Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - Teatralny czwartek
- 29 lutego 2024, czwartek» 19:00

Premiera teatralna „Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. „Historyja…” to najczęściej wystawiana sztuka do XIX wieku. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka. Kolejną próbę przeniesienia dramatu na scenę podjęli Jarosław Gajewski – reżyser i Patryk Kencki – dramaturg.
W lubelskiej adaptacji „Historyji …” twórcy łączą różne światy: sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to co współczesne, z tym co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. We wspólnej pracy zespół aktorski, budujący spektakl pracował zgodnie z zasadą wzajemności, która jest charakterystyczna dla gardzienickiego stylu.
Ważnym kontekstem przygotowania premiery „Historyji…” jest warstwa językowa, o której autorzy spektaklu mówią: „Język sam przez się wzywa nas do twórczości, pozostając zarazem tajemnicą, którą odkrywamy do samego końca naszych twórczych praktyk. A teatr wydaje się najpełniejszą praktyką językową: od pierwszego twórczego impulsu do pełni scenicznej realizacji”. Dodają też: „Rozwój człowieka w jego człowieczeństwie dokonuje się głównie poprzez język i w przestrzeniach języka".
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ze czterech świętych ewangelistów zebrana a wirszykami spisana przez księdza Mikołaja z Wilkowiecka, zakonnika częstochowskiego", to dzieło niezwykłe. Tekst ów, przywołujący najważniejsze wydarzenie w historii zbawienia, jest jednocześnie cennym zabytkiem naszej literatury i ważnym dokumentem tradycji widowiskowej. Mikołaj wydał swoje dzieło w Krakowie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych szesnastego wieku, a więc kilka lat po ukazaniu się (i wystawieniu) Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, najstarszej polskiej tragedii, nawiązującej do osiągnięć dramatu antycznego i stanowiącej emblematyczne wręcz dzieło polskiego renesansu. Tymczasem Historyja wyrasta z tradycji misteryjnej, a więc jednej z dwóch – obok dramatu liturgicznego – wielkich formacji widowiskowych ukształtowanych jeszcze w średniowieczu. Jakkolwiek mamy prawo zakładać, że spektakle misteryjne funkcjonowały na ziemiach polskich już pod koniec wieku czternastego, to tak się złożyło, że właśnie dzieło Mikołaja z Wilkowiecka jest najstarszym z naszych zachowanych misteriów.
Autor Historyji pochodził z rodu szlacheckiego, był człowiekiem wykształconym, należącym do zakonu paulinów, w którym pełnił znaczące funkcje. Przez jakiś czas miał okazję przebywać w Rzymie, gdzie zetknął się z tamtejszymi formami widowiskowymi. Napisana przezeń Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim zaskakuje swoją wielopoziomowością. Wyrasta z kultury średniowiecznej, ale nosi również znamiona epoki, w której powstała. Zamieszczone w niej biblijne czytania poprzedzające poszczególne sceny to wynik potrydenckiej dbałości o dowiedzenie, że prezentowane treści pochodzą z samej Ewangelii, a nie z literatury apokryficznej. Pojawienie się w piekielnej scenie Cerbera to dowód znajomości tradycji antycznej. Z kolei ukazanie w utworze realiów bardziej kojarzących się z renesansowym Krakowem, aniżeli antyczną Jerozolimą, to efekt misteryjnej konwencji, aby świętą historię ukazać jako rozgrywającą się tu i teraz.
Niewątpliwe walory dramatyczne Historyji… sprawiły, że przenosili ją na scenę tacy twórcy, jak Leon Schiller i Kazimierz Dejmek, a w czasach nam bliższych Piotr Cieplak i Piotr Tomaszuk. Jak się jednak wydaje, dzieło Mikołaja z Wilkowiecka otwiera przed kolejnymi inscenizatorami nowe możliwości interpretacyjne, co wynika z wielowarstwowości tego utworu. Dla odbiorcy religijnego inscenizacja misterium może stanowić przeżycie związane ze sferą sakralną. Dla osoby, której bliskie są rodzime tradycje kulturowe, będzie to możliwość kontaktu z żywym zabytkiem. Dla wszystkich zaś – niezwykłą opowieścią, o tym jak życie zwycięża nad śmiercią.
Patryk Kencki, dramaturg
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Grupa MoCarta i Przyjaciele - 25 lat razem
10 marca 2019 - 18:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
247 773teatr
Alibi od zaraz
10 marca 2019 - 17:00
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublin
819 712teatr
Stand Up w SilenceClub
9 marca 2019 - 18:00
Silence Club
Idziego Radziszewskiego 8 Lublin
16 737teatr
Berek, czyli upiór w moherze 2
9 marca 2019 - 16:00/19
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
16 876teatr
Berek, czyli upiór w moherze 2
9 marca 2019 - 16:00/19
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
576 517teatr
Berek 2 - dobra zmiana
9 marca 2019 - 16:00/19
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
37 240teatr
Kariera po polsku
8 marca 2019 - 19:00
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Akademicka 15 Lublin
506 407teatr
Kariera po polsku
8 marca 2019 - 19:00
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublin
584 121teatr
Waldemar Malicki - Klasyka po bandzie
3 marca 2019 - 16:00
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Lublin
987 079teatr
Waldemar Malicki - Klasyka po Bandzie
3 marca 2019 - 16:00
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
1 242 235teatr
Teatru Piasku Tetiany Galitsyny pt.: "Królowa Śniegu"
2 marca 2019 - 17:00
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
Marii Curie-Skłodowskiej 5 Lublin
158 615teatr
Luxtorpeda
2 marca 2019 - 17:00
Klub 30
ul. Jasna 7 Lublin
175 279teatr
Lekcje niegrzeczności czyli Łysol i Strusia
28 lutego 2019 - 09:30jest więcej terminów
Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie
Plac Teatralny 1 Lublin
16 871teatr
WinyLOVE Story
24 lutego 2019 - 17:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
28 511teatr
Nikt nie jest doskonały
22 lutego 2019 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublinjest więcej miejsc
976 312teatr
Lustra opowiadają w czwartek czyli baśnie podwodnego świata
21 lutego 2019 - 10:00jest więcej terminów
Teatr im. H.Ch. Andersena w Lublinie
Plac Teatralny 1 Lublin
19 229teatr
Calineczka
21 lutego 2019 - 10:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej
ul. M.Curie Skłodowskiej 5 Lublin
86 208teatr