo odchodząc od impresjonistycznej estetyki w kierunku uproszczeń i geometryzacji. W tworczości Kramsztyka wyrożniają się akty i portrety.   
Na wystawie obejrzeć można także prace Joachima Weingarta (1895-1942), ktorego droga na paryskie salony wiodła z wschodnio-galicyjskiego Drohobycza. Drohobyckie gimnazjum ukończył rownież Henryk Langerman (1896-1944) malarz bardzo zaangażowany w działalność środowiska artystycznego we Lwowie, gdzie osiadł w 1933 roku mając za sobą pobyt w Weimarze, Wiedniu i Paryżu.               
Ekspozycję wzbogacają prace lwowskiego artysty Marcina Kitza (1891-1943), a także Jozefa Kownera (1895-1967), Jakuba Pfefferberga (1900-1941)   

i Jakuba Markiela (1911-1974). Niezwykle rzadkie w polskich zbiorach są przedwojenne dzieła Jozefa Kownera, urodzonego w Wilnie,

a następnie związanego z Łodzią. Środowisko łodzkie i krakowskie łączy osoba Jakuba Markiela. Ten urodzony w Łodzi absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1933 roku otrzymał stypendium i przeniosł się do Paryża. W czasie wojny, deportowany i osadzony w jednym z podobozow KL Auschwitz wykonywał rysunki dokumentujące życie w obozie.

Na wystawie nie zabrakło rownież prac Artura Markowicza (1872-1934), przedstawiciela starszej generacji krakowskich malarzy, ucznia Jana Matejki, ktory studia w krakowskiej SSP uzupełniał w akademii monachijskiej oraz Ecole des Beaux-Arts w Paryżu. Markowicz, znakomity rysownik, z mistrzostwem posługujący się techniką pasteli z upodobaniem podejmował tematykę związaną z życiem społeczności żydowskiej, stając się opiekunem dla całego pokolenia młodszych artystow. Jednym z nich był Jakub Pfefferberg (1900-1942), absolwent krakowskiej ASP, ktorego obrazy przedstawiały mieszkańcow dzielnicy Kazimierz i architekturę krakowskich zaułkow.   
Na wystawie zaprezentowane będą rownież wybrane prace innych malarzy międzywojnia, m.in.: Jankiela Adlera (1895-1949), Adolfa Behrmana (1876-1943), Samuela Finkelsteina (1890-1942), Erno Erba (1878-1943), Jesekiela Kirszenbauma (1900-1954), Leona Lewkowicza (1890-1950), Maurycego Minkowskiego (1882-1930), Emila Schinagla (1899-1934), Natana Szpigla (1890-1943?), Anny Weingrun-Leiblich (1904-1994).     
Zorganizowanie wystawy byłoby niemożliwe bez pomocy ze strony prywatnych kolekcjonerow, ktorzy udostępnili swoje zbiory.   
To dzięki ich pasji gromadzenia nielicznych ocalałych z wojennej katastrofy dzieł polskich artystow żydowskiego pochodzenia możemy poszerzać swoją wiedzę na temat oszałamiającego bogactwem rożnorodnych zjawisk życia artystycznego przedwojennej Polski.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ