koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wirtuozowski Recital Skrzypcowy MISTRZ I UCZENNICA
zmodyfikowano  13 lat temu  »  

Gdy muzyka była młodsza

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 20 331 wyświetleń od 7 kwietnia 2008

Łódź » ul. Zielona 13(wejście od Wólczańskiej) » NA MAPIE

  • 14 kwietnia 2008, poniedziałek
    » 19:30

W stronę Wersalu - muzyka klawesynowa i skrzypcowa

W ramach cyklu „Gdy muzyka była młodsza” dominikanie łódzcy zapraszają na koncert, zatytułowany „W stronę Wersalu – muzyka klawesynowa i skrzypcowa”, w wykonaniu Marty Czarny-Kaczmarskiej (klawesyn) i Zygmunta Kaczmarskiego (skrzypce barokowe).

Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej), 14 kwietnia 2008 r., w poniedziałek, o godz. 19.30.

Program

Louis COUPERIN Suite in F /Prelude, Courante, Sarabande, Branle de Basque/

Jacques Ch. CHAMBONNIERE /Chaconne/

Antoine DORNEL Sonate IV "La Forcroy" (La Forqueray) /Prelude, Chaconne/

Antoine FORQUERAY "La Leon.Sarabande", "La Portugaise"

Antoine DORNEL Sonate II "La Couperin" /Lentement, Gay, Affectueusement, Gigue/

Francois COUPERIN Septieme Concert (Les Gouts-Reunis) /Gravement, Allemande, Sarabande, Fuguete/

Joseph B.de BOISMORTIER "La Puce"

Louis FRANCOEUR Sonate II /Adagio, Allemande, Sarabande, Presto/

Marta Czarny-Kaczmarska Jest absolwentką PWSM w Krakowie, w klasie klawesynu J. Wysockiej-Ochlewskiej i Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli, w klasie prof. Ch. Koeniga (oba dyplomy z wyróżnieniem). Była też uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich klawesynowych i kameralnych (Alan Curtis, Jos v. Immerseel, Johan Sonnleitner). Od początku swojej działalności zawodowej była pierwszą w Polsce klawesynistką grającą na klawesynie historycznym i starała się intensywnie propagować ruch wykonawstwa muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Z jej inicjatywy sprowadzono do Polski kilka pierwszych klawesynów historycznych. Od 1978 roku była współzałożycielem i członkiem zespołu "Fiori Musicali", specjalizującego się w wykonawstwie muzyki baroku przy użyciu autentycznego instrumentarium, występującego w różnych składach instrumentalnych (od 2 do 15 osób). Z zespołem tym występowała na wszystkich większych estradach muzycznych w kraju i w wielu liczących się ośrodkach zagranicznych (Austria, Niemcy,Holandia,Hiszpania, Estonia,Rosja, Francja i in.). Przy obsadach orkiestrowych dyryguje od klawesynu, wykonując równocześnie partie koncertowe lub basso continuo. W ten sposób zrealizowała kilka ważnych projektów, m.in. Koncerty Brandenburskie i Kantaty J. S. Bacha, operę J. F. Rameau "Hipolit i Arycja", oratorium J. J. Fuxa "La donna forte". Dokonała wielu nagrań zarówno solowych jak i kameralnych dla PR i TVP (m.in. cykl utworów klawesynistów francuskich, utwory J. S. Bacha, muzykę angielską i polską), a także dla zagranicznych firm fonograficznych i rozgłośni radiowych. W swoich programach koncertowych stara się łączyć pozycje solowe i kameralne, pokazując muzykę klawesynową w jej różnorodnych aspektach, co wiąże się z jej szczególnym zainteresowaniem problemami stylowej realizacji improwizowanego basso continuo, umiejętności niezwykle ważnej dla pełnego rozwoju dojrzałego klawesynisty. Jako kameralistka występowała również w duetach z tak wybitnymi muzykami jak Kazimierz Wiłkomirski, Jadwiga Rappe, Elżbieta Stefańska, Iwan Monighetti, Miriam Nastasi, Margret Bogner, Max Cencić i in. Współpracowała z wieloma orkiestrami kameralnymi - przez kilka lat z "Capellą Bydgostiensis", z którą koncertowała jako solistka i kameralistka, oraz dokonała wielu nagrań płytowych i telewizyjnych; z Orkiestrą A. Duczmal, z którą nagrała operę J. F. Haendla "Sosarme"; z Operą Krakowską, gdzie przygotowywała barokowe opery kameralne i z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie przygotowała z pierwodruku wczesnobarokową operę G. Gagliano "Dafne" i kilka koncertów z udziałem solistów Teatru. Koncertowała również z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena. Była członkiem jury Krakowskiego Konkursu Klawesynowego i wielu przesłuchań uczniów klas klawesynu w Polsce. Przez kilka lat sprawowała funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej, a także, na zlecenie Ministerstwa Kultury, była konsultantem do spraw szkolnictwa artystycznego I i II stopnia. Pisze artykuły na temat klawesynu i muzyki dawnej oraz recenzje z koncertów ("Canor", "Ruch Muzyczny", kwartalnik PTMD). Wraz z Iwanem Monighettim z Bazylei opracowała z rękopisu i przygotowała do druku, wydane przez PWM 3 Sonaty L. Boccheriniego. Jest profesorem nadzwyczajnym tytularnym i na tym stanowisku jest zatrudniona w Akademiach Muzycznych w Krakowie i we Wrocławiu, gdzie ponadto jest kierownikiem Zakładu Klawesynu i Organów, członkiem Rady Wydziału Instrumentalnego oraz Senackiej komisji ds. naukowo-dydaktycznych. Jest promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i przewodów kwalifikacyjnych na obu Uczelniach.

Zygmunt Kaczmarski Ukończył studia w PWSM w Krakowie w klasie skrzypiec doc. Ewy Jargoń. Po studiach, interesując się problemami wykonawstwa muzyki dawnej na skrzypcach barokowych, rozpoczął specjalizację w tej dziedzinie w Belgii i Holandii, studiując pod kierunkiem Sigiswalda Kuijkena oraz uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich skrzypcowych i kameralnych (m.in. L. van Dael, J. van Imeersel, J. Sonnleitner). W roku 1978 założył, wraz z żoną, klawesynistką, zespół muzyki dawnej "Fiori Musicali", który przez wiele lat był pierwszym w Polsce zespołem, propagującym wykonawstwo muzyki baroku przy użyciu historycznego instrumentarium i z zachowaniem praktyki wykonawczej epoki. Z zespołem tym, jako solista i kierownik artystyczny, występował na znaczących estradach muzycznych kraju (Filharmonia Narodowa, Krakowska, Gdańska, Bydgoska, Wrocławska), na ważnych festiwalach krajowych ("Wratislavia Cantans", "Festiwal w Łańcucie", "Muzyka w Dawnym Krakowie", "Musica Antiqua Europae Orientalis", "Festiwal w Starym Sączu", "Warszawskie Spotkania Muzyczne" i in.) oraz zagranicą (festiwale muzyczne w Bonn, Tallinie, Amsterdamie, Moskwie, Madrycie, Graz, Norymberdze, Saarbrucken i in.). Przez wiele lat współpracował z Krajowym Biurem Koncertowym, koncertując w mniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Współpracował z wielu wybitnymi muzykami (m.in. Iwanem Monighettim, Jadwigą Rappe, Piotrem Kusiewiczem, Elżbietą Stefańską, Maxem v. Egmont, Johanem Rotmanem). Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia (kilkadziesiąt minut), a także dla rozgłośni zagranicznych (Radio Hilversuum, Kolnische Rundfunk, Osterreichische Rundfunk, B.R.D. i in.). W jego dorobku jest płyta "J. S. Bach, F. Haendel" (wyd."Mitra"), CD "Mielczewski, Jarzębski, Farina, Haendel" (wyd. "Polmusic") oraz szereg audycji dla Telewizji Polskiej i Hiszpańskiej. Bardzo zaszczytne było dla niego zaproszenie do wystąpienia w Warszawie przed królową holenderską Beatrix i Prezydentem RP. Kilkakrotnie był zapraszany do współpracy z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena, z którą koncerotwał w całej Europie. Współpracował również z Operą Krakowską i Teatrem Wielkim w Warszawie, przy realizacji barokowych oper i koncertów kameralnych. Interesuje się także problemami budowy i rekonstrukcji smyczkowych i klawiszowych instrumentów historycznych i związanych z tym specjalistycznych problemów akustycznych. Owocem wieloletnich studiów w tej dziedzinie i kontaktów z wybitnymi światowymi specjalistami, było zbudowanie przez niego wielu kopii klawesynów historycznych i pomoc polskim instytucjom muzycznym w sprowadzeniu i budowie dobrych klawesynów. Jest ekspertem Ministerstwa Kultury w dziedzinie historycznych instrumentów klawiszowych. Przez wiele lat pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej. W Akademii Muzycznej w Krakowie prowadzi klasę skrzypiec barokowych jako przedmiotu głównego studiów dziennych, Mistrzowskich Studiów Podyplomowych a także jest wykładowcą kursów Akademii Letniej organizowanych przez Akademię. Jego studenci występują w wielu prestiżowych koncertach poza Uczelnią a wielu absolwentów prowadzi aktywną działalność koncertową (m.in. A. Rychlik, T. Piech, L. Firek, A. Śliwa, Z. Pilch) Jest jedynym w Polsce samodzielnym pracownikiem naukowym w tej specjalności.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  13 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ