Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - Spektakl dla seniorów
- 16 kwietnia 2023, niedziela» 17:00

„Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. „Historyja…” to najczęściej wystawiana sztuka do XIX wieku. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka. Kolejną próbę przeniesienia dramatu na scenę podjęli Jarosław Gajewski – reżyser i Patryk Kencki – dramaturg.
W lubelskiej adaptacji „Historyji …” twórcy łączą różne światy: sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to co współczesne, z tym co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. We wspólnej pracy zespół aktorski, budujący spektakl pracował zgodnie z zasadą wzajemności, która jest charakterystyczna dla gardzienickiego stylu.
Ważnym kontekstem przygotowania premiery „Historyji…” jest warstwa językowa, o której autorzy spektaklu mówią: „Język sam przez się wzywa nas do twórczości, pozostając zarazem tajemnicą, którą odkrywamy do samego końca naszych twórczych praktyk. A teatr wydaje się najpełniejszą praktyką językową: od pierwszego twórczego impulsu do pełni scenicznej realizacji”. Dodają też: „Rozwój człowieka w jego człowieczeństwie dokonuje się głównie poprzez język i w przestrzeniach języka".
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ze czterech świętych ewangelistów zebrana a wirszykami spisana przez księdza Mikołaja z Wilkowiecka, zakonnika częstochowskiego", to dzieło niezwykłe. Tekst ów, przywołujący najważniejsze wydarzenie w historii zbawienia, jest jednocześnie cennym zabytkiem naszej literatury i ważnym dokumentem tradycji widowiskowej. Mikołaj wydał swoje dzieło w Krakowie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych szesnastego wieku, a więc kilka lat po ukazaniu się (i wystawieniu) Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, najstarszej polskiej tragedii, nawiązującej do osiągnięć dramatu antycznego i stanowiącej emblematyczne wręcz dzieło polskiego renesansu. Tymczasem Historyja wyrasta z tradycji misteryjnej, a więc jednej z dwóch – obok dramatu liturgicznego – wielkich formacji widowiskowych ukształtowanych jeszcze w średniowieczu. Jakkolwiek mamy prawo zakładać, że spektakle misteryjne funkcjonowały na ziemiach polskich już pod koniec wieku czternastego, to tak się złożyło, że właśnie dzieło Mikołaja z Wilkowiecka jest najstarszym z naszych zachowanych misteriów.
Autor Historyji pochodził z rodu szlacheckiego, był człowiekiem wykształconym, należącym do zakonu paulinów, w którym pełnił znaczące funkcje. Przez jakiś czas miał okazję przebywać w Rzymie, gdzie zetknął się z tamtejszymi formami widowiskowymi. Napisana przezeń Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim zaskakuje swoją wielopoziomowością. Wyrasta z kultury średniowiecznej, ale nosi również znamiona epoki, w której powstała. Zamieszczone w niej biblijne czytania poprzedzające poszczególne sceny to wynik potrydenckiej dbałości o dowiedzenie, że prezentowane treści pochodzą z samej Ewangelii, a nie z literatury apokryficznej. Pojawienie się w piekielnej scenie Cerbera to dowód znajomości tradycji antycznej. Z kolei ukazanie w utworze realiów bardziej kojarzących się z renesansowym Krakowem, aniżeli antyczną Jerozolimą, to efekt misteryjnej konwencji, aby świętą historię ukazać jako rozgrywającą się tu i teraz.
Niewątpliwe walory dramatyczne Historyji… sprawiły, że przenosili ją na scenę tacy twórcy, jak Leon Schiller i Kazimierz Dejmek, a w czasach nam bliższych Piotr Cieplak i Piotr Tomaszuk. Jak się jednak wydaje, dzieło Mikołaja z Wilkowiecka otwiera przed kolejnymi inscenizatorami nowe możliwości interpretacyjne, co wynika z wielowarstwowości tego utworu. Dla odbiorcy religijnego inscenizacja misterium może stanowić przeżycie związane ze sferą sakralną. Dla osoby, której bliskie są rodzime tradycje kulturowe, będzie to możliwość kontaktu z żywym zabytkiem. Dla wszystkich zaś – niezwykłą opowieścią, o tym jak życie zwycięża nad śmiercią.
Patryk Kencki, dramaturg
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
KIZO "Jeszcze 5 minut Tour"
21 stycznia 2022 - 20:30
Lublin Serce
Krakowskie Przedmieście 40 Lublin
77 824teatr
Antymoralitet rodzinny o wojnie polsko-polskiej
21 stycznia 2022 - 17:30/20
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
321 486teatr
Inteligenci
21 stycznia 2022 - 17:30/20
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
472 108teatr
Stand-up Tomek Kołecki - Monetyzacja Porażki
18 stycznia 2022 - 19:00
Klub Studencki Kazik
Nadbystrzycka 40A Lublin
52 200teatr
Tomek Kołecki "Monetyzacja Porażki"
18 stycznia 2022 - 19:00
Klub Studencki KAZIK
ul. Nadbystrzycka 40A Lublin
52 394teatr
Nora
16 stycznia 2022 - 17:00jest więcej terminów
Teatr Osterwy
Prezydenta Gabriela Narutowicza 17 Lublin
20 486teatr
Kłamstwo
16 stycznia 2022 - 17:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Akademicka 15 Lublinjest więcej miejsc
2 602 707teatr
MAYDAY 2
15 stycznia 2022 - 16:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie
Akademicka 15 Lublin
868 879teatr
MAYDAY 2
15 stycznia 2022 - 16:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe UP
ul. Akademicka 15 Lublinjest więcej miejsc
1 966 047teatr
Promocja nowej płyty
14 stycznia 2022 - 20:00
Kultowa Klubokawiarnia
Herbowa 2a Lublin
139 329teatr
NOWY PROGRAM: ZA DŁUGO PANOWIE BYLI GRZECZNI
14 stycznia 2022 - 20:30
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
143 432teatr
Nora - Teatralny czwartek
13 stycznia 2022 - 19:00
Teatr Osterwy
Prezydenta Gabriela Narutowicza 17 Lublin
20 250teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz "Krótkie spięcie" / Lublin / 12.01.2022 r. / godz. 19:00
12 stycznia 2022 - 19:00
Klub Studencki Kazik
Nadbystrzycka 40A Lublin
29 532teatr
Goło i Wesoło
10 stycznia 2022 - 17:30/20
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
425 185teatr
Golec uOrkiestra - Kolędowanie z Janem Pawłem II
8 stycznia 2022 - 18:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
225 164teatr
Polski Balet Królewski - Dziadek do orzechów
7 stycznia 2022 - 20:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
396 327teatr
Enej
2 stycznia 2022 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
105 079teatr