koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025NEON VOICE
zmodyfikowano  22 dni temu  »  

IBSEN W CYFROWEJ RZECZYWISTOŚCI. PREMIERA SPEKTAKLU „PEER GYNT” JUŻ W TEN PIĄTEK

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 410 wyświetleń od 19 listopada 2025
  • 21 listopada 2025, piątek
    » 17:00

Choć powstał jako komentarz do własnej epoki, klasyczny tekst Ibsena wydaje się być bardziej aktualny niż kiedykolwiek. „Peer Gynt” niebawem zostanie skonfrontowany ze współczesnym młodym odbiorcą w spektaklu reżyserowanym przez Gabriela Gietzkiego. Premiera już w ten piątek w Teatrze Pinokio w Łodzi. Historia człowieka zagubionego między fantazją a rzeczywistością otworzy kulminacyjny weekend obchodów 80-lecia Pinokia.

„Peer Gynt” – jedno z najważniejszych dzieł Henrika Ibsena – to klasyczna już opowieść o człowieku, który przez całe życie ucieka od rzeczywistości, odpowiedzialności i prawdy o samym sobie. W najnowszej inscenizacji Teatru Pinokio w Łodzi wędrówka głównego bohatera staje się także symboliczną konfrontacją z mechanizmami współczesności, w której granice między tożsamością a wizerunkiem coraz bardziej się zacierają.– Peer Gynt reprezentuje pewną wewnętrzną pustkę, z którą zmagamy się dziś wszyscy, zwłaszcza w epoce nieustannego porównywania się, autopromocji i cyfrowych masek. To bohater – czy raczej antybohater – skrajnie egoistyczny, a jednocześnie boleśnie ludzki – podkreśla Gabriel Gietzky, reżyser spektaklu, a zarazem dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi.

– Ibsen jest tu bardzo autoironiczny, mocno dialoguje z własną epoką. A jednocześnie rezonuje z naszą – bo my też żyjemy w świecie zdominowanym przez iluzje, które współcześnie przybierają postać cyfrową, medialno-celebrycką. Wędrówka Peera może stać się więc symbolem wyzwań, jakie przed nami samymi stoją – dodaje reżyser.

Autorska adaptacja tekstu w tłumaczeniu Jana Kasprowicza zostanie oprawiona przy wykorzystaniu nowoczesnych środków realizacji: lalek i elementów scenografii drukowanych w technologii 3D (Damian Banasz), projekcji (Przemysław Żmiejko) czy utrzymanych w odcieniach czerni kostiumów (Adrian Lewandowski), stworzonych z materiałów z drugiego obiegu. O warstwę muzyczną zadbał z kolei Michał Zdrzałek. Jego krótkie, wyraziste kompozycje, bliższe brechtowskim songom niż klasycznym pieśniom czy ariom, spajają całość w formę teatralnego komentarza, podkreślając eklektyczny, mocno dialogujący ze współczesnością charakter inscenizacji.

– Szukaliśmy intrygującej, nowej formy, która pozwoliłaby pokazać tego antybohatera w pełni. Cały problem polegał na tym, jak przełożyć jego złudność, dwuznaczność na język sceny. Stąd pewna plastikowość, sztuczność lalek, ale też transmitowane na żywo projekcje, które pozwalają dostrzec najdrobniejszy gest i detal, niejako obnażając ich fałszywość przed widzami – tłumaczy Gabriel Gietzky.

Premiera spektaklu w najbliższy piątek, 21 listopada, wprowadzi widzów w kulminacyjny weekend obchodów 80-lecia Teatru Pinokio w Łodzi. To szczególny moment dla instytucji, która od ośmiu dekad konsekwentnie poszukuje nowych form dialogu z najmłodszym widzem. W jubileuszowym repertuarze nie zabraknie kolejnych niespodzianek: premiery urodzinowego picturebooka oraz niedzielnego koncertu z największymi przebojami z repertuaru Pinokia. Więcej informacji o premierze i programie dostępne są na stronie www.teatrpinokio.pl.

zmodyfikowano  22 dni temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ