
QUIXOTAGE
- 7 sierpnia 2009, piątek» 20:30

Quixotage
spektakl plenerowy
Teatr KTO *_Quixotage*_
Premiera 12 lipca 2007, Rynek Głowny w Krakowie
Scenariusz, reżyseria i opracowanie muzyczne: Jerzy Zoń
Scenografia: Marek Braun
Kostiumy: Zofia de Ines, Joanna Jaśko-Sroka
Choreografia: Eryk Makohon
Przygotowanie rytmiczne zespołu: Bartłomiej Szczepański
Dźwięk: Andrzej „Czoper" Czop
Światło: Paweł Rożański
Przekonanie, że charakter przedstawienia plenerowego w sposob szczegolny może wyrazić idee Cervantesa, ośmiela do postawienia po raz kolejny fundamentalnego pytania „mieć czy być". Podział świata i natury człowieka na „don Kichotow" i „Sancho Pansow", oczywiście umowny, pozwala ukazać starcie filigranowego człowieka z monstrualnymi wiatrakami. Wynik zdaje się z gory przesądzony. Ale to wybor poprzednikow i kontynuacja ich działań składa się na kształt i sens drogi, choć jej kres pozostaje niezmienny i nieunikniony w każdym indywidualnym istnieniu.
Z recenzji:
(...) Don Kichot wspołczesny - zamknięty we własnym świecie, nieporadny, dziecinny. Zamknięty w szklanej klatce umieszczonej na wysokim jeżdżącym pomoście, wychodzący z niej, żeby ze zdumieniem przyjrzeć się światu. Sancho Pansa jest tutaj przeciętnym facetem w szarym garniturze, ktory może nie rozumie przyjaciela, ale go nie opuszcza. Wokoł Don Kichota na jeżdżących pomostach wiruje świat - osiem czy dziewięć Dulcynei - kucharek, wybijających rytm na garnkach i sitkach, kusicielskie kobiety w hiszpańskich falbankach, pokurczone potworki reprezentujące politykę czy ideologię. O duszę i ciało umierającego Don Kichota walczą lekarz z oddziałem pielęgniarek i ksiądz z zastępem zakonniczek. A na koniec w świetle mnostwa świec wszyscy wnoszą wiatraki. Mniejsze i większe wiatraki coraz gęściej zastawiają teren gry - wyglądają teraz jak cmentarne nagrobki. Don Kichot umiera.
Joanna Targoń, „Gazeta Wyborcza", 14.07.2007
„Po godzinnym śnie zostały rzeczy marne i spokojny deszcz, co przyszedł cicho i tylko na chwilę. Niewiele to? Niewiele. Opuszczone, całym życiem wędrowania umordowane buty ze zniczami w pustce po nogach. Wieszak na zawsze bez palt i świece płonące na dolnym okręgu, gdzie ongiś sterczały parasole. Wiekowy sakwojaż i ogarek przy rękojeści błyszczącej od nieprzeliczonych palcow, ktorej już nikt nie chwyci. Jeszcze stareńki wozek dziecięcy ze spokojnymi płomykami wewnątrz, jeszcze coś, czego nie rozpoznałem. Dużo jeszcze podobnych resztek, śladow po życiu, i dużo jeszcze małych świateł na śladach po życiu... Wiatraki? Tak. Kruche niczym japoński drzewka. Las wiatrakow bonsai na brukowych kostkach placu gry pod Sukiennicami.(...) Rytm seansu Zonia jest rytmem tańca sennych mar, ktore kuszą. Znakomite są to mary. Wysmakowane kostiumy spod igły Zofii de Ines; ascetyczne machiny scenografa Marka Brauna; chirurgicznie dziurawiące ciemności nad Rynkiem igły świetlne Pawła Rożańskiego; wreszcie muzyka, wciąż zmieniające się intonacje, ale też wciąż pod wszelkimi tymi zmianami pulsujący - jak refren bądź mantra - niepokojący, ciemny motyw z filmu „Lalki" - nuty Hisaishiego. Pyszne to są mary, tak pyszne i w tak czystej przestrzeni mamią, że nie sposob się dziwić wahaniom chudego pana. Komu, czemu dać się uwieść bezpowrotnie? (...)"
Paweł Głowacki, „Dziennik Polski", 14.07.2007
(...) Historia Don Kichota, niczym dziwaczne obrazy jak w transie narkotycznym, rozgrywa się bez wytchnienia, scena po scenie. Pojawiają się postacie jak ze snu i znikają rownie szybko, jak się pojawiły (...)
Na początku bohater śpi znudzony, by popaść za chwilę w swoje urojenia. Lustrzani rycerze atakują. Czerwone światło i muzyka rockowa w stylu Rammstein tworzą nastroj rodem z piekła. Zaszczuty Don Kichot ucieka przed agresorami. W końcu bohater napotyka oszołamiającą tancerkę flamenco, ktora za chwilę okaże się kolejnym demonem - o świńskiej twarzy. Sztuka naszpikowana jest elementami tańca i akrobatyki. Opary mgły oraz muzyka saksofonowa Jana Garbarka towarzyszą rycerzowi aż do jego śmierci. Teatr KTO wykorzystuje tylko kilka wątkow powieści i porządkuje je od nowa (...)
„Munstersche Zeitung", 7.08.2008
(...) Don Kichot w interpretacji teatru KTO nie był smutnym rycerzem, z ktorego można się śmiać, ale odosobnionym człowiekiem o subtelnej naturze, nie dorosłym do twardej rzeczywistości. Był to spektakl melancholijny, czasami nawet przytłaczający. (...)
Dynamiczne sekwencje, nierzadko sceny walki, przeplatały się ze spokojnymi obrazami, w ktorych łagodny, delikatny Don Kichot oraz jego silny jak niedźwiedź Sancho Pansa oddawali się sprawom codziennym. Świat, z ktorym konfrontowany jest Don Kichot, najlepiej odnajdujący się w świeci książek, jest głośny i surowy. (...)
Duchy autorytarnej, nieludzkiej przeszłości dają się Don Kichotowi rownie we znaki jak lustrzani rycerze stanowiący mieszankę Body Guard, maszyn walki i męskich modeli na wybiegu. Zaskakująco w tym surowym świecie nie brakuje też chwil pełnych delikatności i humoru. (...)
Palenie książek oznacza śmierć i tak już zmęczonego życiem Don Kichota. Wrażenie robi scena końcowa, w ktorej postawiono efektownie oświetlone wiatraki rożnych rozmiarow. Czy to groby przypominające tych, co odeszli z tego bezwzględnego świata, czy znaki nadziei, bo Don Kichoci nie wyginą?
„Dulmener Zeitung", 7.08.2008
„(...)Festiwal zakończył wielki, rozbuchany spektakl "Quixotage" krakowskiego teatru KTO. Dokonana przez reżysera Jerzego Zonia wspołczesna interpretacja postaci Don Kichota ma dużo uroku. Nie można jej też odmowić widowiskowości. (...) widzowie (...) przyjęli "Quixotage" z entuzjazmem (...)"
Dominika Makowka, „Rzeczpospolita" - dodatek „Życie Warszawy", 03.07.2008
bilety:
wstęp wolny

The Legacy / Tribute To Iron Maiden - FUTURESLAVE TOUR 2024
25 października 2024 - 19:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
78 552teatr
Przyjazne dusze
25 października 2024 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
153 614teatr
ABBA I INNI symfonicznie
24 października 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
504 409teatr
Nowy program
24 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
106 838teatr
ABBA I INNI symfonicznie
24 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
1 153 704teatr
Stand-up / Kraków / Bartosz Zalewski - "Obietnica zmierzchu"
23 października 2024 - 20:00
Klub Akademicki Arka
Klemensiewicza 3 Kraków
8 249teatr
Kraków III | Łukasz Kowalski - Święty Łukasz | 22.10.24, g. 19:00
22 października 2024 - 19:00
Klub Poczta Główna
Ul. Wielopole 2 Kraków
4 803teatr
Stand-up Kraków | Michał Kutek w programie "Bilans żenady własnej"
20 października 2024 - 18:00
Klub Poczta Główna
Ul. Wielopole 2 Kraków
3 898teatr
Michał Leja prezentuje: Z KARTKI #18
20 października 2024 - 18:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
3 693teatr
Wieczór Gitary Fingerstyle
20 października 2024 - 18:00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego
ul. Świętego Tomasza 43 Kraków
23 367teatr
Stand-up Kraków | Damian Skóra w programie "Tyrada"
20 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
6 403teatr
Blue Café - 25 lat / The Best Of
20 października 2024 - 18:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
27 121teatr
Filharmonia Dowcipu - 15 lat na scenie - The Best of
20 października 2024 - 16:00/19
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
41 361teatr
Trasa koncertowa IKSY + Marek Niedzielski: “La petite mort” / ”Mistrz”
20 października 2024 - 20:00
Tu i Ówdzie
Ul. Berka Joselewicza 23 Kraków
33 622teatr
Filharmonia Dowcipu - 15 lat na scenie - The Best of
20 października 2024 - 16:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
119 312teatr
Belly Of The Whale
19 października 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
11 574teatr
Strona A i Strona B
19 października 2024 - 20:00jest więcej terminów
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
7 554teatr
