Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim - Spektakl dla seniorów
- 18 grudnia 2022, niedziela» 17:00

„Historyji o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" to kooprodukcja Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie i Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
Mikołaj z Wilkowiecka - autor szesnastowiecznego misterium rezurekcyjnego to rówieśnik Szekspira, porównywany z nim też w kontekście rozwoju dramatu i teatru. „Historyja…” to najczęściej wystawiana sztuka do XIX wieku. Utwór doczekał się adaptacji wielu wybitnych twórców polskiego teatru - m.in. Leona Schillera czy Kazimierza Dejmka. Kolejną próbę przeniesienia dramatu na scenę podjęli Jarosław Gajewski – reżyser i Patryk Kencki – dramaturg.
W lubelskiej adaptacji „Historyji …” twórcy łączą różne światy: sacrum i profanum, codzienność z religijnością, to co współczesne, z tym co dawne. To też wyjątkowe spotkanie aktorów teatru repertuarowego z Teatru im. Juliusza Osterwy z aktorami Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. We wspólnej pracy zespół aktorski, budujący spektakl pracował zgodnie z zasadą wzajemności, która jest charakterystyczna dla gardzienickiego stylu.
Ważnym kontekstem przygotowania premiery „Historyji…” jest warstwa językowa, o której autorzy spektaklu mówią: „Język sam przez się wzywa nas do twórczości, pozostając zarazem tajemnicą, którą odkrywamy do samego końca naszych twórczych praktyk. A teatr wydaje się najpełniejszą praktyką językową: od pierwszego twórczego impulsu do pełni scenicznej realizacji”. Dodają też: „Rozwój człowieka w jego człowieczeństwie dokonuje się głównie poprzez język i w przestrzeniach języka".
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim ze czterech świętych ewangelistów zebrana a wirszykami spisana przez księdza Mikołaja z Wilkowiecka, zakonnika częstochowskiego", to dzieło niezwykłe. Tekst ów, przywołujący najważniejsze wydarzenie w historii zbawienia, jest jednocześnie cennym zabytkiem naszej literatury i ważnym dokumentem tradycji widowiskowej. Mikołaj wydał swoje dzieło w Krakowie w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych szesnastego wieku, a więc kilka lat po ukazaniu się (i wystawieniu) Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego, najstarszej polskiej tragedii, nawiązującej do osiągnięć dramatu antycznego i stanowiącej emblematyczne wręcz dzieło polskiego renesansu. Tymczasem Historyja wyrasta z tradycji misteryjnej, a więc jednej z dwóch – obok dramatu liturgicznego – wielkich formacji widowiskowych ukształtowanych jeszcze w średniowieczu. Jakkolwiek mamy prawo zakładać, że spektakle misteryjne funkcjonowały na ziemiach polskich już pod koniec wieku czternastego, to tak się złożyło, że właśnie dzieło Mikołaja z Wilkowiecka jest najstarszym z naszych zachowanych misteriów.
Autor Historyji pochodził z rodu szlacheckiego, był człowiekiem wykształconym, należącym do zakonu paulinów, w którym pełnił znaczące funkcje. Przez jakiś czas miał okazję przebywać w Rzymie, gdzie zetknął się z tamtejszymi formami widowiskowymi. Napisana przezeń Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim zaskakuje swoją wielopoziomowością. Wyrasta z kultury średniowiecznej, ale nosi również znamiona epoki, w której powstała. Zamieszczone w niej biblijne czytania poprzedzające poszczególne sceny to wynik potrydenckiej dbałości o dowiedzenie, że prezentowane treści pochodzą z samej Ewangelii, a nie z literatury apokryficznej. Pojawienie się w piekielnej scenie Cerbera to dowód znajomości tradycji antycznej. Z kolei ukazanie w utworze realiów bardziej kojarzących się z renesansowym Krakowem, aniżeli antyczną Jerozolimą, to efekt misteryjnej konwencji, aby świętą historię ukazać jako rozgrywającą się tu i teraz.
Niewątpliwe walory dramatyczne Historyji… sprawiły, że przenosili ją na scenę tacy twórcy, jak Leon Schiller i Kazimierz Dejmek, a w czasach nam bliższych Piotr Cieplak i Piotr Tomaszuk. Jak się jednak wydaje, dzieło Mikołaja z Wilkowiecka otwiera przed kolejnymi inscenizatorami nowe możliwości interpretacyjne, co wynika z wielowarstwowości tego utworu. Dla odbiorcy religijnego inscenizacja misterium może stanowić przeżycie związane ze sferą sakralną. Dla osoby, której bliskie są rodzime tradycje kulturowe, będzie to możliwość kontaktu z żywym zabytkiem. Dla wszystkich zaś – niezwykłą opowieścią, o tym jak życie zwycięża nad śmiercią.
Patryk Kencki, dramaturg
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Polska Noc Kabaretowa 2022
20 marca 2022 - 18:00
Hala Globus
ul. Kazimierza Wielkiego 10 Lublin
35 503teatr
program "Do skutku"
17 marca 2022 - 20:00
Klub Studencki Kazik
Nadbystrzycka 40A Lublin
640 339teatr
Michał Wiśniewski Akustycznie II - SZAFOWANIE.PL TOUR
17 marca 2022 - 19:00
Klub 30
ul. Jasna 7 Lublin
175 480teatr
Żywiołowa magia Gruzji
15 marca 2022 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublinjest więcej miejsc
557 464teatr
Narodowy Balet Kijowski
14 marca 2022 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
368 356teatr
Narodowy Balet Kijowski - Jezioro Łabędzie
14 marca 2022 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
785 390teatr
35 lat pracy artystycznej
13 marca 2022 - 17:00jest więcej terminów
Collegium Maius Uniwersytetu Medycznego
ul. Jaczewskiego 4 Lublin
36 966teatr
Trasa koncertowa po Polsce
13 marca 2022 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
151 167teatr
Najsłynniejsza rewia musicalowa lat 80' na żywo w Lublinie!
11 marca 2022 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublinjest więcej miejsc
51 077teatr
Kabaret Paranienormalni w akcji.
6 marca 2022 - 18:00
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
59 137teatr
Największe przeboje Johanna Straussa, najpiękniejsze arie i duety w mistrzowskim wykonaniu – NOWY PROGRAM, TOMCZYK ART
6 marca 2022 - 17:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
45 228teatr
Chór i Balet Piatnitsky - Moskwa
6 marca 2022 - 15:00
Filharmonia im. H. Wieniawskiego
ul. M. Curie-Skłodowskiej 5 Lublin
335 373teatr
Chór i Balet Piatnitsky - Moskwa
6 marca 2022 - 15:00jest więcej terminów
Filharmonia Lubelska
Marii Skłodowskiej-Curie 5 Lublinjest więcej miejsc
589 760teatr
Gruzińskie pieśni i tańce w różnych krajach świata
4 marca 2022 - 19:00
Centrum Spotkania Kultur
Plac Teatralny 1 Lublin
133 666teatr
Stand-up / Lublin / Maciek Adamczyk / 27.02.2022 / g.18:00
27 lutego 2022 - 18:00
Klub Towarzyski Komitet
Krakowskie Przedmieście 32 Lublin
14 299teatr
Prawda - Spektakl dla seniorów
27 lutego 2022 - 17:00
Teatr Osterwy
Prezydenta Gabriela Narutowicza 17 Lublin
17 759teatr
Niewąska komedia teatralna!
26 lutego 2022 - 17:00
Centrum Kongresowe Uniwersytetu Przyrodniczego
ul. Akademicka 15 Lublin
1 939 888teatr