INFORMACJA:
Pracował z Madonną i Björk, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie
- 13 września 2009, niedziela» 23:00
13.09.2009 - Chris Cunningham na 7. Sacrum Profanum Sensations
Pracował z Madonną i Bjork, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie
Geniusz efektow specjalnych, kultowa postać świata filmu, teledyskow i reklamy, oryginalny, a zarazem wyjątkowo kontrowersyjny Chris Cunnigham już 13 września zaprezentuje w Krakowie swoje audiowizualne show. Tworzony na żywo projekt reżysera przełomowych wideoklipow Madonny, Bjork, Portishead i Aphex Twina to miks niepublikowanych dotąd prac wideo wyświetlanych na trzech ekranach z autorskimi ścieżkami dźwiękowymi i remixami muzycznymi.
Niespełna 39-letni Brytyjczyk uważany jest za jednego z najbardziej kreatywnych tworcow XXI wieku. Bez jego niekonwencjonalnego, często wręcz szokującego stylu oscylującego na pograniczu horroru, science-fiction, medycznego thrillera, groteskowej komedii i mocnej erotyki, trudno wyobrazić sobie świat wspołczesnej sztuki. Swoją tworczością poraża, bulwersuje, a jednocześnie zachwyca. Jest bowiem jednym z tych nielicznych tworcow, ktorzy swoją sztukę potrafią doprowadzić do niebezpiecznego ekstremum. Świat z filmow Cunninghama jest jak „Matrix" odarty z wirtualnej rzeczywistości. Ten sam technologiczny chłod, ta sama kolorystyka operująca czernią, szarościami i rożnymi odcieniami błękitu, a także rownie częsta jak u braci Wachowskich ekwilibrystyka symbolami popkultury.
Cunningham już jako 16-latek projektował postaci przerażających bohaterow horroru „Nightbreed" Clive'a Barkera, za co zdobył uznanie brytyjskiej sceny komiksowej. Pod pseudonimem Chris Halls pracował przy tworzeniu komiksu „Sędzia Dredd", by po kilku latach stworzyć kostium Sylwestra Stallone'a w kinowej wersji tej historii. Niedługo poźniej, doceniony jako tworca oryginalny i niepokorny, znalazł się w ekipie pracującej przy trzeciej części „Obcego" Davida Finchera, najsłynniejszego chyba autora wideoklipow przechwyconego przez Hollywood. Stąd trafił do zespołu pracującego przy realizacji filmu „A.I. Sztuczna inteligencja".
W latach 90-tych Cunnigham zasłynął ze wspołpracy z tak głośnymi artystami, jak - Madonna, Bjork, Jean-Pierre Jeunet, Placebo, Portishead czy Aphex Twin. Słynny klip „Come To Daddy" do muzyki Aphex Twina (1997) - siedmiominutowy obraz blokowiska, w ktorego scenerii starsza pani zostaje zaatakowana przez bandę dzieci o twarzach Richarda D. Jamesa (Aphex Twin) - przeszedł do historii jako jedno z najciekawszych osiągnięć w dziedzinie sztuk audiowizualnych. Modyfikowanie twarzy filmowych bohaterow stało się zresztą znakiem rozpoznawczym Cunninghama, ktory ten zabieg stosował poźniej wielokrotnie, m.in. w klipie Aphexa „Windowlicker" (tym razem nałożył zniekształcone maski na twarze kobiece). Obraz ten, będący parodią stereotypowych teledyskow R'n'B, rozpętał skandal, a autora oskarżono o rasizm i seksizm. Publiczność doceniła jednak oryginalny styl Cunninghama. W 1998 roku świat ujrzał przełomowy klip Madonny „Frozen", z fantastyczną sceną przeistaczającej się w stado krukow wokalistki, ktorym autor kompletnie zmienił wizerunek krolowej popu i pomogł jej na nowo zaistnieć na muzycznym rynku. Jednak prawdziwym przełomem w odbiorze sztuki Brytyjczyka okazał się klip „All Is Full Of Love" stworzony w 1999 roku dla islandzkiej piosenkarki Bjork. Dwa śpiewające androidy, ktorym wokalistka użyczyła twarzy, oglądane w miłosnym uścisku, zrobiły ogromne wrażenie na fanach, a na Cunninghama spadł deszcz nagrod i nominacji, by wymienić tylko: MTV Video Music Awards i Grammy. Dziś jego prace wideo prezentują na całym świecie prestiżowe galerie i wystawcy, m.in. Royal Academy of Arts w Londynie i Biennale di Venezia, a teledysk dla Bjork, uznany za arcydzieło gatunku, znajduje się w stałej ekspozycji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Cunningham kręci reklamy dla wielkich domow mody (Gucci) i globalnych korporacji (Sony PlayStation, Nissan, Levis), a rok temu fragment jego futurystycznego wideo „Flex" pokazano na jednej ekspozycji z dziełami Picassa, Klimta, Rembrandta, Rodina i Bacona. Kilka lat temu na Electraglide - największym w Japonii festiwalu muzyki elektronicznej w Osace - zaprezentowano 55-minutowe audiowizualne show „Chris Cunningham Live". Na trzech ekranach jednocześnie wyświetlono muzyczno-obrazowy miks, złożony z niepublikowanych materiałow wideo artysty. Okrzyknięty wydarzeniem występ powtorzono w tym roku w maju na paryskim koncercie z okazji 20-lecia wytworni Warp.
Już 13 września o godz. 23.00, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie - intrygujące, zaskakujące, kontrowersyjne show Chrisa Cunninghama po raz pierwszy zostanie zaprezentowane w Polsce, w dniu inauguracji 7. Festiwalu Sacrum Profanum.
Festiwal Sacrum Profanum organizowany już po raz 7. przez Krakowskie Biuro Festiwalowe to międzynarodowy projekt, ktory w ciągu siedmiu lat zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Formuła Festiwalu oparta jest na prezentacji muzyki w odniesieniu do przecinających się w muzyce XX wieku motywow sacrum i profanum, a także do kryterium geograficznego. Wokoł tych osi koncentrują się poszczegolne edycje festiwalu poświęcone kolejno muzyce: Wiednia, Francji, Rosji, USA, Niemiec. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowy magazyn muzyczny „Gramophone", cieszy się uznaniem krytykow i publiczności. W ubiegłorocznej edycji uczestniczyło blisko 20 tysięcy widzow, z czego ponad 10 tysięcy zgromadziły trzy wyjątkowe koncerty legendy muzyki elektronicznej - zespołu Krafwterk. Festiwalowe wydarzenia relacjonowało ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy, w tym przedstawicieli tak prestiżowych redakcji, jak m.in. BBC, The Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt czy telewizja Mezzo. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
bilety:
99 zł (bilet normalny), 66 zł (bilet ulgowy)
Koncert muzyczno-edukacyjny
14 lutego 2025 - 13:00
Grand Hotel Kraków
UL. Sławkowska 5/7 Kraków
70 449teatr
Koncert walentynkowy
14 lutego 2025 - 18:00/20
Pałac pod Baranami - Sala złota
Rynek Główny 27 Kraków
33 461teatr
Spektakl walentynkowy
14 lutego 2025 - 17:30/20
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
56 288teatr
Boeing Boeing - odlotowa komedia z udziałem gwiazd
14 lutego 2025 - 17:00/20jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre - sala teatralna
ul. Marii Konopnickiej 17 Krakówjest więcej miejsc
460 448teatr
Łóżko pełne cudzoziemców
14 lutego 2025 - 17:30/20jest więcej terminów
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
318 588teatr
Walentynki Grubych, Smutnych i Samotnych - Pan Savyan + SMKKPM + Ranko Ukulele
13 lutego 2025 - 19:30
Klub Poczta Główna
Ul. Wielopole 2 Kraków
2 794muzyka
Kabaret Hrabi - Wady i waszki
13 lutego 2025 - 17:00/20
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
34 619teatr
Wady i waszki
13 lutego 2025 - 17:00/20
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
50 644teatr
Program "Sztaganiec" 2025
12 lutego 2025 - 20:00
Krakowski Klub Komediowy
ul. Nadwiślańska 1 Kraków
62 559teatr
"Zaskocz mnie"
11 lutego 2025 - 20:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
174 687teatr
Wide Awake Tour
11 lutego 2025 - 20:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
55 559teatr
Ray Wilson - Genesis Classic
11 lutego 2025 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
93 600teatr
"Dwójeczka" TESTY PROGRAMU
8 lutego 2025 - 18:00
Pub 103,8 FM
ul. Bożego Ciała 7 Kraków
11 649teatr
Lubię wracać tam. Nowe aranżacje polskiej piosenki
8 lutego 2025 - 19:00
Aula Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Krupnicza 33 Kraków
28 662muzyka
Prosto z Wiednia. Z okazji 200. urodzin Johanna Straussa
8 lutego 2025 - 18:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
17 485teatr
Lubię wracać tam. Nowe aranżacje polskiej piosenki
8 lutego 2025 - 19:00
Aula Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Krupnicza 33 Kraków
36 965muzyka
Komedia kryminalna
8 lutego 2025 - 16:00/19
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
179 472teatr



























